شناسه خبر:79051
1402/11/12 12:31:22
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان مطرح کرد:

اشتغال‌آفرینی برای 1859 نفر در قالب 91 پروژه کشاورزی

سپهرغرب-گروه خبر:رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه طی دهه فجر امسال 91 پروژه در بخش کشاورزی به ارزش 700 میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهند رسید، گفت: افتتاح این میزان طرح برای یک‌هزار و 859 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی : رضا بهراملو بعدازظهر روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: پروژه‌های دهه فجر با ارزش 700 میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهند رسید. از این میزان 132 میلیارد تومان تسهیلات بانکی، 85 میلیارد تومان اعتبارات ملی و 38 میلیارد تومان اعتبار استانی است که با احتساب خودیاری مجموع طرح‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح‌های قابل افتتاح برای یک‌هزار و 859 نفر اشتغال مستقیم و برای دو هزار و 717 نفر اشتغال غیر مستقیم به دنبال دارد، گفت: در حوزه بهینه‌سازی پروژه‌های آب کشاورزی 67 پروژه به شکل هم‌زمان در سراسر استان از محل پروژه‌های قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به‌طور نمادین در شهرستان تویسرکان کلنگ‌زنی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از این تعداد 13 پروژه در حوزه آب و خاک است، اظهار کرد: این طرح شامل احیا و بازسازی قنوات، افتتاح سامانه نوین آبیاری و پوشش کانال‌ها است.

بهراملو از بهره‌برداری از چهار پروژه در حوزه امور عشایری خبر داد و افزود: از این بین چهار مورد شرکت شهرک‌های کشاورزی و 16 پروژه در بخش باغبانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

این مقام مسئول درخصوص طرح‌های بخش شیلات و آبزی‌پروری اظهار کرد: در این حوزه پنج طرح قابل افتتاح است. در حوزه صنایع کشاورزی و تبدیلی 12 پروژه، در صنعت طیور پنج طرح و در منابع طبیعی و آبخیزداری 25 طرح افتتاح می‌شود و به بهره‌‌برداری خواهد رسید.

بهراملو تصریح کرد: در حوزه تعاون روستایی یک پروژه، در بخش دام‌پروری هشت پروژه همچون پرورش گوسفند داشتی، گاوداری شیری و پرواری و در بخش دامپزشکی یک مورد پروژه افتتاح می‌شود.

بهراملو با اشاره به اینکه کشاورزان پیشرو نخبگان در عرصه تولید به حساب می‌آیند، خاطرنشان کرد: 41 کشاورز نمونه ملی طی دهه مبارک فجر در روستاهای استان با حضور خانواده تجلیل خواهند شد.

وی برگزاری جشن انقلاب امسال را متفاوت با سال‌های گذشته دانست و گفت: پروژه‌های دهه فجر با حضور مسئولان استانی و کشوری افتتاح خواهند شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به برپایی میز خدمت در 10 روستای استان طی دهه مبارک فجر اشاره و اظهار کرد: در 100 روستا طی 10 روز دیدار مردمی، برپایی میز خدمت، بررسی مشکلات کشاورزان و جشن انقلاب خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه یک میلیون هکتار مساحت اراضی کشاورزی استان است و سالانه 4.8 میلیون تُن محصول از آن‌ها تولید می‌شود، ابراز کرد: 87 درصد محصولات زراعی استان وابسته به آب است؛ بنابراین متولیان تولید، کشاورزان و بهره‌برداران باید به میزان مصرف آب توجه داشته باشند.

* تدوین نقشه راه و تولید برنامه‌محور

بهراملو ضمن تأکید بر اینکه تدوین نقشه راه یعنی تولید تصادفی و سنتی به تولید برنامه‌محور تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: تولید باید هدفمند باشد؛ به‌طوری که باعث ارتقا در وضعیت کشاورزی شود. این نقشه راه در حوزه کشاورزی نشان می‌دهد در هر بخش و در هر نقطه چه مقدار تولید نیاز بوده و این مهم برای نخستین‌بار در کشور و در استان ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت طرحی آب‌محور و متمرکز بر محصولات کم‌آب‌بر است، گفت: آزمونه (پایلوت) الگوی کشت در 100 هزار هکتار از اراضی استان خواهد بود و با اجرای این میزان 8.5 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود که این مهم با جذب اعتبار در بودجه سال 1403 عملیاتی خواهد شد.

