شناسه خبر:76829
1402/9/16 10:17:31

مدیر اندیشکده زوج طی یادداشتی نگاهی به تصویر ناهید کیانی در بیت رهبری از منظر ملی انداخت.

ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج طی یادداشتی تصویر ناهید کیانی در بیت رهبری از منظر ملی را تشریح کرد که جزئیات آن به شرح زیر است:

در حوادث سال گذشته کشور آن چیزی که بیش از همه هدف طراحی و عملیات دشمن قرار گرفت، یکپارچگی ملی و انسجام اجتماعی کشور بود. اگرچه صورت و ظاهر آن به موضوع زن، حجاب و آزادی‌های اجتماعی معطوف شده بود. در آینده نیز به نظر می‌رسد دشمن همین راهبرد را برای مواجهه با جامعه ایران ادامه خواهد داد. بنابراین امروز و در شرایط کنونی کشور برای بدنه حاکمیت و مردم متدین، التفات به این راهبرد اساسی ضروری است.

یکپارچگی ملی و انسجام اجتماعی در مقیاس جامعه بزرگ و متکثر ما چاره‌ای جز یک چتر هویتی فراگیر ندارد. آن چتر هویتی به نظر من «خانواده بزرگ ایران» است. هم‌خانواده بودن تنها عنصر هویتیِ فراگیر و انسجام‌بخش در وضعیت کنونی کشور است. خانواده در تحقق بیرونی خود، میثاق و پیوندی ناگسستنی میان اعضاست که شاید در تمام زمینه‌ها هم‌فکر، هم‌نظر و هم‌ذائقه نباشند اما ضرورتاً هم‌دل و هم‌نوا هستند.

خانواده البته واحدِ اجتماعیِ قاعده‌محور و هنجارمند است. خانواده‌ی بی‌قانون و بی‌ضابطه مصداقِ تامّ «گسستِ اجتماعی» است. اما وجود قانون و ضوابط در مناسبات خانواده به معنای «دگردیسی» میان اعضای آن نیست و خانواده متعادل، هم رفتار اعضای خود را به پشتوانه ضوابط و قوانین تنظیم می‌کند و هم اعضای ناهم‌نوا و خاطی خود را در آغوش خود حفظ و حمایت می‌نماید. تمام اینها با محوریت «پدرِ خانه» تضمین می‌شود.

خانواده بزرگ ایران نیز از همین الگوی مناسبات پیروی می‌کند. پدر خانه مقتدرانه بر ضرورت اجرای قوانین تاکید و «حرامِ شرعی و سیاسی» بودن کشف حجاب را گوشزد می‌کند. از سویی نگران دختران این خانواده و ذهن و روان آن‌ها نیز هست و برای هم‌نوا شدن آن دخترِ مکشوفه نیز راهکار ارائه می‌کند. می‌گوید به او بگویید چه طرح و برنامه‌ای پشت کشف حجاب نهفته و چه کسی از آن بهره می‌برد. اینها را بگویید تا او برگردد و مطمئنم که بر می‌گردد.

اما مهم‌تر از همه این است که پدر خانه عاقل و با تدبیر است. او واقعیت‌های خانواده را درک می‌کند. واقعیت این است که علیرغم تمام تأکیدات، دغدغه‌ها، تلاش‌ها و خیرخواهی‌های او، باور و رفتار تمام اهالی خانه یکدست و همگرا نیست. او در این شرایط به درستی می‌داند که خانه «مرزِ پیوندها و علقه‌ها» ست و نباید درب خانه را به روی اعضای آن قفل کرد زیرا طرد فرزندان از این مرز پیامدهای ناگواری دارد.

تصویر ناهید کیانی در بیت رهبری را باید لحظه‌ی نابِ نمودِ خانواده‌ ایران دانست. خانواده‌ای که حرمتِ روابط و علقه‌ها، دختر کشف حجاب کرده و معترض خود را به پذیرش کلان‌هنجارهای حاکم بر جامعه ایران (حضور با پوشش ضابطه‌مند نزد پدر خانه) مجاب نموده و پدر را مهربانانه و مدبرانه به دور هم جمع کردن فرزندانش زیر یک سقف متمایل می‌کند. این منطق، دقیقاً همان اکسیرِ انسجام‌بخش جامعه ایرانی‌ست.

ما با درکی که از جایگاه ولی فقیه و رهبر در جامعه اسلامی و شناختی که از شخصیت حضرت آقا داریم چنین تصاویری نه‌تنها برای‌مان عجیب نیست بلکه اساساً انتظاری غیر از این نداشتیم. رهبری دارد برای جامعه پدری می‌کند و ما نیز بهتر است به این تدبیر پدر اعتماد کنیم اگر حقیقتاً دلسوزِ انسجام و علقه‌های میان اعضای این خانه هستیم.

 

شناسه خبر 76829