شناسه خبر:78414
1402/10/25 12:47:30
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان:

صداوسیما باید منعکس‌کننده صدای مردم باشد

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار : رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان گفت: صداوسیما باید منعکس‌کننده صدای مردم باشد تا آن‌ها احساس کنند صدایشان شنیده و مطالباتشان دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز گذشته در شورای فرهنگ عمومی استان که در سالن شهدای استانداری با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد، با بیان اینکه ماه رجب ماه بهره‌مندی از فیوضات الهی و معنوی است، عنوان کرد: قطعاً کسانی که مسئولیتی دارند، بیشتر به استغفار و توجه به مسائل معنوی نیازمند هستند؛ امیدوارم از این سه ماه پُربرکت برای تقویت قوای روحی و معنوی خود و خدمت به مردم استفاده کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان خاطرنشان کرد: اساس شرکت مردم در انتخابات به اعتماد آنان بازمی‌گردد؛ در دوره‌های گذشته شاید چندان تبلیغاتی هم صورت نمی‌گرفت، اما مردم مشارکت می‌کردند، چون اعتماد داشتند؛ هرگاه این اعتماد خدشه‌دار شود، آنان پای کار نمی‌آیند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سؤال مهم مردم امروز این است که آیا رأی ما تأثیری دارد یا خیر؟ گفت: انتقاداتی هست و ما آن‌ها را می‌پذیریم، اما باید این را هم دید که آیا دولت فعلی مردمی بوده؟ در بخش سیاست خارجه تحول داشته؟ در بخش اقتصادی رونقی ایجاد کرده؟ اگر پاسخ مثبت بود، که این‌طور است، پس رأی ما تأثیر دارد و می‌تواند تحول ایجاد کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با اشاره به قدرت مردم در تغییر مجلس، افزود: باید انصاف را لحاظ کنیم، اگر انتقادی هم هست، بهترین بستر برای ایجاد تحول، انتخابات است؛ اگر به نمایندگان فعلی انتقاد دارید، زمینه برای تغییر فراهم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به لزوم توجه به مطالبات عمومی مردم، خاطرنشان کرد: نباید مطالبات عمومی را رها کرد؛ باید صحت و سقم مسائل را ارزیابی و به آن‌ها توجه کرد. امیدآفرینی مهم است، اما انتقادات مردم را هم باید شنید.

وی گفت: صداوسیما باید منعکس‌کننده صدای مردم باشد. نباید از انتقادات مردم بترسیم، باید از آن‌ها استقبال کنیم که حرف مردم قطعاً بستری برای تحول خواهد بود‌. باید مردم ببینند و حس کنند که دیده و شنیده می‌شوند؛ نمی‌شود که برای خودمان جهاد تبیین کنیم، باید با مردمی که گره ذهنی دارند، حرف زد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با این بیان که انتخابات در تأمین امنیت کشور مؤثر است و این مهم باید به گوش مردم برسد، سخنانش را خاتمه داد.

  دستگاه‌های اجرایی تمام توان خود را برای مشارکت حداکثری به کار گیرند

استاندار همدان نیز با اشاره به لزوم افزایش مشارکت در انتخابات، گفت: باید تمام توان و تلاش خود را مصروف مشارکت حداکثری کنیم؛ چراکه دشمن تمام تلاش خود را برای کاهش مشارکت به‌کار گرفته است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی مسئله‌ای است که باید به‌جد مورد توجه قرار گیرد و سازمان تبلیغات می‌بایست همه توان خود را برای گسیل نیرو به اجتماعات مردمی، صرف کند.

وی با اشاره به اینکه مطالبه‌گری و روشنگری در این ایام ممانعتی ندارد، تأکید کرد: امیدآفرینی را در اولویت خود قرار دهید و از داشتن مخرج مشترک با دشمن در هر جایگاه و مسئولیتی هستید، حذر کنید.

استاندار همدان ایجاد یأس و سیاه‌نمایی را بازی در زمین دشمن خواند و اذعان کرد: ما برای دوام و استمرار نظام مقدس جمهوری اسلامی نیاز داریم حماسه‌ای دیگر خلق کنیم؛ آموزش‌وپرورش، صداوسیما، سازمان تبلیغات و همه دستگاه‌های اجرایی موظفند از امکانات خود در جهت قوام نظام مقدس استفاده کنند.

