شناسه خبر:80213
1402/12/15 10:06:35
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد:

کسب 41 رتبه کشوری در عرصه‌های مختلف توسط کشاورزان استان همدان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در طول سال جاری بیش از 41 نفر از کشاورزان استان همدان در عرصه‌های مختلف موفق به کسب رتبه اول تا سوم کشوری شده‌اند، عنوان کرد: از ظرفیت و توان برگزیدگان به‌عنوان نخبگان کشاورزی در استان استفاده خواهد شد.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی : رضا بهراملو پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌مناسبت هفته منابع طبیعی در محل سالن جلسات جهادگر شهید عباس پورش همدانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان برگزار شد، بیان کرد: مردم عزیز ایران در کل سال به مسئله حفاظت از منابع طبیعی کشور توجه دارند و این موضوع مختص به یک روز یا یک هفته نیست.

وی با بیان اینکه در استان همدان به دنبال امنیت غذایی پایدار هستیم، ابراز کرد: امنیت غذایی پایدار در حوزه کشاورزی یک ضرورت برای آیندگان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان شرط دستیابی به امنیت غذایی پایدار را حفظ محیط‌زیست، آب و خاک بیان کرد و گفت: در استان همدان با تنش آبی مواجه هستیم و در آینده نیز اگر در مصرف آب صرفه‌جویی نداشته باشیم، دچار این مشکل خواهیم شد.

بهراملو فرهنگ‌سازی در مصرف آب را یکی از مهم‌ترین وظایف رسانه‌ها دانست و ادامه داد: یکی از راهکار‌های اساسی برای حفظ منابع آبی و جلوگیری از فرسایش خاک، درخت‌کاری است.

وی با اشاره به اینکه درخت‌کاری می‌تواند کمک شایانی به جلوگیری از نشت آب داشته باشد، عنوان کرد: در هفته منابع طبیعی باید به دنبال فرهنگ‌سازی درخصوص ضرورت کاشت درخت و همچنین استفاده درست از منابع آبی باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان حفظ آب و خاک را از مؤثرترین روش‌های رشد تولید بیان کرد و افزود: عملیات آبخیزداری و کشاورزی، شخم درست و خلاف جهت شیب زمین می‌تواند به حفظ خاک کمک کند.

بهراملو از تدوین نقشه راه در 21 حوزه تخصصی مرتبط با کشاورزی در استان همدان خبر داد و گفت: نقشه راه حفاظت از جنگل و مراتع نیز توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تدوین شده است که این موضوع برای نخستین‌بار در استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در طول هفته منابع طبیعی بیشترین تمرکز بر اجرای برنامه‌ها در سطح روستا‌ها است، بیان کرد: در ایام‌الله دهه فجر نیز بیشترین برنامه‌های این سازمان در سطح روستاها برگزار شد که برکات زیادی نیز داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از کسب رتبه اول تا سوم کشوری توسط کشاورزان استان خبر و ادامه داد: این رتبه‌ها در زمینه دامپروری، طیور، زراعت، باغبانی، آب و خاک، ترویج و منابع طبیعی است که سه نفر با کسب رتبه اول کشوری در حوزه منابع طبیعی افتخارآفرینی کرده و در هفته منابع طبیعی در محل کار و فعالیت برگزیدگان از ایشان تجلیل خواهد شد.

بهراملو با اشاره به اینکه برخی از افراد فعال در زمینه کشاورزی تحصیلات بالایی ندارند یا اینکه تحصیلاتشان مرتبط با حوزه کشاورزی نیست، بیان کرد: با همه این شرایط افراد مذکور توانستند در این حوزه خوب رشد کرده و به مردم و میهن عزیزمان خدمت کنند.

وی حفظ طبیعت در حوزه منابع طبیعی را نخستین و مهم‌ترین موضوع بیان کرد و گفت: انجام کار‌های علمی در حوزه منابع طبیعی نیز اولویت دوم ما است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از رفع تداخلات بیش از 500 پلاک از اراضی ملی خبر داد و افزود: این آمار فقط مربوط به سال 1402 است، درصورتی که قانون رفع تداخلات مربوط به سال 1394 بوده و فقط در طول این 6 سال 196 پلاک در استان همدان رفع تداخل شده بود که با پیگیری این موضوع شکایات در زمینه اراضی نیز توسط کشاورزان و صاحبان زمین کاهش می‌یابد.

بهراملو با بیان اینکه بعد از رفع تداخلات که تا پایان سال نیز در دستور کار قرار دارد به سراغ صدور سند خواهیم رفت، عنوان کرد: این موضوع کمک می‌کند که اختلافات و درگیری‌ها به‌ویژه در روستاها کاهش داشته باشد.

وی تغییر کاربری زمین‌ها بدون دریافت مجوز و به‌صورت غیر قانونی را یکی از مهم‌ترین مسائلی دانست که به طبیعت آسیب‌های فراوانی می‌زند و گفت: اراضی ملی محل تأمین غذا و چراگاه روستاها است.

