شناسه خبر:77763
1402/10/10 13:37:00

پوشاک استوک در کنار تاناکورا دوشادوش هم، بازار پوشاک زمستانه را در کردستان در اختیار خود گرفته‌اند و اگرچه قیمت برخی از مُدل‌های این نوع پوشاک با البسه نو اختلاف چندانی ندارد ولی مردم به‌واسطه داشتن برند و کیفیت، بیشتر آن را ترجیح می‌دهند.

تقاضا برای خرید لباس‌های زمستانه با سردشدن هوا در کردستان افزایش پیدا می‌کند و مردم سال هاست با هدف کاهش هزینه‌ها، خرید لباس‌های دست دوم یا همان تاناکورا و در چند سال اخیر هم پوشاک استوک را بر تازه و نو ترجیح می‌دهند.

با ورود پوشاک استوک که گفته می‌شود شامل برندهای خارجی استفاده نشده است و به‌دلیل ماندن در انبار و به فروش نرفتن آن‌ها توسط تولیدکنندگان اروپایی و امریکایی وارد کشورهای آسیایی و افریقایی می‌شود، خرید پوشاک تاناکورا هم تا حدی کاهش پیدا کرده است.

مغازه‌های فروش پوشاک استوک در یکی دو سال اخیر در سنندج افزایش زیادی پیدا کرده و اگر تا چند سال پیش فقط یک مغازه در خیابان ادب این شهر وجود داشت حالا در بیشتر خیابان‌های سطح شهر شاهد فعالیت این واحدهای صنفی هستیم.

اگر در گذشته بیشتر اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه خریدار کالای تاناکورا بودند ولی چند سالی است که با ورود پوشاک و کیف و کفش استوک، جمعی از قشر مرفه جامعه هم جزو مشتریان این نوع کالا شده‌اند چراکه برای این افراد برند محصولات از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و هزینه زیادی هم برای خرید این نوع کالا می‌کنند.

*کیفیت عامل اصلی گرایش مردم به پوشاک استوک

یکی از شهروندان سنندجی در ارتباط با خرید پوشاک و میزان مبلغی که حاضر به هزینه کردن آن در این زمینه می‌شود گفت: کاپشن استوک و تاناکورا که برند خارجی هستند افزون بر قیمت مناسب از کیفیت بیشتری هم برخودارند.

وی که خود را نسرین امینی معرفی کرد، ادامه داد: هر کسی تمایل دارد پوشاک نو و تازه بپوشد ولی خرید این نوع در توان مالی هر کسی نیست و بیشتر این اجناس هم علیرغم گران بودن کیفیت مطلوبی ندارند.

وی بیان کرد: ما کاپشن را برای یک سال که حداکثر سه ماه هم امکان استفاده از آن را داریم، خریداری نمی کنیم به همین دلیل کیفیت و برند آن برایمان از اهمیت بیشتری برخودار است بنابراین تهیه پوشاک استوک را بر کالای نو داخی ترجیح می‌دهیم.

بی‌شک در هر جامعه‌ای که مردم آن از قدرت خرید کمتری برخوردار باشند اولویت آنها خرید کالاهای بادوام و باکیفیت است چراکه نمی‌توانند هر سال مبلغی را بابت خرید یک قلم کالا هم چون پوشاک زمستانه، هزینه کنند.

در این بین واحدهای تولیدی داخلی هم با توجه به مشکلاتی که در تأمین مواد اولیه و سایر مباحث دارند هنوز آنگونه باید و شاید نتوانسته اند در زمینه کیفیت با نمونه خارجی اعم از دسته دوم و استوک رقابت کنند.

*واحدهای عرضه پوشاک استوک مجوز دارند؟

به گفته رئیس اتحادیه کیف و کفش و پوشاک در سنندج، واحدهای استوک‌فروشی که اقدام به فروش پوشاک از مد افتاده خارجی می‌کنند دارای مجوز هستند.

بهروز داداش‌پور با اشاره به اینکه از 6 سال گذشته براساس دستورالعمل، فقط برای واحدهای نوفروشی مجوز و پروانه کسب صادر می‌شود، ادامه داد: قبل از این مدت برای واحدهای عرضه پوشاک دست دوم هم صادر می‌شد ولی در 6سال اخیر این اقدام ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه واحدهای تازه ایجاد شده هم از پروانه واحد نوفروشی برای عرضه پوشاک استوک استفاده می‌کنند، بیان کرد: به‌دلیل نبود بازار کار، بسیاری از جوانان این شهر بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه اقدام به گشایش مغازه و فروش اجناس مختلف به‌ویژه پوشاک می‌کنند.

