شناسه خبر:76292
1402/9/4 12:06:47

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار: رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: جنگ پیش روی ما ترکیبی و در حوزه رسانه و اقتصاد بوده، میدان آن نیز افکار عمومی جامعه و نقش ما در این جنگ روایت صادقانه و به‌موقع است.

سپهر خلجی روز پنج‌شنبه گذشته در شورای اداری استان همدان با عنوان «جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی هنرمندانه» با بیان اینکه نقش اصلی ما «روایت» است، عنوان کرد: این‌روزها دنیا شاهد جنایات هولناکی بوده که تاریخ کمتر مشابه آن را دیده است؛ مردم مظلوم غزه در مقابل چشمان دنیا تکه‌تکه می‌شوند و شمار شهدا به 14 هزار نفر در طول یک‌ماه رسیده، آن‌هم توسط آن‌هایی که به‌نام حقوق بشر و تمدن غرب، مدعی برتری بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: طرف دیگر ماجرا پیروزی‌های رزمندگان جبهه مقاومت است؛ اتفاقی که در هفتم اکتبر رخ داد، شکست بزرگ اطلاعاتی، امنیتی و نظامی مفتضحانه‌ای بود و محال است رژیم صهیونیستی بتواند کمر راست کند، چراکه دنیا دید ادعای گنبد آهنین، اشراف اطلاعاتی و بمب اتم اشغالگران ظرف چند ساعت توسط رزمندگان حماس چطور با ذلت از هم فرو پاشید.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در خاتمه این بخش از سخنان خود با اشاره به موج مهاجرت معکوس اسرائیل، بیان کرد: اشغالگران هم‌پیاله‌های خود را به اسرائیل فرا خوانده بودند؛ به امید آزادی و ثروت‌اندوزی، اما نتوانستند آن‌ها را نگه دارند و با یک عملیات شمار زیادی از آنان آواره شدند و ارکان اقتصادی این رژیم سفاک نیز از هم فرو پاشید.

خلجی سپس در بخش دوم سخنان خود اظهار کرد: حوزه اطلاع‌رسانی و روایتگری جایگاه مهمی دارد؛ ما در حوزه اطلاع‌رسانی تصویرسازی می‌کنیم و اینکه چه تصویری ارائه دهیم، مهم است. حجم ارائه خدمات دولت در این دوسال کم‌سابقه بوده و سؤال مهم این است که آیا می‌توانیم میزان اتفاقات رخ‌داده را روایت کنیم؟

وی اضافه کرد: ما درگیر یک جنگ مهم در نبرد روایت‌ها و جدال پیام‌ها هستیم، اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم، دشمن با دروغ، شایعه‌پراکنی و ناامیدی روایتی را شکل می‌دهد که روایت درست دیگر جا نمی‌افتد. جنگ پیش روی ما ترکیبی و در حوزه رسانه و اقتصاد بوده و میدان آن نیز افکار عمومی جامعه است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اذعان کرد: فرق جنگ فعلی با جنگ نظامی این است که آنجا صحنه را می‌بینیم، اما در اینجا درگیر جنگیم، اما جامعه احساس درگیری ندارد و کار اینجا سخت‌تر است؛ باید تلاش کنیم از همه ظرفیت‌های ممکن برای شکستن تصویرسازی دشمن استفاده کنیم.

خلجی با تأکید بر اینکه همه ما وظایفی داریم و مهم‌ترین کار امیدآفرینی است، توضیح داد: دو سال از عمر دولت مردمی گذشته و ما هرگز یادمان نمی‌رود ابتدای دولت چه وضعی حاکم بود؛ 750 تا 800 فوتی بر اثر کرونا داشتیم، فضای ناامیدی در کشور حاکم، کسب‌‌وکارها و مدارس تعطیل، آینده مبهم و دوران رهاشدگی مدیریتی ملموس بود. همچنین تورم 60 درصدی در کشور داشتیم و رسیدن رشد تولید در کشور به چهار دهم درصد، قطع ارتباط مدیران با مردم، عدم فروش نفت و سیاست خارجی در موضع ذلت، از مواردی است که تا پیش از سکانداری دولت قوی مردمی کاملاً حس می‌شد.

وی ادامه داد: در این دولت چه اتفاقی افتاد؟ دولتی سر کار است که خود را خادم ملت می‌داند و به آن افتخار می‌کند، امروز ما نزدیک به یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت صادر می‌کنیم، با اینکه فشارهای تحریمی 10 برابر بیشتر شده، در حوزه تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم، رشد تولید چهار درصد شده، گروگان‌هایمان را آزاد کرده‌ایم، در پرتاب ماهواره اتفاقات بزرگی رقم زده‌ایم، تورم کاهش پیدا کرده و طرح‌های عمرانی مورد نیاز مردم با جدیت و سرعت درحال انجام است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با یادآوری اینکه ابرپروژه‌ها درحال پیشروی در همه استان‌ها است، اذعان کرد: وظیفه ما در این میدان بزرگ، تبیین است، آن‌هم از نوع جهادی. دیگر وظیفه ما، رفع شبهه است، چه بسیار کسانی که با مجاهدت فراوان کمرشان در مقابل شبهه خم شد و وظیفه پایانی ما اعتمادآفرینی است. بیشترین حجم خبر در دولت رخ می‌دهد و ما اگر دولت را از خبر کنار بگذاریم، چیزی نمی‌ماند. پس ما می‌توانیم به مردم امید بدهیم، البته با تولید خبر درست و هم‌افزایی. آن‌قدر کار انجام شده و می‌شود که اطلاع‌رسانی آن فقط اراده شما را می‌طلبد.

