شناسه خبر:74754
1402/7/25 11:58:31

استان ایلام با داشتن مرز بین‌المللی مهران و چندین بازارچه مرزی یکی از استان‌های فعال در حوزه تجارت کشور با همسایه غربی یعنی عراق است که تقویت این مرز، فرصت طلایی را برای مبادلات کالا به این کشور فراهم کرده تا صادرات نیز به بهترین شکل رونق گیرد.

مرز بین‌المللی مهران در سال 1382 با پیشنهاد وزارت امورخارجه کشور از سوی سازمان ملل متحد به عنوان مرز بین‌المللی شناخته شد و امروز از موقعیت بسیار ویژه و راهبردی در حوزه تجارت برخوردار است.

 

هم‌اکنون به طور میانگین حجم فعالیت ترانزیتی گمرک پایانه مرزی مهران در طول سال 140 تا 150 هزار تن است که عمده این کالاها از مبدا کشور ترکیه و از طریق گمرک مهران روانه بازارهای بین‌المللی می‌شود که بی‌تردید با شروع به فعالیت منطقه آزاد تجاری مهران، حجم کالاهای ترانزیتی از این مرز به سوی بازارهای عراق و بین‌المللی افزایش خواهد شد.

 

با نگاهی به آمار ارائه شده از سوی گمرک به عنوان نهاد رسمی ارائه‌دهنده اطلاعات حوزه تجارت مرزی، در نیمه نخست امسال میزان صادرات از مرز بین‌المللی مهران به کشور عراق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته به طوری‌که بر اساس اعلام مسئولان گمرک استان ایلام میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته(نیمه نخست سال) 12 درصد از لحاظ ارزش افزایش داشته است.

 

صادرات یک میلیون و 465 هزار تن کالا از مرز مهران

 

مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: یک میلیون و 465 هزار تن انواع کالا در نیمه نخست سال جاری از مرز بین‌المللی مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است.

 

"روح‌الله غلامی" با بیان اینکه ارزش دلاری این مقدار صادرات از مرز مهران 822 میلیون دلار است، گفت: این میزان صادرات کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی 12 درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

مدیرکل گمرک استان ایلام یادآور شد: عمده کالاهای صادراتی شامل سنگ، کاشی، سرامیک، آهن‌آلات، محصولات فلزی، تره‌بار، محصولات پتروشیمی، سنگ آهن، کلینکر سیمان، محصولات پلاستیکی، شیشه و محصولات آن و خودرو و قطعات آن را شامل می‌شود.

 

غلامی بیان کرد: گمرک بین‌المللی مهران از نظر صادرات برای سومین سال متوالی در رتبه نخست بین 12 گمرک مرزی با کشور عراق قرار دارد.

 

47 میلیون دلار محصولات کشاورزی از مرز مهران صادر شد

 

مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: در نیمه نخست سال جاری بیش از 47 میلیون دلار انواع محصولات کشاورزی از مرز بین‌المللی مهران به کشور عراق صادر شده است.

 

غلامی اظهار کرد: این میزان صادرات محصولات کشاورزی شامل 142 هزار تن انواع صیفی‌جات بوده که صدرات آن از طریق مرز بین‌المللی مهران به کشور عراق انجام شده است.

 

وی با بیان اینکه میزان صادرات محصولات کشاورزی از لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 49 درصدی نشان می‌دهد، افزود: سال گذشته بیش از 292 هزار تن انواع محصولات کشاورزی (صیفی‌جات) به ارزش 74 میلیون دلار از مرز بین‌المللی مهران به عراق صادر شده است.

 

غلامی با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای کشف کالاهای قاچاق در مرز انجام شده است، گفت: تدابیر لازم برای کنترل بیشتر قاچاق کالا در مرز اتخاذ و با متخلفان برخورد می‌شود.

 

رتبه نخست صادرات گمرک مهران برای سومین سال متوالی با عراق

 

مدیرکل گمرک استان ایلام به موفقیت‌های به دست آمده در گمرک ایلام اشاره کرد و گفت: این گمرک از نظر صادرات برای سومین سال متوالی در رتبه نخست بین 12 گمرک مرزی با کشور عراق قرار دارد.

 

غلامی بیان کرد: سال 1401 مجموع صادرات از گمرکات استان ایلام بیش از سه میلیون و 259 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 609 میلیون دلار بوده که از لحاظ وزن 44 درصد و از لحاظ ارزش 39 درصد رشد نشان می‌دهد که این مقدار صادرات یک رکورد جدید در تمام سالیان فعالیت گمرک است.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته رکورد وزنی مجموع صادرات در طول تمام سالهای فعالیت گمرک استان ایلام شکسته شد، افزود: گمرک مهران همچنان با اختلاف در صدر 12 گمرک مرزی با عراق قرار دارد.

 

توسعه زیرساخت‌های مرز مهران جزو اولویت‌های دولت باشد

 

نماینده مردم ایلام، مهران، سیروان، چرداول، ایوان، چوار، ملکشاهی و هلیلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبه مردم برای اجرایی شدن منطقه آزاد مهران، گفت: توسعه زیرساخت‌های مرز مهران جزو اولویت‌های دولت است.

 

"سارا فلاحی" اظهار کرد: گشایش منطقه آزاد مهران از مهمترین مطالبات مردم بوده که نیازمند همکاری مسئولان و نمایندگان استان برای اجرایی شدن آن هستیم.