عضویت سه هزار نفر در اتحادیه پوشاک سنندج

رئیس اتحادیه کیف وکفش و پوشاک در سنندج با اعلام اینکه سه هزار نفر عضو این اتحادیه هستند، گفت: چند سالی است از طریق درگاه ملی مجوزها هم پروانه کسب برای متقاضیان بدون نیاز به مراجعه حضوری آن‌ها به اتحادیه، صادر می‌شود.

داداش‌پور با اشاره به اینکه کالاهای تاناکورا و استوک به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، افزود: واردات این نوع کالا از طریق مرزهای رسمی با توجه به بالا بودن نرخ ارز، صرفه اقتصادی ندارد.

وی اضافه کرد: معتقدم همه مردم ما شایسته این هستند که پوشاک نو بر تن کنند نه اینکه از محصولات دست دوم یا از مُد افتاده خارجی استفاده کنند ولی شرایط اقتصادی و کاهش توان خرید مردم باعث شده بیشتر به سمت تهیه این کالاها بروند.

*پوشاک استوک و تاناکورا کالای قاچاق است

گفته می‌شود 20 هزار نفر در واحدهای عرضه کالای تاناکورا و استوک در سنندج مشغول به کار هستند و جمع‌آوری این واحدها هم به‌دلیل نبود شغل جایگزین، تبعات اجتماعی و اقتصادی و در نتیجه نارضایتی عمومی، امکان‌پذیر نیست.

معاون نظارت و بازرسی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان در این رابطه گفت: پوشاک و کیف و کفش تاناکورا و استوک جزو کالای قاچاق محسوب می‌شود ولی با توجه به گسترش آن در سطح استان به‌ویژه سنندج و اشتغال 20 هزار نفر در این حوزه فعلاً امکان جمع‌آوری آن‌ها وجود ندارد.

فرزاد سردارزاده اضافه کرد: بی‌شک باید نسبت به جایگزینی شغل برای این افراد اقدام شود که در این راستا برنامه‌هایی هم چون انتقال واحدهای تاناکورا به مرکز در حال احداث سنه سنتر در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از مرکز سنه سنتر سنندج، دیگر واحدهای تاناکورا اجازه کهنه‌فروشی ندارند و باید اقدام به فروش و عرضه پوشاک نو و تازه کنند.

معاون نظارت و بازرسی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه بر عرضه کالای استوک و تاناکورا هم نظارت می‌شود، گفت: برخی از این واحدها در ایامی اقدام به حراج با تخفیف 90 درصدی می‌کنند.

سردارزاده ادامه داد: تخفیف 90 درصد یعنی اگر کالایی به قیمت 100 تومان خریداری شده باید 10 تومان به مشتری داده شود که بسیاری از این واحدها تنها برای اغفال مشتری اقدام به نصب برچسب و بنرهای تخفیف با درصد بالا می‌کنند.

وی اضافه کرد: تاکنون برای چند واحد که مرتکب تخلف مذکور شدند پرونده تشکیل داده‌ایم و آن‌ها را به تعزیرات حکومتی معرفی کرده‌ایم.

برای اطلاع از قیمت پوشاک استوک به‌ویژه کاپشن با یکی از فروشندگان عمده کالای استوک در شهر مهاباد به‌صورت تلفنی تماس گرفتیم و این توزیع‌کننده اظهار کرد: هر عدل کاپشن استوک حاوی 45 عدد است که براساس کیفیت آن‌ها 140 تا 260 میلیون ریال قیمت دارد.

در هر عدل کاپشن 140 میلیون ریالی قیمت یک عدد کاپشن سه میلیون و 120 هزار ریال (312 هزار تومان) و در هر عدل 260 میلیون ریالی هم نرخ یک کاپشن پنج میلیون و 780 هزار ریال است.

برخی از مغازه‌های استوک‌فروشی شهر سنندج در چند روز اخیر کاپشن و سویشترت و هودی را با تخفیف 50 درصد عرضه کردند؛ قیمت برخی از کاپشن‌ها در این مغازه با این تخفیف 9 میلیون ریال به مشتریان عرضه شده است.

این آمارها بیانگر این است که این واحدها گردش مالی مطلوبی دارند و همین هم عاملی برای رشد آن‌ها شده است و می‌توان گفت بازار پوشاک زمستانه سال جاری در دست استوک‌فروشی‌هاست.

 

شناسه خبر 77763