شناسه خبر:77539
1402/10/5 11:29:33
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان پاسخ داد:

عوامل مؤثر بر اقتصاد شهر خلاق چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: پیشینه‌های تاریخی و فرهنگی یک شهر، وجود دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانش‌بنیان و متقاضیان نهایی این محصولات (خانوارها) سه رکن اساسی در مسیر خلاق شدن اقتصاد شهر هستند.

رضا نصراصفهانی اظهار کرد: اقتصاد خلاق زمانی که در قالب یک شهر قرار بگیرد، می‌توان برای رشد آن مسیر مشخصی ترسیم کرد. برای روشن شدن مسیر، دو نکته باید مورد توجه قرار بگیرد، نکته نخست اینکه جمعیت شهر به حدی برسد که مقیاس‌های خلاقیت در آن شکل بگیرد، به‌طور مثال تولیدات محصولات فرهنگی‌وهنری مخاطبان خاصی دارد، پس باید جمعیت به‌قدری زیاد شود که این مخاطبان مقیاس اقتصادی آن تولید را پوشش دهند، مثلاً سالن تئاتری را در نظر بگیرید که قرار است در شهری احداث شود که تنها یک درصد از جمعیت شهر به تئاتر علاقه دارند، طبیعی است اگر جمعیت شهر از عدد مشخصی کمتر باشد، هیچ‌گاه در آن شهر سالن تئاتر احداث نخواهید کرد.

وی افزود: نکته دوم داشتن پیشینه‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه برخی شهرها مانند اصفهان است که کمک می‌کند تا اقتصاد آن شهر بر مبنای اقتصاد خلاق بازترسیم شود، به‌عنوان مثال در گذشته اصفهان دارای کاروان‌سرا بود که در زمان خود هویت اقتصادی داشت اما در دهه 60 این ساختمان‌ها تخریب و به منازل مسکونی و آپارتمان تبدیل شد. در دهه 80 این موضوع بازتعریف شد و کاروان‌سراهای قدیمی دارای هویت جدید اقتصادی تحت عنوان اماکن گردشگری احداث شدند، بنابراین اقتصاد آن خانه تاریخی احیا شد و اکنون در حال استفاده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: شهر خلاق نیز ساختار مشابهی دارد؛ اصفهان با داشتن ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی و احیای آن‌ها می‌تواند به سمت اقتصاد خلاق حرکت کند و آن را جایگزین اقتصاد صنعتی شهر کند. اقتصاد شهر اصفهان طی سال‌های اخیر مبتنی بر صنعت بوده که در کنار منافع فراوان برای استان، معضلات زیادی به‌همراه داشته است.

نصراصفهانی با اشاره به دیگر عوامل مؤثر بر اقتصاد شهر خلاق، گفت: از دیگر عوامل اقتصادی مؤثر علاوه بر جمعیت، سیاست‌گذاری‌های برنامه‌ریزان شهری است که بتواند پتانسیل‌های بالقوه شهر را به شرایط بالفعل برساند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل افزایش درآمد سرانه خانوارها است، چراکه هزینه‌هایی که خانوارها به‌عنوان مصرف‌کنندگان نهایی محصولات اقتصاد خلاق انجام می‌دهند، جزو ضروریات زندگی نیست و زمانی که شرایط اقتصادی خانوارها خوب نباشد نمی‌توان انتظار داشت که آن‌ها متقاضی این محصولات باشند، در نتیجه شهر بر مبنای اقتصاد خلاق رشد نخواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: بنابراین پیشینه‌های تاریخی و فرهنگی یک شهر، وجود دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانش‌بنیان و متقاضیان نهایی این محصولات (خانوارها) سه رکن اساسی در مسیر خلاق شدن اقتصاد شهر هستند.

نصراصفهانی گفت: زمانی می‌توان گفت به سمت اقتصاد خلاق حرکت کرده‌ایم که بتوانیم از صنعتی شدن فاصله بگیریم و به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم، تقویت این مسیر می‌تواند بسیار کمک کننده باشد تا یک اقتصاد پاک جایگزین اقتصاد آلوده ناشی از صنعت شود.

 

 

شناسه خبر 77539