شناسه خبر:76310
1402/9/4 12:48:51

سپهرغرب- گروه کارودانش: طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با مدیران صنایع مرتبط با حوزه ورزش مشخص شد گام‌های مثبتی در عرصه پیشرفت این صنعت استان برداشته شده است.

این روزها فرصت سرمایه‌گذاری در تولید وسایل ورزشی یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاران است به طوری که رشد روزافزون صنعت ورزش و افزایش آگاهی جامعه از اهمیت سلامت و فعالیت‌های ورزشی، بازار بزرگی را برای تولید وسایل ورزشی فراهم کرده است.

درواقع تقاضای بالا برای انواع وسایل ورزشی ازجمله تجهیزات بدنسازی، تجهیزات ورزش‌های تیمی، وسایل تمرین شخصی و لوازم جانبی ورزشی، فرصت مناسبی را برای تولید و عرضه محصولات ورزشی به ارمغان آورده است.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با تعدادی از تولیدکنندگان وسایل و تجهیزات ورزشی گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

تولیدکننده البسه ورزشی اهل ملایر با بیان اینکه حدود 20 سال است که در این صنعت فعال هستیم، گفت: فعالیت رسمی ما در این عرصه به سال 90 بازمی‌گردد.

مجید قاسمی با اشاره به اینکه تولیدات ما در این واحد صنعتی شامل تولید گرمکن، شلوار و لباس‌های ورزش‌های تیمی همچون فوتبال و بکستبال است، گفت: گرچه حدود 12 سال است که رهبری شعار سال را بر حمایت از تولید و اقتصادی داخلی استوار می‌کنند اما همچنان در این زمینه نواقصی وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه امیدوارم روزی برسد که مردم نسبت به استفاده تولیدات داخلی رغبتی بیشتر داشته و دولت مردان نیز تلاش مضاعفی در راستای گسترش صادرات محصولات داخلی به کشورهای خارجی همسایه داشته باشند، اذعان کرد: این امر در رونق تولید تأثیر بسزایی خواهد داشت.

قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر البسه تولیدی ما به جز استان همدان در سایر استان‌ها همچون تهران، اهواز، لرستان، کرمانشاه و مرکزی نیز به فروش می‌رود، تشریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور نیازمند حمایت‌های مالی هستیم.

وی با اشاره به اینکه یقیناً عرصه تولید نیازمند حمایت دائمی است؛ ابراز کرد: انتظار می‌رود پرداخت تسهیلات ضروری با نرخ سود پایین و با درنظر گرفتن تنفس در دستور کار قرار گیرد.

این تولیدکننده البسه ورزشی ملایری با اشاره به اشتغال‌زایی این واحد تولیدی برای 20 نفر، تشریح کرد: آنچه حائز اهمیت است اینکه اغلب افرادی که به‌کار گرفته شده‌اند سرپرست خانوار هستند.

در ادامه مدیرعامل شرکت صنایع پاک فن بخار نیز با بیان اینکه حدود 30 سال است در زمینه تولید ادوات موتورخانه فعالیت دارد، گفت: خوشبختانه طی این سال‌ها در داخل و خارج از کشور از رزومه قوی برخوردار بوده و هست.

علی پورفراهانی تصریح کرد: تمام ملزومات گرمایشی اماکن ورزشی اعم از سالن‌های ورزشی و استخرها توسط شرکت ما در استان تهیه و تجهیز شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه جزو شرکت‌های صادرات‌محور استان هستیم به طوری که علاوه بر پوشش نیاز‌های داخلی به کشورهای همسایه نیز صادرات محصول داریم، گفت: درواقع شرکت ما جزو چند ویژند برتر کشور در عرصه تولیدات این‌چنینی است.

این تولیدکننده همدانی عنوان کرد: این شرکت برای حدود 70 تا 75 نفر به‌صورت مستقیم و برای 120 نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی داشته‌ است.

پورفراهانی با ضعیف قلمداد کردن حمایت مالی از واحدهای تولیدی داخل استان همدان، گفت: علیرغم جلساتی که با مدیران ارشد استانی در دوره‌های مختلف داشته‌ایم اما همچنان دریافت تسهیلاتی که برای به‌روزرسانی دستگاه‌ها و به‌کارگیری نیروی انسانی جدید که نیاز مبرم ماست، با مشکل مواجهیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که در غرب کشور شرکتی مشابه شرکت ما وجود ندارد؛ بنابراین انتظار می‌رود توجه بیشتری به تلاش‌های تولیدی ما مبذول شود.

در ادامه قائم مقام شرکت مطمئن پلاست با اشاره به اینکه شرکت ما در عرصه تجهیزات ورزشی نسبت به تولید صفحه مهره شطرنج اقدام کرده است، گفت: البته در بدو امر نسبت به تهیه قالب این صفحه اقدام کرده و در این زمینه از نظرات چند کارشناس چینی و تعدادی از کارشناسان داخلی بهره بردیم.