قاسمی‌فرزاد از هوشیاری دستگاه‌های امنیتی برای رصد فضای موجود خبر داد و متذکر شد: باید تلاش کنیم در یک مجموعه منسجم و هماهنگ قرار گرفته و با امیدآفرینی در جهاد تبیین در کنار مردم به خلق یک حماسه بزرگ دست یابیم.

  آمادگی مردم و مسئولان برای 11 اسفندماه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت‌های رسمی هیئت‌های انتخاباتی، عنوان کرد: هرجا صحبت از انتخابات می‌شود، 11 اسفندماه را تکرار کنید. دشمن به دنبال این است که با ناامید کردن مردم، نگذارد آن‌ها در صحنه حاضر شوند. برنامه ما این است که هرکس در هر موقعیت و مسئولیتی که هست و مخاطب دارد، مردم را به انتخابات دعوت کند.

حسن رضانیا دعوت و ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات را یک جهاد واقعی و بزرگ خواند و گفت: اقدامات اثربخشی در راستای انتخابات تاکنون و طی 210 روز گذشته انجام شده و آمادگی ما در این سطح است که اگر همین جمعه هم انتخابات باشد، هیچ مانعی پیش رو نداریم.

وی تصریح کرد: انجام احراز صلاحیت‌های کاندیداها توسط هیئت‌‌های هفت‌گانه اجرایی کار بسیار بزرگی بود؛ ضمن اینکه توجه به امنیت، رقابت، سلامت حقیقی و مشارکت نیز با قوت درحال انجام است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان اذعان کرد: دو کار جدید در ستاد انتخابات استان انجام شد که تشکیل کمیته‌ مشارکت‌افزایی با حضور اقشار مختلف مردم و قانون شفافیت مالی برای نامزدهای انتخاباتی، در این زمره است.

رضانیا با ابراز قدردانی از تعامل ستاد انتخاباتی و هیئت‌های اجرایی و ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی، افزود: یک‌هزار و 349 شعبه گرفتن رأی پیش‌بینی شده، پنج درصد نیز به تعداد شعب افزوده شده تا دسترسی مردم به صندوق‌های رأی تسهیل شود.

وی ادامه داد: حفاظت از شعب گرفتن رأی نیز به‌عهده نیروی انتظامی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان در خاتمه ابراز کرد: همه باید کار کنیم، چراکه اطاعت امر ولی، اوج حرکت ما بوده و با حضور آحاد مختلف مردم محقق خواهد شد. روند ارزیابی از مشارکت مردم استان در انتخابات نیز اگرچه رو به رشد بوده، اما بازهم باید تلاش کرد.

   وظیفه پلیس تأمین امنیت انتخابات و کمک به سلامت و مشارکت حداکثری است

فرمانده نیروی انتظامی استان همدان نیز تأکید کرد: 11 اسفندماه 1402 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب شده و مردم ما دشمن را بار دیگر ناامید خواهند کرد.

سردار سلمان امیری گفت: پلیس در حوزه تأمین امنیت در قبل، حین و بعد از انتخابات وظیفه خطیری برعهده دارد؛ البته در حوزه‌های مشارکت، رقابت و سلامت انتخابات نیز وظایفی برای خود تعریف کرده‌ایم.

وی اذعان کرد: بصیرت‌افزایی در بخش درون‌سازمانی (خانواده نیروی انتظامی) و برون‌سازمانی درحال انجام است و 315 جلسه از ابتدای سال در این راستا داشته‌ایم که برنامه‌های مذکور اکنون تشدید شده است.

فرمانده نیروی انتظامی استان همدان گفت: کنترل جرایم انتخاباتی در فضای مجازی نیز توسط پلیس فتا درحال انجام بوده و تولید 55 مورد پوستر، فتوتیتر، عکس‌نوشته با موضوع انتخابات و تولید 20 مورد پوستر، فتوتیتر و عکس‌نوشته درخصوص اهمیت مشارکت در انتخابات از سخنان رهبر انقلاب و ده‌ها اقدام تبلیغی دیگر، ازجمله برنامه‌هایی است که مورد توجه نیروی انتظامی بوده است.

