شناسه خبر:75560
1402/8/16 11:27:04

سپهرغرب-گروه کارو دانش:در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پیشرو پرواز پارسیان» مشخص شد همکاری آن‌ها با یک شرکت صنعتی بزرگ در عرصه تولیدات پلیمری، راه را برای محصولات این شرکت در بازارهای بین‌المللی هموار کرده است.

خردادماه سال جاری بود که قائم مقام مدیرعامل شرکت آونگان نوید مرکزی از تولید چهار دستگاه مخزن سولفورسوز برای نخستین‌بار به سفارش فولاد هرمزگان توسط این شرکت خبر داد و گفت: قطر این مخازن 6 متر، طول هفت و نیم متر و ضخامت آن 16 تا 20 میلیمتر طراحی و تولید شده است.
احمد ساریخانی بیان کرد: اگر این مخازن در خارج از کشور ساخته می‌شد، هرکیلوی آن 6 تا هفت دلار قیمت داشت که با استفاده از دانش بومی با نصف قیمت، این مخازن را تولید کرده است.
 
وی ادامه داد: این واحد صنعتی از ظرفیت شرکت دانش‌بنیان پیشرو پرواز، سازنده مخازن پلیمری استفاده کرده و محصولات این شرکت را به خارج از کشور ازجمله قرقیزستان، عراق و ترکیه به ارزش هر دستگاه حدود 110 هزار دلار صادر می‌کند.
 
قائم مقام مدیرعامل شرکت آونگان نوید مرکزی ادامه داد: این شرکت دانش‌بنیان، در حوزه صنایع پلیمری موفق عمل کرده و آونگان پلاست یک و نیم سال است که برای تکمیل زنجیره تولید با این شرکت دانش‌بنیان همکاری دارد.
 
بر این اساس با توجه به اهمیت کار این شرکت دانش‌بنیان برآن شدیم تا در خصوص چگونگی فعالیت و محصولات تولیدشده آن با مدیرعامل شرکت پیشرو پرواز پارسیان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
 
رضا شفیعی با بیان اینکه هسته اصلی شرکت «پیشرو پرواز پارسیان» از 10 سال قبل شکل گرفت و در سال 1397 با گرایش و تفکر ساخت ماشین‌آلات و محصولات پلیمری فعالیت خود را آغاز کرد گفت: این شرکت از سال 1400 در جرگه شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد.
 
وی عنوان کرد: عمده فعالیت ما در عرصه تولید ماشین‌آلات پلیمری است که به چند روش تزریقی، بادی و دورانی تولید می‌شوند حال آنکه این شرکت توانسته برای نخسیتن‌بار در کشور این ماشین‌آلات را به روش دورانی تولید کند.
 
وی با اشاره به اینکه در این زمینه به‌ویژه در سبک ساخت و نوع فناوری به حدی از دانش رسیدیم که نه‌تنها پاسخگوی نیاز دا خلی است بلکه در عرصه صادرات محصول نیز ورود کردیم، خاطرنشان کرد: تا پیش از تولید این محصول کلیه ماشین‌آلات موجود در کشور وارداتی بودند حال آنکه ما با دانش بومی توانسیتم مشابه این محصول را به‌صورت 100 درصد ایرانی بسازیم.
 
* اشتغال‌زایی برای 25 نفر
 
این فناور با تأکید بر اینکه امروز با ایجاد اشتغال برای 25 نفر به طور مستقیم و چند 10 برابر این عدد به طور غیرمستقیم در قالب شرکت دانش‌بنیان خدمات لازم را ارائه می‌دهیم افزود: دفتر مرکزی ما در پارک علم و فناوری استان و خط تولید آن در مجتمع صنعتی آونگان مستقر است.
 
شفیعی تصریح کرد: پیشتر انحصار ساخت ماشین‌آلات و محصولات پلیمری در دست چند کشور ازجمله برزیل، هند، چین و ایتالیا بود حال آنکه این شرکت دانش‌بنیان با کسب دانش بومی، اقدام به ساخت ماشین‌آلات حرفه‌ای قابل ارائه به سایر کشورهای متقاضی کرده است.
 
* نقطه قوت؛ تولید محصولات صادرات‌محور
 
وی در ادامه،‌ صنعتی‌سازی ماشین‌آلات که قابلیت صادرات داشته باشد را نقطه قوت یک واحد تولیدی دانست و افزود: از این شرکت سالانه چهار دستگاه تولید می‌شود و در داخل و خارج از کشور یعنی در بازارهای صادراتی همچون عراق، ترکیه، کشورهای عضو cis، روسیه و غیره بدون واسطه صادر شده و تلاش می‌کنیم تا بازارهای هدف جدیدی ایجاد کنیم و در حال توسعه صادرات به سایر نقاط دنیا هستیم.
 
