شناسه خبر:77607
1402/10/6 11:06:34

سپهرغرب-گروه سلامت:رئیس انجمن طب اورژانس ایران گفت: بیش از 75 درصد از مراجعات به اورژانس بیمارستان‌ها، هیچ ضرورتی ندارد.

نادر توکلی اظهار کرد: این کنگره به همت انجمن طب اورژانس ایران، معاونت درمان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایران با هدف ارائه آخرین اطلاعات، دستاوردها و مهارت‌های روز دنیا در زمینه علم تخصصی طب اورژانس و با حضور اساتید، پزشکان و متخصصین این رشته و کلیه همکاران مرتبط با این بخش اعم از پزشکان عمومی، دیگر متخصصان و تکنسین‌ها برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر این مهم که طب اورژانس با طیف وسیعی از گروه‌های مختلف و به صورت کار تیمی انجام می‌پذیرد، بیان داشت: خدمت رسانی برای بیماران و مصدومان از سطح پایه آن با پرسنل و تکنسین‌های حوزه پزشکی، گروه‌های هلال احمر و حتی تیم‌های پلیس و آتش‌نشانان در صحنه حادثه شروع می‌شود که می‌بایست توان و نحوه روبرو شدن با یک بیمار و یا مصدوم را برای ارزیابی اولیه داشته باشند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در سطح بعدی که بیمار به مراکز درمانی و یا بیمارستان منتقل شده است دانش و اطلاعات کافی پرستاران، متخصصان بیهوشی، پزشکان عمومی، متخصصین طب اورژانس و نهایتاً متخصصین دیگر رشته‌ها بسیار تأثیرگذار و مهم است، و همین امر اهمیت برگزاری کنگره طب اورژانس را برای بروز شدن دانش و اطلاعات همکاران نمایان‌تر می‌کند.

رئیس انجمن طب اورژانس ایران با اعلام این خبر که در حال حاضر تعداد زیادی از متخصصین طب اورژانس را به صورت فعال در کشور داریم، گفت: خوشبختانه در رشته طب اورژانس از نظر شاخص‌های توسعه یافتگی رشته‌های تخصصی جزو کشورهای پیشرفته محسوب می‌شویم که جایگاه ویژه‌ای در منطقه داریم و در سطح جهانی نیز در بین کشورهای مطرح این رشته هستیم.

وی به شایع‌ترین مراجعات به بخش‌های اورژانس اشاره کرد و بیان داشت: بیش از 75 درصد از مراجعین به بخش‌های اورژانس، بیماران سرپایی با مشکلات طبی هستند که خدمات محدودی را نیاز دارند اما به دلیل حضورشان در اورژانس حجم زیادی از نیروی انسانی، تجهیزات و فضای بخش را به خودشان اختصاص می‌دهند، به طوری که نیاز و ضرورتی به حضور در این بخش نداشتند.

توکلی، فرسودگی و امنیت جانی را از مشکلات مهم این رشته پزشکی دانست و افزود: متخصصین طب اورژانس هر روز هفته و به شکل 24 ساعته حتی در ایام تعطیل می‌بایست آماده به خدمت باشند که این امر باعث مواجه شدن با استرس و فشار زیاد و در ادامه فرسودگی زودرس آنان خواهد شد.

وی با تاکید بر این مطلب که بخش اورژانس، یک محیط تنش‌زا و سخت بوده که معمولاً امنیت کافی را ندارد، گفت: برخی از بیماران و همراهان آنان اغلب با عدم آگاهی از ماهیت برخی از بیماری‌ها و حوادثی که منجر به آسیب‌های شدید و حتی مرگ می‌شود با پزشکان این بخش به بحث پرداخته که متأسفانه به دفعات باعث حمله فیزیکی و آسیب به پزشکان و پرسنل بخش‌های اورژانس شده و همین نبود امنیت جانی یکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزه پزشکی به حساب می‌آید.

 

شناسه خبر 77607