  توجه به رأی‌اولی‌ها در انتخابات پیش رو

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) نیز بیان کرد: تقاضای ما توجه به جهاد تبیین و بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در این عرصه باید بیش‌ازپیش عمل شود.

سردار ولی بهاریان گفت: ساخت برنامه ویژه برای رأی‌اولی‌ها در صداوسیما، برگزاری اردوی پیشرفت برای دانش‌آموزان و به‌طور کلی توجه به رأی‌اولی‌ها، ازجمله مسائل مهمی است که باید مورد توجه همه ما باشد.

   ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی ارشاد در خدمت افزایش شور انتخاباتی

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان همدان نیز با بیان اینکه اسفندماه امسال کشورمان امتحان بزرگی پیش رو دارد و به فضل الهی شاهد موفقیت در آن خواهیم بود، عنوان کرد: تفاوت این دوره با سال‌های قبل این است که طوفان‌الاقصی تمام معادلات سیاسی جهان را تحت تأثیر قرار داده و دشمن به دنبال تضعیف محور مقاومت است که البته با هوشیاری مردم راه به جایی به نخواهد برد.

مسعود ویژه اظهار کرد: پیرو این آزمون مهم، مسئله مهم مشارکت را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا دستگاه‌های اجرایی با هم‌افزایی بیشتر مشارکت را تقویت کنند.

وی سپس گفت: در هفته‌های اخیر در اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت رؤسای انجمن‌های هنری جلسات متعددی ذیل کمیته‌های مختلف تشکیل داده‌ایم؛ یکی از این کمیته‌ها تبلیغات بوده که به شور انتخاباتی منجر خواهد شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان همدان از سالن‌های اجتماعات سطح شهر، اتحادیه چاپ خانه‌داران، کانون‌های تبلیغاتی و مطبوعات و خبرگزاری‌های رسمی به‌عنوان ظرفیت‌های موجود اطلاع‌رسانی برای کاندیداهای انتخابات آتی نام برد و بر آمادگی این چهار ظرفیت در راستای افزایش مشارکت و انتخاب اصلح تأکید کرد.

ویژه ادامه داد: در هفته جاری نخستین نشست صمیمی تبیینی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رؤسای ادارات شهرستان‌ها برگزار شد که البته سلسله‌برنامه‌های تحلیلی به مرور با حضور اقشار مختلف برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: برگزاری جشن‌ انقلاب در ایام‌الله دهه فجر و نشست‌های تبیینی از برنامه‌های درنظر گرفته‌شده برای افزایش شورونشاط اجتماعی است که جزئیات آن اعلام خواهد شد.

  یگان ویژه مبلغین در محافل عمومی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز با اشاره به نشست سه‌روزه برگزارشده به میزبانی استان با حضور مسئولان 10 استان، گفت: این نشست دستاوردهای خوبی داشت و ایده‌های قابل توجهی مطرح شد که اهتمام به برگزاری جلسات توجیهی تبیینی با حضور شبکه مبلغین از حوزه، سپاه و دفتر نمایندگی ولی فقیه از ثمرات این جلسه بود.

حجت‌الاسلام مهدی ارتقایی سپس با اشاره به سایر دستاوردهای این نشست، خاطرنشان کرد: حضور حداکثری و انتخابات مهم‌ترین مسئله پیش روی مبلغین بوده و میز انتخاباتی با تشکیل یک اتاق وضعیت در این راستا تشکیل شده و امور پیگیری خواهد شد.

وی از تشکیل یگان ویژه مبلغین خبر داد که یک مدل تبلیغی بوده و در محافل عمومی با ارائه دیتا و گفت‌وگو همراه خواهد بود؛ این برنامه در اربعین با حضور 20 گروه دونفره در بین‌الحرمین انجام شده و با استقبال و اثربخشی خوبی مواجه شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه یگان مذکور فعالیت چندرسانه‌ای خواهند داشت، افزود: این گروه با گفت‌وگومحوری به انتخابات‌ پُرشور دامن خواهد زد.

