شناسه خبر:76498
1402/9/8 12:26:59

استاندار همدان گفت: بازاریابی بین‌المللی، بسته‌بندی و کیفیت محصولات صادراتی مطابق با استانداردهای جهانی باید به‌جد مورد توجه قرار بگیرد تا بتوان در بازار مقصد جا باز کرد.

سپهرغرب، گروه اقتصادی - سمیرا گمار : علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی که در سالن جلسات شهدای همدان برگزار شد، با ابراز قدردانی از ارتقای سطح مراودات با دیگر کشورها از سوی سازمان صمت و سازمان جهاد کشاورزی، ابراز کرد: باید بتوانیم در بخش گردشگری و صنعت توریسم نیز به ارزآوری توجه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در برخی بخش‌های هدف‌گذاری صادراتی شاهد ارتقا هستیم، ضمن اینکه بین 23 تا 45 درصد نیز کاهش قیمت جهانی داشته‌ایم که بیشتر گریبان‌گیر محصولات پتروشیمی بوده است.

استاندار همدان تأکید کرد: کاهش قیمت‌ها را نباید به کاهش میزان صادرات تعمیم داد، چراکه در بخش صادرات ازنظر حجمی 552 درصد و ازنظر ریالی 636 درصد افزایش صادرات داشته‌ایم.

قاسمی‌فرزاد اضافه کرد: بازاریابی بین‌المللی، بسته‌بندی و کیفیت محصولات صادراتی مطابق با استانداردهای جهانی باید به‌جد مورد توجه قرار بگیرد تا بتوان در بازار مقصد جا باز کرد.

وی تأکید کرد: اطلاع‌رسانی به صادرکنندگان درخصوص وجود نمایندگی شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی در استان را نیز تقویت کنید.

استاندار همدان سپس با اشاره به لزوم تقویت ارتباط اقتصادی با کشورهای مقصد صادرات، سخنان خود را در این بخش به پایان برد.

* چهار پیشنهاد سازنده برای افزایش صادرات

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز با اشاره به اینکه پیش از این مقرر شد شرکت‌های صادرکننده‌ انگیزه صادرات از سایر گمرکات غیر از گمرک استان را احصا کنند، عنوان کرد: یکی از مسائل موجود این است که عمدتاً خریدها از سوی کشور مقصد صادرات ما نظیر عراق ریالی بوده و موضوع رفع تعهد دلاری است که باعث نوسان قیمت‌ها می‌شود.

سیدمجتبی حسینی خاطرنشان کرد: بر این اساس قیمت تمام‌شده کالا بالا رفته و صادرات کاهش می‌یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه صادرات سیر نزولی تندی در همدان نداشته بلکه صادرات از گمرک همدان کم بوده، افزود: مسئله این است که ما صادرات از گمرک همدان را شاهد نبوده‌ایم، اما در سایر گمرکات پوشش داده شده که باید این موضوع بررسی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان سپس با اشاره به خلق بازارهای جدید به‌ویژه در آمریکای لاتین، گفت: اعزام هیئت‌های تجاری در سال جاری بی‌نظیر بود که باید در سطوح رسمی و بخش خصوصی افزایش یابد.

حسینی در پایان سخنانش چهار پیشنهاد برای بهبود وضعیت صادرات مطرح و ابراز کرد: اگر بتوانیم در استان مرکز ای‌ام‌سی (مدیریت صادرات) ایجاد کنیم که تأمین مالی شرکت‌های صادراتی از بانک به بازار سرمایه هدایت شود تا به تولیدکننده‌ها کمک شود، از طرفی شرکت حمل‌ونقل بین‌الملل ایجاد شده و ضعف تولید برای صادرات تقویت شود (یعنی تولید نه برای مصرف، بلکه برای صادرات انجام شود) شاهد رشد صادرات در استان خواهیم بود.

* ماه آینده میزان دقیق صادرات از گمرک همدان استعلام می‌شود

مدیرکل گمرک استان همدان نیز اعلام کرد: دو علت کاهش صادرات از گمرک استان کاهش 23 درصدی قیمت‌های جهانی و دیگری کاهش 46 درصدی قیمت جهانی محصولات پتروشیمی بوده است.

