شناسه خبر:80567
1402/12/22 13:44:55

سپهرغرب، گروه یادداشت_ محمد نباتی: تشکیل هر مجلس جدید، سرمایه باارزش، امید و امیدهای جدید و چشم انداز‌های تازه شکل می‌دهد و خونی در رگ‌های مجموعه‌ی سیاسی و اجتماعی کشور جاری می‌شود که می‌تواند منشأ اثر شود. مجموع این موارد کلی، یک حادثه شیرین را شکل می‌دهد که نباید با بداخلاقی، شیرینی آن را به خصوص در جامعه تلخ کرد و در صورت ادامه پیدا کردن این روند در آینده، مجلس جدید را از کارآمدی و از پرداختن به کار اصلی دور می‌کند.

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب روی کارآمدن هر مجلس جدید را شیرین و همراه با رویش امیدهای تازه و چشم‌اندازهای جدید برای کشور میدانند و می‌فرمایند: "حضور نمایندگان جدید در کنار نمایندگان ادوار قبل که ترکیبی از نوآوری و تجربه است، سرمایه‌ای باارزش و خونی تازه در رگ‌های مجموعه سیاسی است."

ایشان در تذکری مهم، "سخنان اختلاف‌انگیز، دعوا راه‌انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند را موجب تلخ شدن شیرینی تشکیل مجلس جدید می‌دانند و می‌فرمایند: منتخبان مجلس جدید مراقبت کنند و نگذارند شیرینی تشکیل مجلس در کام مردم و فضای سیاسی باطراوت کشور تلخ شود، ضمن اینکه اگر مجلس دچار دعوا و ستیز و مقابله و جبهه‌بندی‌های گوناگون شود، از کار اصلی خود باز می‌ماند. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به توصیه‌های مکرر حضرت امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام به فرمانداران خود در خصوص رعایت تقوای الهی، یکی از ضرورت‌های قطعی برای مسئولان و دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی را تشرع و پایبندی آنها به مراقبت از حلال و حرام و اجتناب از دروغ و غیبت و تهمت و پرهیز از آن می‌دانند و در زمینه امید و امید واری به آینده روشن می‌فرمایند: امید کلید اساسی همه قفلها است نگاه ما به جهان نگاه امیدوارانه است؛ نگاهمان به مسیر تاریخ و حرکت تاریخ نگاه روشنی است، نگاه امیدوارانه است. ما متّکی به ‌یک قدرت عظیمی هستیم که این قدرت به ما نیرو میبخشد، به ما امید میدهد. ما اهل توکّل به خدا هستیم؛ آن کسانی که این ‌توکّل را ندارند، این توسّل را ندارند، آنها ناامید می‌شوند، افسرده می‌شوند، ناتوان می‌مانند، وسط راه می‌مانند.‌های و هوی می‌کنند، امّا ‌باطنشان پوک است"

"نخستین توصیه‌ من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت. آنچه می‌گویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّت‌های عینی است. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است"

مجلس آینده انتظارات و چالش‌های پیش‌رو

با نگاهی تاریخی می‌توان دریافت که مجلس شورای اسلامی نقش بسزایی در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران داشته، از تشریع و تصویب قوانین و تصویب بودجه تا سیاست گذاری عمومی و نظارت بر عملکرد دولت.

مجلس دوازدهم نیز در بعد سیاست بین الملل همچنان با مسئله تحریم‌ها و مقابله با آن‌ها رو به رو است و پیش بینی می‌شود چالش عمده سیاست بین‌الملل نمایندگان ملت مربوط به ایجاد سیاست‌های جدید برای کاهش تاثیرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد و سیاست داخلی باشد.

توقعی منطقی است که نمایندگان مجلس در دوره آینده نسبت به چالش‌ها و چه بسا ابرچالش‌های اساسی کشور و ناهمترازی‌ها در حوزه اقتصاد با حساسیت و برنامه‌ای جامع و علمی وارد میدان رقابت شده و در یکی از حساس‌ترین ادوار مجلس شورای اسلامی عامل گذر سالم کشور از این پیچ خطرناک تاریخی شوند.

اهم چالش‌های پیش‌روی کشور، که هم‌اکنون مانع رشد اقتصادی کشور بوده و مجلس آینده در کنار دولت وظیفه و ماموریتی خطیر در ساماندهی آن‌ها دارد عبارتند از: مقابله با تحریم‌ها یکی از چالش‌های جدی مجلس دوازدهم است. حل مشکلات اقتصادی، تلاش برای حل مشکل گرانی و کاهش تورم، بهبود وضعیت معیشت مردم، رفع تبعیض و نابرابری، کاهش نابرابری در اقتصاد افت درآمدهای نفتی و به تبع آن درآمد ارزی کشور، مشکلات نظام بانکی و اصلاح نظام بهره در تسهیلات بانکی و خارج کردن بانک‌ها از حالت بنگاهداری، تورم و بیکاری، عدم تغییر نگاه جدی دولت در اجرای مطلوب اصل 44 قانون‌اساسی، اصلاح نظام تامین‌اجتماعی و گسترش شعاع پوشش‌های بیمه‌ای، بحران محیط ‌زیست و آب و جنگل و آلودگی هوا، بحران سلامت تعامل با کشورهای همسایه و ایجاد راهکارهای لازم جهت کاهش تنش در منطقه، بحران سرمایه‌گذاری در بخش تولید، حل مشکل بیکاری، افزایش درآمد سرانه و رفع تبعیض و نابرابری،مقابله بامشکلات اجتماعی و فرهنگی مردم تلاش کند.

یکی از چالش مجلس دوازدهم که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد، تغییر نسل سیاستمداران است. سیاستمداران متولد دهه 60 سودای ورود به مجلس را خواهند داشت و پیش‌بینی تغییر نسل بخش عظیمی از نمایندگان ملت خارج از تصور نیست. این مسئله می‌تواند چالشی شیرین برای مجلس شورای اسلامی باشد که در دوره دوازدهم از ترکیبی از نمایندگان باتجربه و نمایندگان جوان تشکیل شود.

امید که با ایمان و امید، توکل به خدا و توسل به ائمه هدی علیهم السلام، صدق و صفا، وحدت و وفاق، تلاش مجاهدانه و پشتکار مومنانه، و نگاه جامع و فراگیر، اتقان و استحکام در تدوین قوانین و نظارت بر اجرای آن و رفع و دفع مسائل و مشکلات مردم، مجلسی کارآمد، انقلابی و اثرگذار در پیشبرد امر انقلاب، نظام و کشور اسلامی، نمود عینی و عملی خود را نشان دهد. آن شائالله

 

شناسه خبر 80567