حجت‌الاسلام ارتقایی اضافه کرد: طرح اتوبوس تفکر با حضور دانش‌آموزان و گفت‌وگو با آن‌ها از دیگر برنامه‌ها است که با محور نیازهای مخاطب از قبیل هدایت تحصیلی، اعتمادبه‌نفس و نحوه ارتباط با نوجوانان مورد توجه خواهد بود تا از دودنیایی بین ما و نسل زد، کاسته شود.

   دانش‌آموزان روایتگر دستاوردهای انقلاب خواهند شد

معاون پرورشی آموزش‌وپرورش استان همدان نیز در این جلسه گفت: مصوبات قرارگاه ایران قوی، مشارکت حداکثری با تشکیل پنج کمیته و با درنظر گرفتن سه جامعه مخاطب نوجوانان، خانواده‌ها و جامعه فرهنگیان همراه بوده است.

رضا قمریان افزود: در کمیته فرهنگی برگزاری 400 نمایشگاه روایتگری با تشکیل غرفه‌هایی در مدارس توسط دانش‌آموزان و روایتگری آن‌ها، برگزاری رویداد داستان قهرمان با معرفی 40 قهرمان استان، برگزاری دوره‌های راوی‌پروری، برگزاری اردوهای طلایه‌داران بصیرت مختص شوراهای دانش‌آموزی و اجرای تئاتر خیابانی و گروه‌های نمایشی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول افزود: کمیته ارزیابی و نظارت نیز به سلامت انتخابات توجه دارد تا مداخله‌ای صورت نگرفته و فقط با تکیه بر مشارکت حداکثری پیش برود.

قمریان در پایان با اشاره به اینکه رویداد فصل انتخاب با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی پیرامون فرمایشات مقام معظم رهبری با کتاب‌خوانی و تولید پادکست و ویدئوکست همراه خواهد بود، سخنان خود را به پایان برد.

  راه‌اندازی 7 شبکه محلی در صداوسیما برای معرفی کاندیدا

قائم‌مقام سازمان صداوسیمای مرکز همدان نیز در این جلسه توضیح داد: نظر به اهمیت انتخابات برای نخستین‌بار صداوسیما به‌صورت مصداقی وارد عرصه معرفی کاندیدا شده که با توجه به تعداد بالای نامزدها و تعداد محدود شبکه‌ها، از سوی مرکز تصمیم به ایجاد 200 شبکه محلی گرفته شد که بسترهای فنی آن فراهم بوده و سهم استان هفت شبکه محلی برای هفت حوزه انتخابیه خواهد بود.

گرجی ادامه داد: معرفی نامزدهای انتخابات مجلس، پخش برنامه‌هایی متناسب با ویژگی‌های بومی هر منطقه و معرفی ظرفیت‌های گردشگری هر شهرستان را نیز از این شبکه‌های محلی در قالب برنامه‌هایی متنوع، خواهیم داشت.

وی بیان کرد: تولید سرود ملی با تصاویر و ویژگی‌های خاص هر شهرستان، از دیگر برنامه‌هایی است که از شبکه‌های محلی پخش خواهد شد.

این مقام مسئول تأکید کرد: ستاد انتخابات صداوسیما شکل گرفته و با نگاه تخصصی و تقسیم‌بندی‌شده تحت عنوان دوره تبیینی یک و دو و دوران تشویق و تهییج فعالیت خود را به‌صورت تخصصی انجام خواهد داد.

گرجی با این بیان که اجرای برنامه‌های گوناگون در قالب طنز، مجلس دانش دانش‌آموزی، سرودهای مختلف و غیره از برنامه‌هایی است که در شبکه‌های محلی به آن‌ها اهتمام خواهیم داشت، سخنانش را به پایان برد.

گفتنی است؛ در پایان از پوستر نهمین دوسالانه هنرهای تجسمی ویژه کودک و نوجوان سراسر کشور رونمایی شد.

 

شناسه خبر 78414