شناسه خبر:77535
1402/10/5 11:18:50
رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان همدان عنوان کرد:

اجرای مانور زلزله هرسال دو بار در خانه‌ها برای اعضای خانواده

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان همدان با اشاره به فرا رسیدن پنجم دی‌ماه سالروز زلزله بم و روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، بیان کرد: ضروری است که در راستای آشنایی اعضای خانواده با مباحث ایمنی در برابر زلزله، مانور زلزله هر سال دو بار در خانه اجرا شود.

سپهرغرب، گروه سلامت - پیام زمانی : هرجا که انسان است، حادثه نیز وجود دارد. این مسئله‌ای است که در جامعه ما نیاز به تبیین دارد؛ چراکه رخداد‌های طبیعی و غیر طبیعی همواره در کمین بوده و اثرات جبران‌ناپذیری را برجای گذاشته است. در جهان 44 حادثه طبیعی وجود دارد که 31 حادثه هرساله تکرار می‌شود و کشور ما ایران نیز در 30 رخداد طبیعی با جهان سهیم است که زلزله نیز یکی از این رخداد‌های طبیعی بوده و نکته حائز اهمیت آن است که ایران بین 5 تا 10 کشور حادثه‌خیز جهان است.

اگر بر حوادث و اتفاقات طبیعی رخ‌داده در کشورمان مروری داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که بر اثر حوادث، چه آسیب‌های دیگری رخ می‌دهد و اثرات آن تا سال‌های متمادی باقی مانده و خیلی از این آثار، قابل جبران نیست. از زلزله بوئین‌زهرا و زلزله بم تا زلزله کرمانشاه یا از سیلی که در فروردین‌ماه سال 1398 در استان‌های لرستان و گلستان آمد و حتی استان همدان نیز در این سال دچار آسیب‌های فراوانی شد.

پنجم دی‌ماه سالروز زلزله بم است و در تقویم رسمی به‌عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نام‌گذاری شده است، به همین منظور و در راستای آگاه‌سازی جامعه، گفت‌وگویی با احمد مطلبی، رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان همدان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان همدان با اشاره به اینکه ایران در آسیا به‌عنوان چهارمین کشور زلزله‌خیز است، بیان کرد: در جهان نیز کشور ما ایران ششمین کشور زلزله‌خیز است.

احمد مطلبی با اشاره به اینکه وقوع زلزله علت‌های فراوانی داشته و نسبت به هر موقعیت، کشور و منطقه‌ای این علت‌ها متفاوت است، عنوان کرد: یکی از علت‌های وقوع زلزله در ایران، قرار گرفتن روی کمربند آلپایت است که یک گسل بسیار فعال و جوان بوده و از شمال کشور ایتالیا از کوه آلپ شروع و به سمت اروپای شرقی و از طریق ترکیه وارد ایران و درنهایت به هیمالیا ختم می‌شود که 90 درصد زلزله‌ها روی این کمربند اتفاق می‌افتد.

مطلبی با اشاره به اینکه همچنین غار‌های زیرزمینی در زیر پوسته زمین ایران فرو ریخته و باعث زلزله می‌شود، افزود: پوسته کره زمین مانند تخم مرغ یک‌تکه نیست و مانند پازل است که این قطعات به یکدیگر فشار وارد کرده و باعث زلزله می‌شوند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان همدان با اشاره به ضرورت آمادگی قبل از وقوع، حین وقوع و بعد از وقوع زلزله، خاطرنشان کرد: ضروری است که شعار هر خانواده یک امدادگر را به‌عنوان یک وظیفه همگانی دانسته و آموزش‌های مرتبط با امدادرسانی در حوادث را فرا بگیریم.

مطلبی تهیه نقشه خطرپذیری را یکی از اقدامات مهم قبل از وقوع زلزله بیان کرده و گفت: تأکید می‌شود هر خانواده از یک کارشناس راه و ساختمان دعوت کرده تا میزان تاب‌آوری و مقاومت خانه را در مقابل درجات زلزله بیان کند.

وی ضمن تقاضا از مردم برای بیمه کردن خانه و محل کار در مقابل حوادث طبیعی و غیر طبیعی، خاطرنشان کرد: از خانواده‌ها می‌خواهیم که حتماً با هلال‌احمر در ارتباط بوده و در کلاس‌های کمک‌های اولیه و امداد و نجات شرکت کنند؛ چراکه در مواقع بحرانی خدمات‌رسانی مراکز درمانی با تأخیر بوده و نیاز است که امدادرسانی قبل از رسیدن اورژانس و یا آمبولانس توسط فرد آموزش‌دیده به مصدومین انجام شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان همدان تهیه کیف نجات برای هر خانه را یک امر مهم و ضروری بیان کرد و افزود: تمامی اعضای خانواده باید بدانند که در مواقع بحرانی مانند زلزله به چه شکلی آب، برق و گاز را از محل اصلی قطع کنند که آسیب‌های بیشتری وارد نشود.

