شناسه خبر:77508
1402/10/4 11:15:01

سپهرغرب-گروه کاردانش:معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از حوزه‌های پیشران اقتصادی در کشور گفت: دانش‌بنیانی ترین اقتصادی که در کشور داریم اقتصاد دیجیتال است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی گفت: به واسطه فناوری ارتباطات، اقتصاد دیجیتال هم در کشور مورد توجه ویژه قرارگرفته است. در دو دهه گذشته یک جریان جهانی ایجاد شد که با توسعه زیر ساخت‌های مخابرات در حوزه ثابت و سیار، زیرساخت توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور فراهم شد.

وی افزود: در حال حاضر اقتصاد دیجیتال 15 درصد تولید ناخالص داخلی اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد. در ایران این عدد 7.8 درصد است. در ایران اقتصاد دیجیتال 2.5 برابر فرصت توسعه دارد. اگر این عدد را به نسبت جمعیت متعادل کنیم این عدد می‌تواند 5 برابر شود.

معاون علمی همچینین افزود: خوشبختانه طی سال‌های اخیر با توسعه روابط بین‌الملل در کشورهای دوست، شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند بازار خود را در حوزه اقتصاد دیجیتال در این کشورها پیدا کنند و پیش‌بینی ما این است که حجم صادرات ما در این شرکت‌های دانش‌بنیان به 200 میلیون دلار برسد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از حوزه‌های پیشران اقتصادی در کشور تصریح کرد: مساله دیگری که وجود دارد این است که اقتصاد دیجیتال از پایه با فناوری تولید شده و ما در کشور اقتصادهای سنتی زیاد داریم که تحرک آنها به نفوذ فناوری انرژی می‌دهد. بنابراین دانش بنیانی ترین اقتصادی که در کشور داریم اقتصاد دیجیتال است.

وی گفت: خوشبختانه اقتصاد دیجیتال دو حوزه هم وزن دارد، به همان اندازه که توسعه اقتصاد در آن جدیت دارد موضوع نیروی انسانی هم بسیار مهم است که خوشبختانه در کشور نیروی انسانی جوان، تیز، باهوش و نسبت به دنیا ارزان قیمت تری برخوردار هستیم که اگر درست مصرف کنیم تاثیرات بسیاری خواهد داشت.

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور به مردمی بودن اقتصاد دیجیتال در کشور اشاره کرد و گفت: اگر به من بگویند یک تجربه موفق اقتصادی فناوری در کشور نام ببرم قطعا اقتصاد دیجیتال در راس همه حوزه‌ها قرار دارد، از این جهت که حاکمیت و دولت یک روش درستی را دنبال می‌کند.

وی افزود: حسی که مردم به اقتصاد دیجیتال دارند و علاقه مندی به سرمایه گذاری شرکت‌ها قابل بررسی است و ما هم به جای پراکنده کاری و عدم توجه و داشتن چند موضوع اگر بخواهیم حوزه اقتصاد را پیش ببریم اولین آن اقتصاد دیجیتال است.

فیروز آبادی ادامه داد: علاقه مندی کشورهای مختلف به جذب نیروی انسانی این خطر را گوشزد کرده است که اگر برنامه ریزی دقیق در توسعه اپراتورها نداشته باشیم و برای تعرفه‌ها فکری نکنیم احتمالا از این جریان عقب می‌مانیم.

وی تصریح کرد: دو ستاد در معاونت علمی در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها ستاد توسعه فناوری و اتصال پذیری است که علاقه مند به پروژه‌های تحقیقاتی و فناوری است و در کنار این ستاد، ستاد هوش مصنوعی هم وجود دارد که در ماه‌های اخیر فعالیت خود را شروع کرده است.

 

شناسه خبر 77508