شناسه خبر:79623
1402/11/30 09:30:45

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: وضع موجود سرانه مذهبی در همدان کمتر از نصف سرانه قانونی و استاندارد است.

حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی روز گذشته در جمع خبرنگاران با تبریک اعیاد شعبانیه و با اشاره به بودجه عمرانی مساجد، اظهار کرد: مهم‌ترین نیاز مردم برای بندگی و ایجاد مدینه فاضله، احداث مسجد است.

وی با بیان اینکه افتتاح تمدن اسلامی به دست پیامبر گرامی اسلام (ص) با کلنگ‌زنی مسجد قبا و تأسیس یک مسجد آغاز شد، گفت: به فرموده رهبر کبیر انقلاب، پیروزی انقلاب ما از مسجد و برای مساجد بوده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: دغدغه‌ها و گلایه‌های رهبر معظم انقلاب نیز درخصوص مساجد بسیار است و در بیانات ایشان از مساجد به عنوان مکان تربیت، پایگاه کارهای نیک، بهترین مکان برای حفظ دین مردم، زمینه‌ساز تمدن اسلامی و مرکز بصیرت‌افزایی یاد شده است.

صفری‌افلاکی افزود: طبق قانون اکنون باید در همدان 300 هزار متر مربع مسجد داشته باشیم که با توجه به آمارها اکنون این سرانه 20 سانتی‌متر بوده و درمجموع 120 هزار متر فضای مذهبی داریم که آن‌هم اعم از مسجد، حسینیه و امامزاده است.

وی با بیان اینکه 50 سال قبل سرانه مساجد به اندازه مطلوب بوده است، تصریح کرد: متأسفانه بعد از آن هر چقدر شهر توسعه یافته، کمتر به این مهم توجه شده است؛ وضع موجود سرانه مذهبی در همدان کمتر از نصف سرانه قانونی و استاندارد است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: علاوه‌بر بند 22 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، اخیراً قانونی در برنامه هفتم توسعه کشور در مجلس مصوب شده است که شهرداری‌ها را مکلف به کمک به مساجد با تأمین 500 متر کاربری مختلط تجاری، فرهنگی و اداری در اطراف مساجد کرده است.

وی با بیان اینکه همچنین شوراها در بند دو ماده 80 از وظایف خود مکلف به رفع کمبودهای فرهنگی شهر و برنامه‌ریزی در این خصوص هستند، با طرح این سؤال که آیا کمبود مساجد نسبت به سرانه استاندارد یک نقص و کمبود فرهنگی نیست؟ یادآور شد: اکنون در برخی مناطق شهر همچون کوی فردوس، کوی پردیسان، قانطور و مواردی از این‌دست، زمین آماده برای احداث مسجد داریم و چنانچه بودجه اولیه تأمین شود، مردم امیدوار شده و کار را ادامه خواهند داد.

 

 

شناسه خبر 79623