مطلبی با اشاره به اینکه ضروری است رفتن به نقطه امنی خارج از خانه را به اعضای خانواده آموزش داد تا در مواقع بحرانی پناه‌گیری صحیح انجام شود، عنوان کرد: یادگیری شماره تماس‌های ضروری و به‌ویژه شماره یکی از اقوام که در مواقع بحرانی دسترسی به آن‌ها باشد، از توصیه‌هایی بوده که نیاز است به فرزندان هر خانواده آموزش دهیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان همدان از ارائه آموزش کمک‌های اولیه به‌صورت رایگان در خانه‌های هلال و کانون‌های جوانان جمعیت هلال‌احمر خبر داد و گفت: طرح دادرس نیز با هدف دانش‌آموزان آماده در روز‌های سخت با مشارکت آموزش‌وپرورش در مدارس متوسطه اول ویژه دانش‌آموزان پایه‌های هفتم تا نهم به‌صورت سالانه اجرا می‌شود تا دانش‌آموزان نیز به‌عنوان یکی از اعضای خانواده، آمادگی لازم در بحران‌ها را داشته باشند.

مطلبی با اشاره به اجرای طرح همتا در مدارس ابتدایی در راستای آموزش همگانی هلال‌احمر، تأکید کرد: کانون‌های جوانان، روستایی، دانشجویی، دانش‌آموزی، طلاب و خانه‌های هلال نیز در سطح شهرستان آماده ثبت‌نام و پذیرش افراد متقاضی برای شرکت در کلاس‌های کمک‌های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات هستند.

وی با اشاره به فعالیت خانه‌های هلال در سطح مناطق و روستای‌های بخش مرکزی و شرا، بیان کرد: با تأسیس خانه‌های هلال، هر منطقه براساس ظرفیت‌های موجود در مواقع بحرانی مانند زلزله، به امدادرسانی در همان محل می‌پردازد و با این روش خدمت‌رسانی به افراد سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان همدان در پایان ضمن دعوت از عموم مردم برای عضویت در هلال‌احمر، عنوان کرد: سامانه «خادم» در بستر فضای مجازی آموزش‌های رایگان را به عموم ارائه داده و افراد بعد از دوره، گواهینامه معتبر دریافت می‌کنند و شماره اختصاصی 112 نیز به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سؤالات شهروندان بوده و حوادث مرتبط با جمعیت هلال‌احمر نیز بعد از تماس با این شماره، پیگیری و رصد می‌شود تا خدمت‌رسانی به افراد انجام شود.

پیشگیری بهتر از درمان است، جمعیت هلال‌احمر ظرفیت و بستری را برای عموم مردم در تمامی سنین فراهم کرده تا افراد بتوانند به‌صورت رایگان از خدمات آموزشی بهره‌مند شده و آمادگی لازم برای مواقع بحرانی را کسب کنند؛ در راستای تحقق شعار «هر خانواده یک امدادگر» و شعار «خانواده آماده، جامعه آماده»، از خانواده‌ها انتظار می‌رود که حداقل یک نفر از اعضا در این دوره‌ها شرکت کنند و آموزش‌های کمک‌های اولیه، مهارت‌های داوطلبی، آمادگی در برابر مخاطرات، عمومی امداد و نجات و دوره‌های تخصصی از قبیل حمایت روانی، اسکان، جاده و کوهستان را سپری کرده و درجه امدادگری نیز دریافت کنند. حوادث رخ‌داده در کشور ما تجربه‌هایی را به همراه داشته است که باید از آن‌ها استفاده کنیم تا در حوادث بعدی، تکرار آن تجربه تلخ برایمان اتفاق نیفتد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و اهمیت موضوع زلزله، آگاهی داشتن نسبت به این مسائل از ضرورت‌های زندگی است و در این خصوص برنامه‌های مفید و قابل توجهی نیز انجام شده است؛ از برگزاری مانور سراسری زلزله گرفته تا ایمن‌سازی ساختمان‌ها و استاندارد کردن آن براساس قوانین که در کنار آن مردم نیز با اهمیت بیمه کردن ساختمان و محل کار خود در برابر حوادث آشنا شده و در این خصوص نیز اهتمام خوبی داشته‌اند، دولت هم به‌عنوان یکی از ارکان مهم کشور، باید حمایت‌های ویژه‌ای را دراین‌باره داشته باشد تا اقناع‌سازی انجام شود.

 

شناسه خبر 77535