جواد محمدی تصریح کرد: از ماه آینده استعلام صادرات از استان و سایر گمرکات به‌طور رسمی انجام خواهد شد و تاکنون آمارها دقیق نبوده است.

وی گفت: عمده مشکل کاهش صادرات از گمرک همدان رفع تعهد ارزی و این است که مبادلات به‌صورت ریالی انجام می‌شود؛ مسئله این است که به‌علت تعلیق کارت‌های بازرگانی، صادرات در مرزها با کارت سایرین انجام می‌شود که هزینه‌ها کاهش یابد.

* تعداد رایزنان بازرگانی از 10 به 21 افزایش یافته است

مدیرکل صمت استان همدان نیز با اشاره به اهداف صادراتی استان، اظهار کرد: هدف‌گذاری انجام‌شده یک میلیارد و 400 میلیون دلار بود که در این راستا اداره‌ کل صمت 345 میلیون دلار، سازمان جهاد کشاورزی 271 میلیون و 600 هزار دلار، اداره‌ کل میراث فرهنگی 46 میلیون دلار و خدمات فنی- مهندسی نیز در سال گذشته پنج میلیون دلار و امسال 6 میلیون دلار صادرات داشته‌اند که با تجمیع هدف صادراتی، بیش از 45 درصد هدف‌گذاری سال 1402 محقق شده است.

احمد شانیان تأکید کرد: استان همدان در سهم صادراتی خود در کشور ارتقا داشته، اما نسبت به سال گذشته کاهش صادرات دارد.

وی افزود: با توجه به بازارهای جهانی نیز 44 درصد رشد و منفی 9 درصد کاهش در برخی بخش‌ها داشته‌ایم.

مدیرکل صمت استان همدان اظهار کرد: با تدبیر دولت سیزدهم تعداد رایزنان بازرگانی از 10 به 21 افزایش یافته که قطعاً در پیشبرد اهداف تعیین‌شده اثرگذار خواهد بود.

* ترانسفر و زیرساخت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی در استان ضعیف است

یک بازرگان نیز با اشاره به اهمیت توسعه صادرات غیر نفتی، گفت: اگر کشورهای توسعه‌یافته در سطح بین‌المللی به جایی رسیده‌اند، مرهون توسعه صادرات است.

رضایی افزود: از سال 1397 با پیمان‌سپاری ارزی شرایطی ایجاد شده که بازرگانان برای صادرات غیر نفتی باید از راه‌های فرعی استفاده کنند.

این بازرگان تأکید کرد: در سطح استان مشکلی برای صادرات وجود ندارد؛ مشکلات در سطح ملی بوده و تبعات آن دامن‌گیر همه بازرگانان است که استان همدان را نیز شامل می‌شود.

رضایی در خاتمه با اشاره به اینکه ترانسفر و زیرساخت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی در استان ضعیف است، ابراز کرد: اگر این بخش در استان تقویت شود، قاعدتاً برکات بسیاری برای استان و صادرکنندگان خواهد داشت.

* لزوم توجه به ترانزیت بین‌المللی در استان

یک بازرگان دیگر نیز با این بیان که زیربنای ایجاد یک ساختار برای اقتصاد صادرات‌محور نیازمند تصمیمات استانی است، توضیح داد: غالب تصمیم‌سازی‌ها در سطح ملی انجام می‌شود که گاهی مشکلات و مسائل استان‌ها دیده نمی‌شود.

خیری سپس با اشاره به اینکه مشکلات ارزی نیز یک مسئله مهم است، خاطرنشان کرد: یکی از مسائل نیز ترانزیت است که ما توان صادرات محصولات خود را به مقصد کشوری مثل عراق را هم نداریم، یعنی محموله در مرز بازنگری شده و مجدداً ارسال می‌شود.

این بازرگان در پایان با تأکید بر لزوم افزایش مشوق‌های صادراتی، اذعان کرد: برنامه‌های ما برای تحقق اهداف دولت در بخش تناژی و دلاری آماده است، آن‌هم به‌صورت پایدار که بدون خام‌فروشی بوده و قطعاً برکات زیادی برای استان خواهد داشت.

 

شناسه خبر 76498