شناسه خبر:77237
1402/9/27 13:27:10

سپهرغرب- گروه کافه کتاب: کتاب «نقاره‌چی» نوشته نوید ظریف کریمی به زودی توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.

کتاب «نقاره‌چی» نوشته نوید ظریف کریمی به زودی توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) منتشر می‌شود. این کتاب روایت زندگی احمد قوام شکوهی قدیمی ترین نقاره زن حرم مطهر رضوی است

نویسنده اهل مشهد دانش آموخته مقطع ارشد ادبیات نمایشی است که در حوزه‌های متفاوت شعر، داستان‌نویسی، فیلمنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی توانسته آثاری را به نگارش درآورد او در حوزه داستان نویسی نیز فعال است و کتاب «آژان برازنده» که در انتشارات به‌نشر منتشر شده است توانسته در سال 1396 در جشنواره ملی داستان رضوی برگزیده شود. همچنین کتاب «پرده دوم»، «سبزترین نذر»، «گروگانکشتگی» و «گروگانگرفتگی» از دیگر آثار این نویسنده هستند.

ظریف کریمی درباره این کتاب گفت: حاج احمد قوام شکوهی، در بهار سال 1305 در مشهد به دنیا آمده‌اند. از سن 19 سالگی به خدمت در حرم مطهر رضوی پرداخته است و پیرترین نقاره زن حرم امام رضا (ع) است که بیشتر از 70 سال بدون غیبت خود را به نقارخانه می‌رساند تا نوای رضا رضا را از آنجا در مشهد طنین انداز کند. او در 23 آذر سال 1396 دار فانی را وداع گفت.

وی با اشاره به اینکه در کتاب «نقاره‌چی» اطلاعاتی آمده که کمتر گفته شده یا شنیده شده است، افزود: در کتاب «نقاره چی» به طور ویژه دو برهه از زندگی حاج احمد قوام شکوهی پرداخته شده است که مربوط به روایت خاطرات ایشان از قیام گوهر شاد در سال 1314و حضور متفقین در ایران در سال 1320 است. هم چنین در این اثر به زندگی، خاطرات ایشان از نقاره زنی در حرم مطهر رضوی پرداخته شده و تاریخچه نقاره زنی در حرم مطهر رضوی، ویژگی‌های منحصر به فرد نقاره خانه و کیفیت نقاره زنی نیز بیان می‌شود.

وی گفت: نگارش این اثر به پیشنهاد انتشارات به‌نشر صورت گرفت و منبع اصلی من در این اثر مصاحبه‌های حاج قوام شکوهی بود که در سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی انجام شده بود. سعی کردم برای نگارش اثر وفادار به مستند زندگی حاج آقا شکوهی باشم. به نظرم نگارش مباحث تاریخی بدون تلفیق با هنر داستان نویسی نمی‌تواند برای مخاطب جذاب باشد از این رو برای نگارش این اثر سعی کردم کتاب «نقاره چی» را در قالب رمان بنویسم. این اثر مستند تلفیقی بین تخیل و واقعیت است و انتخاب قالب رمان برای اثر مستند به ارزش آن افزوده است.

 

 

شناسه خبر 77237