خلجی ادامه داد: اینجا نقش روابط‌ عمومی‌ها پُررنگ می‌شود که اگر پُررنگ نباشد، دولت مثل موجود پُرکاری است که زبان بیان ندارد؛ باید بتوانیم آنچه اتفاق می‌افتد را هنرمندانه بیان کنیم.

وی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی، تأکید کرد: مسئول اطلاع‌رسانی در هر دستگاه روابط عمومی نیست، بلکه طبق آیین‌نامه دولت، بالاترین مقام آن دستگاه است. روابط عمومی بازوی شما در انتقال ماوقع رویداد بوده، پس باید عنصری را که منصوب می‌کنید، از توان لازم برخوردار باشد.

خلجی ابراز کرد: مسئول روابط عمومی شما، طراح عملیات رسانه‌ای شما است؛ نصب بنر و پرچم، کار اجرایی است، این وظیفه را اشتباه نگیرید. اشتباه دیگر این است که گاهی نیروی کم‌کار و ناتوان را به‌عنوان روابط عمومی درنظر می‌گیرید! اگر این کار را بکنید، در حق خودتان و دستگاهتان ظلم کرده‌اید.

وی سپس اظهار کرد: کار تبلیغات هزینه‌بردار است؛ مدیران ما بزرگ‌ترین پروژه‌ها را تعریف می‌کنند و آن‌ها را با موفقیت انجام می‌دهند، اما در اطلاع‌رسانی آن لنگ می‌زنند. وقتی پروژه را تعریف می‌کنید، پیوست رسانه‌ای آن را درنظر داشته باشید و هزینه‌هایش را لحاظ کنید تا امیدآفرینی شود.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت سپس در پایان سخنان خود بیان کرد: جایی که امنیت روانی مردم مورد تهدید قرار می‌گیرد نیز کمیته اطلاع‌رسانی وظیفه جدی مراقبتی و نظارتی دارد. باید هرجا امید مردم مورد هجمه قرار گرفت، وارد میدان شوید. این نشان می‌دهد شما هم وظیفه سلبی دارید و هم وظیفه ایجابی که باید نسبت به آن اهتمام داشته باشید.

* تلاش دشمن بزرگ‌نمایی ضعف‌ها و وظیفه ما انعکاس نقاط قوت است

استاندار همدان نیز در ادامه با بیان اینکه با همت و مدد مدیران دستگاه‌ها بهترین افراد به‌عنوان مدیران روابط عمومی انتخاب شده‌اند، عنوان کرد: وظیفه ما طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، جهاد تبیین است و جهاد دو جنبه وجوبی و شرعی دارد که بایستی برای مقابله با دشمن با جدیت پای کار این مهم بود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: دشمن هر راهی که تاکنون رفته، با یأس و شکست مواجه شده؛ بنابراین سعی خود را در فضای مجازی بر مسموم کردن تفکرات مردم ما گذاشته، جهاد تبیین باید در این مسیر قرار گرفته و متمرکز شود.

وی گفت: تلاش دشمن این است که بگوید ساختار نظام دینی کارآمد نیست، اما ما در عمل ثابت کرده‌ایم نظام کارآمد است؛ دوره نظام اسلامی ما مبتنی بر انقلاب 57 با سابقه چهار دهه آن‌هم در کوران بحران، تحریم و جنگ، دوران بسیار موفقی بوده و رشد و پیشرفت‌های بسیاری داشته است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان همدان ادامه داد: نقش رهبری طی این سال‌ها در هدایت و راهبری امت بی‌بدیل بوده و اگر این هدایت نبود، مشکلات لاینحل بسیاری پیش می‌آمد؛ ما باید قدردان وجود نعمت ولایت باشیم.

قاسمی‌فرزاد سپس با اشاره به اینکه تحریم‌های جمهوری اسلامی در هر کشوری اتفاق می‌افتاد آن کشور با فروپاشی مواجه می‌شد، تصریح کرد: این درحالی‌ است که ما نه‌تنها این تحریم‌ها را دور زدیم، بلکه پیشرفت‌های چشمگیر و غیر قابل کتمانی هم داشته‌ایم.

وی ادامه داد: دشمن امروز تلاش خود را بر بزرگ‌نمایی ضعف‌ها گذاشته است؛ امروز وظیفه ما انعکاس نقاط قوت و تبیین عملکردهای صورت‌گرفته است و نباید از این مسئله غافل شد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان همدان افزود: ما باید فرهنگ خبر خوب را در کشور به‌خوبی اجرا کنیم، گرایش به سمت اخبار منفی بیشتر است، اما ما باید در بخش نهضت اخبار خوب گام برداریم.

