شناسه خبر:77075
1402/9/22 10:44:19

سپهرغرب-گروه فرهنگیکیکی از نقاشان آبرنگ جوان همدانی به‌عنوان عضو انجمن بین‌المللی آبرنگ جهان توانست با همراهی استاد خود، نگارخانه دانشگاه فرهنگیان همدان را برای نخستین‌بار در کشور دایر کند.

نقاشی با آبرنگ، طول عمر کوتاه‌تری از تمپرا (چَسب‌رَنگ) و آب مرکب دارد؛ از طرفی خصوصاً در مورد آبرنگ می‌توان گفت که شاید در مقایسه با رنگ روغن در معرفی، کمی مورد کم‌لطفی قرار گرفته اما به‌ هر حال این شیوه مهم و محبوب نقاشی، ارزش و محبوبیت ویژه خودش را دارد؛ زیرا نقاشی با آبرنگ، مسیری بسیار خلاقانه پیش روی هنرمند قرار می‌دهد تا با تمام وهم‌ها، احساسات و هیجاناتش، آثاری رؤیایی خلق کند.

از طرفی به گفته هنرمندان این رشته شفافیت آبرنگ و ترکیب‌های بدون مرزی که ایجاد می‌کند، این نوع نگارگری را پدید آورده‌ و بعد با ذهن خلاق هنرمندان، در معرض تغییرات مدام و نوآوری، قرار گرفته است.

البته نقاشی حرفه‌ای با آبرنگ را از دیرباز، شاخه‌ای متمولانه در هنر می‌دانند؛ اما باید بدانید که ورود به این هنر ارزشمند، فعالیت، تمرین و پیشرفت‌های به‌مرور در آن، فشار اقتصادی یکباره و پررنگی به‌دنبال ندارد.

بر این اساس در این شماره از روزنامه برآن ‌شدیم تا با نقاش آبرنگ ملایری و عضو انجمن بین‌المللی آبرنگ و عضو مؤسسه هنرهای تجسمی معاصر گفت‌و‌گویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

علیرضا بردستانی با اشاره به اینکه متولد 1377 است و در حال حاضر به‌عنوان معلم دوره ابتدایی مشغول به تدریس در مدرسه است، گفت: فعالیت هنری من از دانشگاه آغاز شد، قبل از آن هیچ گونه آشنایی با آبرنگ و هنرهای مرتبط با آن نداشتم.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اساتید هنر حاضر در دانشگاه جرقه نخست برای ورود من به این عرصه را زد، با لبخند افزود: این امر در شرایطی رقم خورد که دشواری درس و دانشگاه بر من چیره شد و حس و حالی برای درس خواندن نداشتم و با همکلاسی‌ها معمولاً در ته کلاس نشسته و کمترین توجه را به کلاس و درس داشتیم. یک روز این مدرس هنر با تابلوهای آبرنگی خود وارد کلاس شد که زیبایی این تابلوها توجه ما را به خود جلب کرد.

وی با تأکید بر اینکه این امر خود مقدمه‌ای شد که پا در این عرصه گذاشته و با همراهی این استاد بزرگوار نسبت به یادگیری این هنر اقدام کنم، گفت: این استاد بزرگوار با دلسوزی و هنرمندی تمام ابزار و فنون اولیه را به‌صورت رایگان به بنده آموخت.

این هنرمند همدانی با تأکید بر اینکه این روند خودآموز طی چند سال دانشگاه و بعد از آن ادامه داشت به طوری که در حال حاضر حدود 6 سال است که این نوع نقاشی را کار می‌کنم، اذعان کرد: این هنر نسبت به سایر تکنیک‌ها متفاوت بوده و علیرغم ظاهر ساده از پیچیدگی خاصی برخوردار است.

*در برج میلاد و برج آزاد ورکشاپ برگزار کردم

بردستانی عنوان کرد: پس از گذشت از دوره آموزشی، نسبت به انجام یکسری کارها همچون برگزاری ورکشاپ در برج میلاد و برج آزادی در تهران اقدام کردیم که خوشبختانه مورد استقبال بالایی قرار گرفت.