 

وی افزود: توسعه زیرساخت‌های منطقه آزاد مهران باید جزو اولویت‌های دولت در استان باشد، این مسئله باید در سفر دور دوم رئیس جمهور به استان مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزیت‌های مرز مهران برای توسعه صادرات، تاکید کرد: باید از این فرصت برای توسعه و اشتغال در استان استفاده کرد.

 

فلاحی اضافه کرد: متاسفانه مشکلاتی در منطقه ویژه اقتصادی مهران وجود داشت که باعث ناامیدی مردم شد، امیدواریم این مشکلات گریبان گیر منطقه آزاد مهران نشود.

 

وی یادآور شد: مرز مهران یک گذرگاه صادراتی مهم در کشور به عراق شناخته می‌شود، همکاری مسئولان و نمایندگان برای توسعه این مرز بسیار مهم است.

 

نماینده مردم ایلام، مهران، سیروان، چرداول، ایوان، چوار، ملکشاهی و هلیلان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: منطقه آزاد مهران نیازمند نگاه ویژه مسئولان کشوری است تا این مهم در سال جاری وارد فاز اجرایی شود.

 

فاز اول منطقه آزاد مهران امسال عملیاتی می‌شود

 

مدیر اجرایی منطقه آزاد مهران با اشاره آخرین وضعیت منطقه آزاد مهران، گفت: فاز اول این منطقه سال جاری وارد مرحله اجرایی می‌شود.

 

"نورالدین رحیمی" با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های منطقه آزاد مهران و سرمایه‌گذاری در این منطقه در دستور کار قرار دارد، افزود: منطقه آزاد مهران در صورت تامین اعتبارات لازم جهت انجام زیرساخت ها، عملیات اجرایی فاز اول آن آغاز می‌شود.

 

مدیر اجرایی منطقه آزاد مهران تاکید کرد: مطالعات طرح جامع منطقه آزاد مهران دارای پیشرفت 64 درصدی است و با ایجاد زیرساخت‌های لازم و تملک اراضی زمینه حضور سرمایه‌گذاران نیز در این منطقه فراهم می‌شود.

 

رحیمی تاکید کرد: رایزنی با چندین شرکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد مهران صورت گرفته و خوشبختانه مورد استقبال واقع شده است.

 

وی افزود: وسعت منطقه آزاد مهران هفت هزار و هشتصد هکتار است و با توجه به ظرفیت‌های و استعدادهای این منطقه، در آینده قطب اقتصادی استان می‌شود.

 

مدیر اجرایی منطقه آزاد مهران یادآور شد: موقعیت مرز مهران برای فعالیت‌های اقتصادی، گردشگری، اربعین بسیار حایز اهمیت است، ولی تحقق این امر به تخصیص اعتبار و توسعه زیرساخت‌های آن نیاز دارد.

 

وی گفت: شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنایع پائین دستی نفت و گاز، کشاورزی، دامداری در این منطقه اندیشیده شده است.

 

وجود بازارچه‌های مرزی ایلام، فرصتی خاص برای توسعه تجارت با عراق

 

وجود بازارچه‌های مرزی به عنوان یکی از ظرفیت‌های استان‌های مرزی بهترین ابزار و راهکار برای گسترش صادرات، رونق اقتصاد محلی و کمک به اقتصاد ملی است، براین اساس راه‌اندازی و گسترش بازارچه‌های مرزی یکی از اولویت‌های مسئولان استانی از جمله ایلام به منظور رشد شاخص‌های اقتصادی به‌شمار می‌رود.

 

پیشینه روابط اقتصادی استان مرزی ایلام با مردم استان‌های هم مرز عراق به علت پیوندهای خویشاوندی و اشتراک‌های مذهبی و فرهنگی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری و توسعه بازارچه‌های مرزی هم برای ایلام و هم استان‌های مرزی و مرکزی عراق دارای توجیه و صرفه اقتصادی است.

 

ایلام با وجود برخورداری از طولانی‌ترین مرز مشترک با عراق اکنون تنها یک بازارچه مرزی در شهرستان مهران دارد که می‌طلبد به منظور توسعه صادرات و مراوده‌های تجاری با کشور همسایه بازارچه‌های دیگری در این استان راه‌اندازی و دایر شود.

 

فعالان بازرگانی و اقتصادی ایلام بر این باورند که توسعه بازارچه‌های مرزی در همسایگی عراق می‌تواند در توسعه اقتصادی و بهبود زندگانی و فضای کسب و کار این استان تاثیر و نقش ممتاز داشته باشد.

 

گسترش و افزایش بازارچه‌های مرزی ایلام از آن رو قابل تامل و توجه است که می‌تواند افزون بر رونق‌بخشی به اقتصاد ملی و ارزآوری سبب ایجاد اشتغال پایدار، رشد صادرات را در پی‌داشته باشد.

 

گفتنی است، با تقویت زیرساخت‌ها، فراهم کردن شرایط و امکانات و همچنین شناسایی ظرفیت‌های موجود در استان مرزی ایلام و مزیت‌های مناطق آزاد مهران می‌توان در عرصه صادرات به جایگاه بالاتری از صادرات با کشور عراق دست پیدا کرد.

 

 

 

 

شناسه خبر 74754