قاسمی‌فرزاد با ابراز قدردانی از حضور حدود 500 نفر در عرصه خبرنگاری و رسانه در استان و پیشگامی آنان در نهضت اطلاع‌رسانی، تأکید کرد: بعد از سفر ریاست‌جمهوری به استان و تزریق اعتبار لازم، در هر روستا یک تا هفت پروژه آب‌رسانی داریم که نمود آن نیز مشهود است؛ کاری که چندسال زمان نیاز داشت، طی چند ماه انجام شد.

وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در بخش تولید، اقتصاد دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی، نهضت ملی مسکن و غیره، اظهار کرد: توفیق استان در این بخش‌ها حاصل زحمات مدیران است که البته باید به‌خوبی تبیین شود. نقش روابط عمومی‌ها اینجا مشخص می‌شود که نه‌تنها برای دستگاه خود که در کل جامعه تبیین و منعکس شود.

* وظیفه ما بازنمایی صادقانه و هنرمندانه رویدادها و وقایع است

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب مبنی بر اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی از اقدامات صورت‌گرفته، گفت: بر این اساس دولت درصدد تقویت شورای اطلاع‌رسانی برآمده و این شورا به ریاست استانداران در استان‌ها شکل گرفت که طبق دستورالعمل جدید دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرایی کردن مصوبات آن با هدف هدایت افکار عمومی در نبرد رسانه‌ای ضمن بازنمایی صادقانه و هنرمندانه هستند.

مسعود ویژه خاطرنشان کرد: در سال 1401، هفت جلسه با 44 مصوبه و در سال 1402 تاکنون پنج جلسه و 31 مصوبه در این راستا داشته‌ایم.

وی با اشاره به نقش استاندار در تحقق مصوبات و هدایت دستگاه‌های اجرایی، افزود: ایجاد همگرایی و فضای تعاملی با نقش‌آفرینی روابط عمومی‌ها، مهم‌ترین اقدام صورت‌گرفته بوده که نتایج آن نیز ملموس است.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان همدان سپس تصریح کرد: اقدامات ارزشمند صداوسیما، مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز در یاری رساندن به شورای اطلاع‌رسانی قابل تقدیر است.

ویژه با اشاره به برخی مصوبات شورا و اطلاع‌رسانی آن‌ها، متذکر شد: پشتیبانی شورا از اقدامات جهادی مسئولان در اجرای ابرپروژه آب‌رسانی به همدان، تبیین حقایق در اغتشاشات سال گذشته‌، آگاه‌سازی مردم از دستاوردهای دولت و تبیین آرمان‌های نظام، نشاط‌آفرینی در جامعه با اجرای برنامه‌های مفرح، اطلاع‌رسانی دومین کنگره شهیدان استان و ایجاد بستر لازم جهت حضور مردم در مجلس و خبرگان که کماکان نیز ادامه دارد برای اقناع افکار عمومی، تنها گوشه‌ای از اقدامات انجام‌شده است که با قوت نیز ادامه دارد.

* روابط‌ عمومی‌ و چالش‌هایش...

در پایان نیز مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان گفت: سازمان‌ها بدون روابط عمومی خاموشند، اگر ما دم از دولت مردمی می‌زنیم، بدون روابط عمومی مردم‌داری معنایی پیدا نمی‌کند.

مهدی صفرزاده سپس با اشاره به چالش‌های پیش روی مدیران روابط عمومی، تشریح کرد: ما چند چالش داریم؛ نخست اینکه تقاضا می‌کنم در انتخاب مدیران مؤلفه داشتن ظرفیت رسانه‌ای را برای وی درنظر بگیرید؛ گاهی مدیر دستگاه واقعاً تعطیل است!

وی ادامه داد: چالش بعدی مسائل مالی است؛ جنگ رسانه‌ای دشمن با تمام قوا درحال انجام استریال اما ما بودجه و ذی‌حسابی نداریم. چالش بعدی نیز دوگانگی وجود رسانه‌های فضای مجازی است؛ باید ببینیم در این بخش چه کار باید بکنیم؟

عضو شورای اطلاع‌رسانی استان همدان اضافه کرد: ما گاهی از سر ناچاری یک نفر را به‌عنوان روابط عمومی منصوب می‌کنیم؛ امیدوارم پایش این نیروها با یک اساسنامه مدون که در دست اجرا است، با قوت پیش رود. جایگاه روابط عمومی باید در ساختار دستگاه‌ها مشخص باشد و یک چارت مدون برای آن دیده شود تا سازمان توفیق داشته باشد.

صفرزاده در خاتمه اظهار کرد: مسئله بعدی ما فوبیای فناوری است! خواهش من این است در دنیای کنونی با فناوری آشتی کنید تا بتوانیم موفق باشیم.

 

شناسه خبر 76292