شناسه خبر:80691
1402/12/26 11:23:19

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام گفت: در سال جاری 8 هزار و 522 نفر گردشگر خارجی از اماکن گردشگری و اقامتی ایلام استفاده کردند که در مقایسه با سال قبل، 64 درصد رشد را نشان می‌دهد.

فرزاد شریفی روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه استان با محوریت ستاد خدمات سفر ویژه نوروز1403 در قلعه والی ایلام، گفت: با توجه به تأکیدات مقام عالی وزارت مبنی بر نشست مطبوعاتی با محوریت ستاد خدمات سفر ویژه نوروز، امروز با حضور جمع کثیری از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان نشست مطبوعاتی با محوریت نوروز و اقدامات پیش‌بینی شده در این ایام در محل قلعه والی شهر ایلام برگزار شد.

وی افزود: دلیل برگزاری این نشست استفاده از ظرفیت مطبوعات، فضای مجازی و رسانه‌های جمعی برای اطلاع‌رسانی از ظرفیت‌های 3 حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سطح استان است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر ایلام، ادامه داد: به اثرگذاری اصحاب رسانه اعتقاد و باور داریم و یکی از محورهای اصلی توسعه استان رسانه‌ها هستند و توسعه استان در گرو بها دادن به رسانه‌ها است.

شریفی خاطرنشان کرد: نیروهای خوش فکر و توانمندی در فضای رسانه‌ای استان مشغول به فعالیت هستند که استفاده از این ظرفیت در توسعه و معرفی استان به‌عنوان یک پدیده نوظهور گردشگری بسیار موثر است.

وی اضافه کرد: 27 دستگاه عضو ستاد اجرایی خدمات سفر هستند که می‌توان از آنها به‌عنوان نوروزبانان بی‌نوروز یاد کرد. کسانی که در تلاش هستند نوروزی دلچسب را به مسافران هدیه کنند.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر ایلام با بیان اینکه سال گذشته بیش از 3 میلیون مسافر به استان سفر کردند و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز بیش از 3 میلیون مسافر به استان وارد شود، اضافه کرد: تعداد 264 واحد اقامتی زیر مجموعه میراث‌فرهنگی در ایام نوروز مشغول فعالیت خواهند بود.

وی یادآورشد: ظرفیت اقامت در استان برای اسکان مسافران در طول هر شب 5331 نفر است و در بحث اسکان بازوی توانمند مجموعه میراث‌فرهنگی، اداره‌کل آموزش و پرورش استان است که جای تقدیر و تشکر دارد.

شریفی با بیان اینکه از 28 اسفندماه ستاد اجرایی خدمات سفر کار خود را آغازمی کند و برنامه نوروزگاه تا 9 فروردین ماه ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: تهیه و چاپ بروشورهای تبلیغاتی و راه‌اندازی پلتفرم «ایلام بلد» برای اولین بار در استان که کمک دهنده و راهنمای مسافران در طول سفر است، از دیگر اقدامات اداره‌کل میراث‌فرهنگی جهت خدمت به گردشگران است.

وی ادامه داد: این پلتفرم تمام اطلاعاتی که مورد نیاز یک گردشگر است را دارد و با هماهنگی‌های لازم با شرکت مخابرات مقرر شده است، هر مسافری که به استان ورود می‌کند، لینک و پیامک این نرم‌افزار برای استفاده آنها توسط مخابرات ارسال شود تا گردشگران بتوانند براحتی استفاده کنند.

شریفی یادآور شد: تعداد 100 اقامتگاه بوم‌گردی در سطح استان وجود دارد که در آمار اشتغال‌زایی استان نقش دارند و میزان 85 درصد ظرفیت هتل‌های استان و همچنین میزان 40 درصد از ظرفیت بوم‌گردی‌ها در سطح استان در حال حاضر تکمیل شده است.

وی اظهار داشت: در سال جاری 8 هزار و 522 نفر گردشگر خارجی از اماکن گردشگری و اقامتی استان بهره گرفتند که در مقایسه با سال 1401 این رقم 64 درصد رشد نشان می‌دهد.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر ایلام پرداخت 400 میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره 18 برای طرح‌های گردشگری، اجرای 23 پروژه زیرساختی گردشگری با اعتبار نزدیک به 200 میلیارد ریال از محل مسئولیت‌های اجتماعی، پرداخت 100 میلیارد ریال تسهیلات به 19 طرح گردشگری اشتغالزایی روستایی را از جمله اقدامات استان در حوزه گردشگری برشمرد.

وی در خصوص فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی نیز توضیح داد: انجام 15 مورد کاوش باستان‌شناسی و اضطراری، چاپ کتاب مردم‌شناسی حاوی فرهنگ و آداب و گنجینه‌های ناملموس، مرمت 27 اثر تاریخی طی 2 سال اخیر، ثبت 38 اثر ملی جدید (تعداد آثار ثبت شده ملی استان به 906 اثر رسید)، عملیات نجات‌بخشی آثار تاریخی، بازنگری شهر تاریخی سیمره و واگذاری 2 قلعه تاریخی "کنجانچم مهران" و "میرغلام هاشمی" دره‌شهر از محل صندوق حفظ و احیای ابنیه تاریخی به بخش خصوصی از جمله فعالیت‌های این نهاد در حوزه میراث فرهنگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام با بیان اینکه واگذاری قلعه "والی" کهره در هلیلان و "اشرف العشایر" دره‌شهر نیز در دستور کار قرار دارد، افزود: استان ایلام دارای 20 هزار صنعتگر در 33 رشته و 150 کارگاه فعال است.

وی متذکر شد: صنعتگران استان امسال در 44 نمایشگاه داخل و خارج استان شرکت کردند و در نمایشگاه اخیر تهران تفاهم‌نامه‌های همکاری با آلمان و چین در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری منعقد شد.

شریفی همچنین گفت: با وجود مشکلاتی از قبیل کمبود نیروی انسانی، کمبود خوردو و تجهیزات برجسته، با این وجود، 18 هزار و 570 مورد سرکشی و بازدید از آثار تاریخی توسط نیروهای یگان حفاظت انجام شده است.

وی در پایان بیان کرد: دستگیری 62 مورد حفار غیرمجاز، کشف 106 مورد اشیای تاریخی قاچاق، ضبط 25 دستگاه فلزیاب و 2 مورد حکم ورود به منزل حفاران غیرمجاز و قاچاقیان آثار تاریخی از جمله اقدامات انجام شده در راستای حفظ و صیانت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی استان بوده است.

شناسه خبر 80691