شناسه خبر:79573
1402/11/29 10:39:56

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره کل استاندارد استان ایلام گفت: پنج هزار و 300 مورد بازرسی و نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی و مراکز عرضه استان از ابتدای سال جاری تا کنون انجام شده است.

یادگار محمدی روز شنبه اظهار کرد: در طول این مدت، 197 مورد نمونه برداری از بازار، 163 مورد بازنگری استاندارد ملی، 16 هزار و 68 ساعت آموزش، 26 مورد صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد و هزار و 148 مورد بازرسی از نازل‌های سوخت مایع در استان انجام شده است.

وی با اشاره به عملکرد این اداره کل از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون، افزود: 14 هزار و 618 مورد بازرسی و نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی و مراکز عرضه استان از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون انجام شده است.

سرپرست اداره کل استاندارد استان ایلام یادآور شد: در این بازه زمانی، 148 مورد صدور پروانه، تمدید پروانه علامت استاندارد، هزار و 764 مورد نمونه برداری از مراکز تولید و عرضه و 166 مورد صدور گواهی تأیدیه تجهیزات بازی انجام شده است.

محمدی بیان کرد: 360 مورد صدور گواهی تأییدیه آسانسور، 837 مورد بازرسی فنی آسانسور، 468 مورد مطابقت برچسب انرژی و 6 مورد گواهی حد مجاز آلاینده‌های در محصولات کشاورزی استان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه هدف از نمونه‌برداری و آزمون کالاهای تولیدی انطباق آن‌ها با شرایط و مقررات استانداردهای ملی است، گفت: در صورت عدم انطباق محصولات تولید شده با استانداردهای ملی با واحدهای متخلف مطابق با قانون برخورد می‌شود.

سرپرست اداره کل استاندارد استان ایلام خاطرنشان کرد: در بازرسی از واحدهای تولیدی بر عملکرد آن‌ها نظارت جدی انجام می‌شود که در نتیجه آن، پروانه استاندارد واحدها، صدور، تمدید و یا در صورت عدم رعایت شرایط استاندارد، تعلیق و ابطال می‌شود.

  372 هزار تن کالا از مرز مهران به عراق صادر شد

محمدی گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا کنون 372 هزار و 626 تن کالای استاندارد از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق صادر شده است.

وی اظهار کرد: بیشترین کالاهای صادر شده صنایع ساختمانی، صنایع بسته بندی و سلولزی بوده است.

وی افزود: در این مدت دو میلیون و 253 هزار و 276 تن کالای استاندارد از مرز مهران وارد کشور شده است.

سرپرست اداره کل استاندارد استان ایلام یادآور شد: توجه به استاندارد، یکی از ابزارهای افزایش توان ظرفیت صادرات در مرز مهران بوده که باید تجار و بازرگانان و همچنین اداره کل استاندارد به این مهم عنایت داشته باشند.

محمدی تأکید کرد: بر اساس ماده هفت قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، کنترل کیفیت کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری به منظور فراهم کردن امکان رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازار بین‌المللی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و رونق گرفتن تولیدات داخلی است.

223 واحد تولیدی زیر پوشش نظارت و بازرسی اداره استاندارد در استان ایلام وجود دارد که 147 واحد آن فعال است.

شناسه خبر 79573