* طرح هر روستا، یک دامداری

بهراملو با عنوان اینکه ایده کاربردی و تولیدمحور «هر روستا، یک دامداری» مد نظر است، اظهار کرد: با پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی همدان این طرح ارائه و با تأیید وزارت جهاد کشاورزی در دستور پیگیری و مطالعات اولیه قرار گرفته است. این طرح برای مولدسازی روستاهای استان بوده و در تأمین گوشت قرمز مورد نیاز استان و کشور تأثیر خواهد داشت.

وی در ادامه از انتخاب همدان به‌عنوان آزمونه (پایلوت) اجرای این طرح خبر داد و گفت: ارتقای بهره‌وری و افزایش تولید با بهره‌گیری از منابع موجود روستایی شماری از مزیت‌های این طرح است.

* جوجه‌ریزی بی‌سابقه در همدان

این مقام مسئول در بخش دیگر از سخنانش در تشریح وضعیت جوجه‌ریزی استان با اشاره به چهار میلیون و 48 هزار و 430 قطعه جوجه‌ریزی در دی‌ماه، اظهار کرد: این رقم در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. 134 درصد جوجه‌ریزی طی دی‌ماه در 156 واحد مرغداری استان محقق شده و میزان جوجه‌ریزی امسال نسبت به سال گذشته رشد 30 درصدی داشته؛ به‌نحوی که 29 میلیون و 792 هزار قطعه از ابتدای سال تاکنون جوجه‌ریزی انجام شده است.

بهراملو افزود: با این حجم جوجه‌ریزی مرغ شب عید و ایام پایانی سال همچنین ماه مبارک رمضان در استان تأمین شده و نگرانی از بابت تولید و عرضه مرغ وجود ندارد.

وی از اجرای سامانه توزیع هوشمند مرغ گرم خبر داد و گفت: سامانه هوشمند تعاون از تولیدکننده تا مصرف‌کننده در راستای نظم‌دهی وضعیت بازار، جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی و اخلال در عرضه مرغ راه‌اندازی شده است.

* رفع تداخلات تا پایان سال به اتمام می‌رسد

بهراملو با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح رفع تداخلات اراضی کشاورزی و منابع ملی 889 پلاک در استان رفع تداخل شده است، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون 466 پلاک رفع تداخل شده، درحالی که این میزان از سال 94 تا سال 1400 به مراتب کمتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 72 درصد از پلاک‌های استان رفع تداخل شده است، گفت: پلاک‌های باقی‌مانده استان حدوداً 340 مورد است که تا پایان سال به اتمام می‌رسد و در هفت شهرستان استان بیش از 99 درصد رفع تداخلات اراضی کشاورزی و منابع ملی انجام شده است.

این مقام مسئول در رابطه با حوزه شناسایی تغییر کاربری غیر مجاز تصریح کرد: طی امسال بیش از برنامه ابلاغی و حدوداً دو هزار مورد شناسایی انجام شده است.

* تحقق 40 درصدی کشت قراردادی در استان

بهراملو در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه برنامه ابلاغی کشت قراردادی در استان 519 هزار و 800 هکتار و در کشور هفت میلیون و 535 هزار هکتار است، اظهار کرد: تاکنون 40 درصد برنامه در استان همدان محقق شده، به‌طوری که از ابتدای اجرای طرح تاکنون 206 هزار و 229 هکتار از اراضی استان زیر پوشش کشاورزی قراردادی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه همدان جزء استان‌های پیشرو در حوزه کشت قراردادی است، گفت: غالب سطوح زیر کشت قراردادی استان زیر پوشش بیمه قرار گرفته است و تخفیف 20 درصدی بیمه و پرداخت 150 هزار تومانی هزینه حمل به‌ازای هر تُن گندم تحویلی، شماری از مزایای کشت قراردادی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پنج محصول گندم، جو، کلزا، گلرنگ و کاملینا زیر پوشش کشت قراردادی قرار دارند، توضیح داد: جو و دانه‌های روغنی برای نخستین‌‌بار زیر پوشش طرح کشاورزی‌ قراردادی قرار گرفته‌ است.

* توسعه صنعت شیلات

وی به پیگیری تولید ماهی تیلاپیا در استان اشاره کرد و افزود: این ماهی با مصرف کم آب و تراکم بالا همچنین تولید در محوطه‌های بسته و کوچک فرصتی برای تولید بیش‌ازپیش آبزیان و افزایش سرانه مصرف در استان محسوب می‌شود.

شناسه خبر 79051