مهدی سلیم با اشاره به اینکه قالب طراحی‌شده برای رفع نقص چندین‌بار به کشور چین با هزینه بالا ارسال شد اما نهایتاً نتیجه کار رضایت‌بخش بود زیرا در این فرایند نهایتاً ما توانستیم صفحه‌ای را با قیمت یک‌پنجم صفحات وارداتی تولید کنیم، ابراز کرد: خوشبختانه محصولات اولیه تولیدی به چند هیئت ورزشی در کشور ارسال شده و توانسته رضایت لازم را کسب کند.

وی با بیان اینکه این موفقیت باعث شد ما گام بعدی را در تولید ملزومات بازی‌های شطرنج برداریم، افزود: اگر بودجه لازم را بتوانیم از طریق حمایت‌های دولتی تأمین کنیم این توانایی وجود دارد که به سمت تولید ساعت‌های دیجیتال بازی شطرنج نیز حرکت کنیم حال آنکه در این عرصه در سطح ملی تنها یک یا دو شرکت آن هم با کیفیت پایین فعال هستند اما در مقابل ما توانسته‌ایم نرم‌افزار این ساعت‌ها را با کیفیت و قابلیت‌های بیشتری تولید کنیم.

این مربی و داور بین‌المللی شطرنج با بیان اینکه اگر بتوانیم سرمایه اولیه مورد نیاز را تأمین کنیم محصول نهایی با یک‌دهم قیمت محصول مشابه خارجی در کشور تولید خواهد شد، افزود: یقیناً تولید و صادرات این محصول در سطح خاورمیانه به لحاظ قیمتی می‌تواند ارزآوری برای کشور و استان داشته باشد.

دیگر تولیدکننده پوشاک ورزشی استان نیز با اشاره به سابقه بیش از 25 ساله خود در این عرصه گفت: مسئله و موضوعی که ما را از سایر تولیدکنندگان متمایز می‌کند استفاده از پارچه‌های ایرانی برای پوشاک ورزشی است.

مرادی با بیان اینکه محصولات تولیدی این واحد علاوه بر استان همدان در غرب کشور نیز به فروش می‌رسد، اذعان کرد: همواره لازم نیست حمایت مالی باشد و در قالب تسهیلات پرداخت شود بلکه همراهی دستگاه‌های مرتبط با موضوع تولید نیز می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد؛ برای مثال حمایت بیمه‌ای و مالیاتی که یقیناً می‌تواند کمک شایانی به حوزه تولید کند.

دیگر تولیدکننده ملزومات ورزشی با اشاره به اینکه عمده محصولات تولیدی ما در عرصه تجهیزات ورزشی بدنسازی همچون تولید صفحه دمبل و غیره است، اذعان کرد: محصولات تولیدی ما بیشتر صادرات‌محور بوده و به کشورهای اطراف همچون عراق، افغانستان و غیره صادر می‌شود.

مرتضی صالحی با تأکید بر اینکه حدود 20 سال است که در این زمینه فعال هستیم‌، گفت: محصولات ما در مقایسه با نمونه‌های خارجی از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در صورت فراهم بودن حمایت‌های مالی میزان تولید ما افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: در حال حاضر برای حدود 20 نفر اشتغال‌زایی داشته‌ایم اما در صورت حمایت یقیناً تعداد نیروی کار در این واحد تولیدی را نیز افزایش خواهیم داد.

در ادامه مسئول انجمن‌های ورزشی استان همدان نیز با اشاره به اینکه رشته ورزشی پیکل‌بال که یک نوع تنیس نوین است برای نخستین‌بار از استان همدان کار خود را آغاز کرد گفت: در راستای توسعه این رشته ورزشی هیئت انجمن ورزشی اقدام به تهیه و تولید راکت‌های پیکل‌بال کرد و توانست برای نخستین‌بار در کشور این محصول را تولید کند.

عباس حاجیلویی ادامه داد: درواقع پیش از این اتفاق مبارک، ما برای این رشته ورزشی تجهیزاتی در کشور نداشتیم و تنها یک دست راکت وارد کشور کردیم و با بررسی آن تصمیم برآن شد تا این راکت را خودمان در کشور تولید کنیم که خوشبختانه در این عرصه موفق شدیم.

وی با تأکید بر اینکه راکت تولیدی ما با یک‌سوم قیمت محصول خارجی تولید شد اظهار کرد: این کار از خروج ارز از کشور ممانعت کرده و باعث شد راکت مورد نظر با قیمت مناسب‌تر به دست ورزشکاران برسد.

مسئول انجمن هیئت‌های ورزشی استان همدان افزود: در حال حاضر کارگاهی که این راکت در آن تولید می‌شود، خانگی است؛ اگر بتوانیم سطح کارگاهی را بالا برده و از ماشین‌آلات بهتری بهره ببریم یقیناً این توانایی وجود دارد که راکت‌هایی با کیفیت بهتری که مواد اولیه آن فایبرگلاس و فیبر کربن است تولید شود.

حاجیلویی با بیان اینکه ما پس از دستیابی به این موفقیت توانستیم این راکت‌ها را علاوه بر همدان در بیش از 10 استان به فروش برسانیم، گفت: بر اساس تأمین این نیاز در حال حاضر در بیش از 15 استان این رشته ورزشی به‌صورت فعال دنبال می‌شود.

 

شناسه خبر 76310