شناسه خبر:77708
1402/10/9 11:21:22

سپهر غرب -گروه فرهنگی:کتاب «خانم جلسه‌ای» نوشته امیر شاهرخلو توسط انتشارات راه یار منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب «خانم جلسه‌ای» نوشته امیر شاهرخلو به تازگی توسط انتشارات راه یار منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب خاطرات شفاهی شهین شاملو از زنان فعال در انقلاب و جهاد سازندگی اس

تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی عمیقاً به «روایت زنان» این انقلاب و طبعاً به خود انقلاب بدهکار است. زنان شهید انقلاب و دفاع مقدس، زنان مبارز پیش از انقلاب، همسران مبارزان انقلاب، همسران رزمندگان و شهدا و آزادگان و جانبازان، مربیان پرورشی، معلمان و مبلغان فرهنگی، جهادگران، دانشمندان، پژوهشگران، کارآفرینان و غیره هنوز به‌راستی روایت نشده‌اند؛ زنانی که محور خانواده بوده‌اند و حضور آن‌ها در عرصه‌های گوناگون، مساوی با همراهی و حضور اعضای خانواده در انقلاب بوده است. آن‌ها در سکوت، تمام بار تربیت نیروهای انقلاب را به دوش کشیده‌اند و باز هم در سکوت، روایت تلاش و مجاهدت زنانه و مادرانه خود را در حاشیه موفقیت مردان انقلابی‌شان دیده‌اند.

زن تراز انقلاب اسلامی می‌تواند زنی باشد در دل روستایی که با چند بچه قدونیم‌قد، کنار تنور، برای جبهه‌ها نان می‌پزد. می‌تواند زنی باشد که به‌خواست خدا فرزندی ندارد؛ اما عرصه تکلیف را رها نمی‌کند و با راه‌اندازی مکتب یا مدرسه‌ای، کمر به تربیت فرزندان جامعه پیرامونش می‌بندد. می‌تواند زنی باشد که در کنار همسرداری و تربیت فرزندان، خودش و جامعه‌اش را هم به خاطر دارد و غیره تاریخ انقلاب ما پر است از این زنان، چراغی باید تا آن‌ها را در اطرافمان ببینیم. یکی از اهداف انتشار کتاب پیش‌رو، ترسیم جایگاه زن تراز انقلاب اسلامی است.

***در بخشی از این‌کتاب می‌خوانیم:

«همان تعدادی را که در جلسه مانده بودیم و می‌شناختم، به سه گروه تقسیم کردم و گفتم: «گروه‌گروه با فاصله، از خانه خارج می‌شویم. اگر جلو کسی را گرفتند و پرسیدند گوینده‌تان کجاست؟ بگویید داخل دارد جواب سوالات را می‌دهد. گروه سوم هم وقتی خارج شدند و مامورها پرسیدند گویندتان کجاست، بگویید خیلی وقت است که رفته.»

گروه اول رفت و خودم با گروه دوم خارج شدم. وقتی رفتیم دست بر قضا یکی از مامورها آمد از خود من پرسید: «حاج خانم گوینده‌تان کجاست؟»

گفتم: «هنوز بیرون نیامده‌اند دارند جواب سوال خانم‌ها را می‌دهند. منتظر باشید الان می‌آیند.

وقتی از کوچه داشتم خارج می‌شدم دیدیم در تمام کوچه‌های مجاور سرباز ایستاده. آن روز هم باز خدا رحم کرد و اتفاقی نیفتاد…»

این کتاب با 184 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 85 هزار تومان عرضه شده است.

 

شناسه خبر 77708