*نگارخانه پرواز نخستین کلاس هنر نقاشی با آبرنگ در همدان

وی با تأکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه در همدان و تهران نیز از دیگر کارهایی است که طی سال‌های گذشته مکرر انجام شده، تشریح کرد: در حال حاضر نیز در نگارخانه پارک پرواز به‌عنوان نخستین کلاس نقاشی آبرنگ مشغول به آموزش هنرجویان هستیم حال آنکه پیشتر در این رشته هنری کلاس وجود نداشت این در حالی است که با دایر کردن کلاس و آموزش هنرجویان و مقایسه کارهای هنری آن‌ها‌ می‌توان گفت آنچه امروز هنرمندان آبرنگ‌کار همدانی به صفحه بوم منتقل می‌کنند به لحاظ کیفی با هنرمندان ملی و حتی بین‌المللی همتراز است.

*سهل‌گیری در فرایند دریافت مجوزهای اصلی‌ترین خواسته هنرمند برای دیدن شدن هنرشان

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه دو گالری آوینی و شهرداری در همدان به‌عنوان زیرساخت برای در معرض دید گذاشتن آثار هنری از سوی هنرمندان وجود دارد، تشریح کرد: تنها حمایتی که هنرمندان نیاز دارند، دیده شدن آثارشان برای انتقال حال خوب کارهای هنریشان به مخاطبان است؛ بنابراین تنها انتظار ما هنرمندان از مسئولان سهل‌تر کردن روند دریافت مجوز‌ها است حال آنکه این به معنای عدم رعایت ضوابط و قواعد نیست بلکه بیشتر شامل آسان‌تر کردن فرایند برگزاری ورکشاپ‌ها در فضای باز و گالری‌ها می‌شود.

این هنرمند آبرنگ‌کار با تأکید بر اینکه او با همراهی استاد خود نخستین نگارخانه دانشگاه فرهنگیان را در سطح ملی ایجاد کرده گفت: در این زمینه نمی‌توان از حمایت‌های بی‌دریغ رئیس دانشگاه به‌راحتی عبور کرد زیرا نه‌تنها تجهیزات و مکان این نگارخانه را برای ما فراهم کرد بلکه طی چند سال گذشته علیرغم تمامی مشغله‌ها در تمامی ورکشاپ‌ها و نمایشگاه‌هایی که برگزار کردم حاضر شده و یا پیام مکتوب خود را ارسال کرده و تمام‌قد حامی بوده است.

بردستانی با اشاره به عضویت خود در انجمن بین‌المللی آبرنگ، گفت: بنده در همه سبک‌های هنری این رشته فعالیت کردم اما علاقه‌ام در به تصویر کشیدن طبیعت پررنگ‌تر است بنابراین ترجیح می‌دهم که در فضای باز و در محیط‌های طبیعی حاضر شده و با استفاده از آب و رنگ که به طرزی لطیف در کنار یکدیگر نقش‌آفرینی می‌کنند طبیعت را به تصویر بکشم.

وی با تأکید بر اینکه هنر فارغ از همه مسائل مبتلابه جامعه از بحث‌های اجتماعی و اقتصادی گرفته تا سیاست تنها به‌دنبال ایجاد حال خوب است، اظهار کرد: این حال خوب به طرز عجیبی با توجه به لطافت کار با آبرنگ به منصه ظهور می‌رسد.

این هنرمند نقاش با اشاره به اجرای پرتره آبرنگی شهید دکتر فخری‌زاده در 16 آذرماه سال 99 با حضور مدیران استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: این نقاشی را در حین برگزاری اجلاسی بنا به مناسبت پاسداشت این شهید، نقاشی کردم.

بردستانی با تأکید بر اینکه طی این سال‌ها با مشارکت دیگر هنرمندان این رشته شرکت تولیدکننده ابزار نقاشی با عنوان «مستر» را دایر و نسبت به تأمین تجهیزات مورد نیاز نقاشان و هنرجویان اقدام کردیم.

وی افزود: به دیگر سخن شرکت تولیدی هنری مستر از سال 1400 فعالیت خود را در زمینه تولید لوازم حرفه‌ای نقاشی ازجمله قلمو شروع کرده و همیشه سعی بر این بوده بالاترین کیفیت ممکن را در تولیدات خود لحاظ کرده و هم‌اکنون شرکت تولیدی هنری مستر با چندین واحد فعال تولیدی مجهز به تخصصی‌ترین کارگاه ساخت قلمو و بوم و مقوا با بالاترین درجه کیفیت است.

وی گفت: جالب‌تر اینکه محصولات شرکت هنری مستر 100درصد دست‌ساز بوده که به دست جوانان ایرانی با نهایت ظرافت تولید شده‌اند.

 

شناسه خبر 77075