* تولید و اساس امنیت غذایی پایدار، کشاورزی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز در این جلسه ضمن تبریک فرا رسیدن هفته منابع طبیعی به حاضرین در جلسه، ابراز کرد: یکی از برنامه‌های مهم این اداره در طول هفته منابع طبیعی حضور رؤسای جهاد کشاورزی شهرستان یا مسئول دفتر نماینده‌های ولی فقیه در جهاد کشاورزی شهرستان‌ها به‌عنوان سخنران قبل از خطبه‌های نماز جمعه سطح استان است.

اسفندیار خزایی با اشاره به آیات قرآن کریم درخصوص حفظ منابع طبیعی، عنوان کرد: انسان باید در حفظ منابع طبیعی پیرامون محل زندگی خود که خداوند در اختیارش گذاشته است، کوشا باشد.

وی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی نیز بر حفظ منابع طبیعی تأکید فراوانی شده است، ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز در حدیثی اشاره کرده‌اند که زمین‌ به‌منزله مادر است و هر چقدر که ما به مادر خود احترام می‌گذاریم، باید در حفظ زمین و منابع طبیعی نیز تلاش کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان درختان را تنظیم‌کننده کره زمین دانست و گفت: کاشت درخت یک صدقه جاریه بوده و از آن به‌عنوان باقیات‌الصالحات نیز یاد می‌شود.

خزایی با بیان اینکه مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» نیز هرساله در روز درخت‌کاری برای کاشت درخت اقدام می‌کنند، بیان کرد: کاشت درخت در روز درخت‌کاری و صدور پیام برای اجلاسیه نماز از اقداماتی است که معظم‌له هرساله نسبت به آن‌ها اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال گذشته برای طرح کاشت یک میلیارد درخت سه درخت کاشتند، ادامه داد: ایشان سال قبل اشاره کردند که به تعداد هر ایرانی باید سه درخت کاشته شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اصلاح الگوی کشت و کشاورزی حفاظتی را از مهم‌ترین مسائل در دست اقدام این سازمان بیان کرد و گفت: متأسفانه در بحث کاشت درخت در سطح جهان کوتاهی‌های زیادی اتفاق افتاد و تازه به این نتیجه رسیده‌اند که زندگی بدون درخت، گل و گیاه، تباهی است.

خزایی با اشاره به اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت توسط منابع طبیعی و آبخیزداری، بیان کرد: بقای سرزمین و کشور ما در حفظ منابع طبیعی است.

وی وضعیت کشور ایران را ازلحاظ جغرافیایی یک کشور خشک و نیمه‌خشک بیان کرد و ادامه داد: با وجود این مسئله کشورمان نقاط قوت زیادی دارد و از 13 اقلیم که در جهان شناخته شده، ایران دارای 11 اقلیم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه ایران یک کشور چهارفصل است، ابراز کرد: در ماده یک حفظ منابع طبیعی و جنگل‌داری به این موضوع اشاره شده است که باید از گونه‌هایی که ارزش ژنتیکی بالایی دارند، برای استفاده آیندگان حفاظت شود.

خزایی با بیان اینکه سازمان حفظ منابع طبیعی و آبخیزداری یک سازمان بزرگ و بدون مرز است، افزود: برای حفظ منابع طبیعی باید با کشور‌های همسایه نیز تعامل داشته باشیم.

وی از اعزام دو گروه برای بررسی تقویم کوچ عشایر به استان‌های خوزستان و لرستان خبر داد و گفت: عشایر باید از 15 اردیبهشت‌ماه به بعد وارد این استان شوند.

این مقام مسئول همدان را یک استان کم‌جنگل معرفی کرد و افزود: با این شرایط، استان همدان ظرفیت و استعداد بسیار بالایی برای توسعه جنگل‌های خود دارد.

خزایی از رونمایی سامانه ساتک توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خبر و ادامه داد: با رونمایی از این سامانه تمامی نهال‌ها و گونه‌های درختی باید در این سامانه ثبت شوند و نباید کاشت درخت به‌صورت خودسرانه انجام شود و مکان‌یابی در این مسئله از ضروری‌ترین کار‌ها است.

وی از تولید یک میلیون و 515 هزار نهال در بخش دولتی و خصوصی استان خبر داد و بیان کرد: امیدواریم که این جریان برای همیشه در کشور امتداد داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از کاشت 500 هزار نهال با مشارکت سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان در داقداق‌آباد شهرستان کبودراهنگ توسط بسیجیان خبر داد و ابراز کرد: هلال‌احمر استان همدان نیز در منطقه سد اکباتان و آبشینه اقدام به کاشت 140 هزار نهال خواهد کرد.

خزایی از افتتاح نهالستان دانش‌آموزی در استان خبر داد و گفت: با همکاری اداره کل آموزش‌وپرورش استان همدان نیز بیش از 200 هزار نهال در این نهالستان کاشته شده است.

وی اجرای زنگ طبیعت در تمامی مدارس استان همدان را یکی از برنامه‌های این سازمان در هفته منابع طبیعی بیان کرد و افزود: اجرای زنگ طبیعت به‌صورت استانی نیز در یکی از مدارس همدان انجام خواهد شد.

 

شناسه خبر 80213