مدیرعامل شرکت پیشرو پرواز پارسیان با تأکید بر اینکه این شرکت سال‌ها است که در بازارهای بین‌المللی حضور داشته و طی چند سال اخیر نیز فعالیت بازاریابی خود را در قالب مارکتینگ ارائه می‌کند، افزود: درواقع ورود ما به عرصه تولید این محصول بنا به نیاز مشتریان و تقاضای بازار بود.
 
* تولید هر محصول برابر با 70 تا 100 هزار دلار ارزآوری
 
شفیعی با بیان اینکه تولیداتی نظیر محصولات پلیمری حجیم و سنگین وزن که به روش تزریق امکان ساخت آن‌ها وجود ندارد مانند مخازن پلیمری، قایق‌های شناور دریایی، قطعات پزشکی، المان‌های شهری از روش دورانی استفاده می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر هر دستگاه تولید به لحاظ صرفه اقتصادی تقریباً بین 70 تا 100 هزار دلار ارزآوری را برای کشور به‌دنبال دارد.
 
وی با بیان اینکه این شرکت دانش‌بنیان قادر به ساخت تمامی گریدهای ماشین‌آلات پلیمری است که از نظر کیفیت و قیمت با مشابه خارجی خود رقابت می‌کنند، افزود: کیفیت و قیمت مناسب این ماشین‌آلات کاملاً بومی و ایرانی، توانسته بازارهای هدف جدیدی را در دنیا ایجاد کند و متقاضیان بسیاری داشته باشد.
 
* امکان اشتغال‌زایی برای 100 نفر در فراهم بودن بستر افزایش تولید
 
وی با تأکید بر اینکه در صورت مهیا بودن نقدینگی و سرمایه در گردش و در پی آن رشد تولید می‌توانیم ظرفیت تولیدی را تا اشتغال‌زایی برای 100 نفر افزایش دهیم؛ اظهار کرد: خوشبختانه از دانش بومی لازم در بخش‌های مختلف برای افزایش ظرفیت تولید به‌ویژه در صنعت نفت و گاز و نیز بحث فاینری‌ها، مینی‌فاینری‌ها و پالایشگاه‌های کوچک و مخازن خوراک و یوتی‌پی‌ها برخوردار هستیم.
 
مدیرعامل شرکت پیشرو پرواز پارسیان همکاری پارک علم و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی را در عرصه حمایت‌ها مکثر قلمداد کرد و گفت: شرکت‌هایی همچون شرکت ما در حوزه حمایت بیشترین نیازشان در سطح تأمین سرمایه در گردش معنا پیدا می‌کند؛ بر این اساس اگر بتوانیم ازاین فرصت با همکاری حاکمیت بهره ببریم یقیناً برنامه‌های توسعه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 
* سرمایه در گردش نیاز امروز برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای
 
شفیعی که در حال حاضر محصول خود را با برند «آونگان پلاست» تولید می‌کند در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای خود، گفت: با توجه به بازار حاکم بر کشور، توانمندی‌های موجود در شرکت و نیازمندی بازار خارجی، بازار هدف بسیار خوبی را در نظر گرفته‌ایم که اگر بتوانیم منابع مورد نیاز آن را در قالب سرمایه در گردش تأمین کنیم و از کمک‌های دولتی به‌صورت فاینانس و وام‌های کم‌بهره استفاده کنیم می‌توانیم رشد چندبرابری داشته باشیم.
 
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد همکاری شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان با شرکت‌های بزرگ‌تر، از اهمیت ویژه‌ای برای توسعه فناوری برخوردار است زیرا کسب و کارهای بزرگ به شکل قابل توجهی رشد شرکت‌های کوچک را تسریع کرده و می‌توانند جریان درآمدی تضمین‌شده و پایداری از محل همکاری برای شرکت‌های کوچک ایجاد کنند که موجب تحقق هرچه بیشتر راهبردهای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک می‌شود که به‌درستی از سوی شرکت دانش‌بنیان پیشرو پرواز پارسیان در اراک در دستور کار قرار گرفته و امروز محصولات این شرکت با ویژند در سطح بین‌المللی مطرح شده و به فروش می‌رسد.
 
از طرفی این نوع همکاری بسترهای لازم را برای شرکت‌های کوچک در مسیر فراهم شدن امکان بهره‌برداری از فناوری‌های جدید و دسترسی به دانش‌های جدید، بازارها و منابع مالی جدید و احتمالاً افزایش مهارت‌های مدیریتی را به‌دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، این همکاری‌ها مزایای متعددی نیز برای شرکت‌های بزرگ به‌دنبال دارد مثلاً شرکت‌های کوچک، دارای افرادی با دانش‌های ویژه در تولید محصولات جدید هستند که می‌توانند شرکت‌های بزرگ را در ارزیابی توسعه فناوری‌ها و ابزارهای جدید یاری کنند که در این گزارش نمونه موفق این نوع از همکاری را مطرح کردیم.
 
 

شناسه خبر 75560