شناسه خبر:81378
1403/1/27 17:42:28

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت ماژول گرده‌افشان هوایی (پهپاد گرده‌افشان) شدند. فناوری ساخت این پهپاد تاکنون تنها در انحصار آمریکا بوده و ایران به‌عنوان دومین کشور ارائه‌دهنده این دستگاه است.

جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت ماژول گرده‌افشان هوایی (پهپاد گرده‌افشان) شدند. این ماژول که قابلیت نصب روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، کاملاً هوشمند می‌تواند به‌صورت نقطه‌ای و پیوسته، باغ‌های مختلف را گرده‌افشانی کند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کشاورزیار رباتیک شریف (شریف اگربات) در این مورد گفت: ماژول گرده‌افشان هوایی (پهپاد گرده‌افشان) برای نخستین‌بار در کشور ارائه شده و مبنای کاری آن پودرپاشی است.

امین طلایی‌زاده افزود: تاکنون این ماژول روی دو نوع پهپاد DJI T16 و پهپاد شریف اگربات S20 آزمایش شده و از مهم‌ترین ویژگی‌های این ماژول آن است که می‌تواند به‌صورت مستقل و بدون اتصال هیچ‌گونه سیم، با باتری و حسگرهای مختص خود کار کند و کاربر پهپاد برای استفاده از آن به‌سادگی کافی است مخزن پهپاد سمپاش خود را برداشته و ماژول گرده‌افشان را به‌جای آن نصب کند.

طلایی‌زاده در ادامه به ویژگی‌های این دستگاه اشاره کرد و گفت: گرده‌افشانی با سرعت بالا (15 هکتار در ساعت)، دو حالت گرده‌افشانی به‌صورت نقطه‌ای و پیوسته، گرده‌افشانی خودکار بر پایه مکانیزم پودرپاش از دیگر ویژگی‌های ماژول گرده‌افشان هوایی (پهپاد گرده‌افشان) است.

وی خاطرنشان کرد: گرده‌افشانی یکی از مراحل مهم در باغبانی بسیاری از درختان است. در بعضی باغ‌ها درصورتی که گرده‌افشانی مصنوعی انجام شود، میزان محصول برداشت‌شده به‌صورت چشمگیری افزایش می‌یابد. استفاده از این ماژول برای باغ‌های نخل، گردو، کیوی، بادام، سیب، گلابی و غیره توصیه شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان یادآور شد: درحال حاضر فناوری ساخت این پهپاد تنها در انحصار کشور آمریکا بوده و ایران به‌عنوان دومین کشور ارائه‌دهنده این فناوری درحال عرضه این محصول است. البته ماژول ارائه‌شده توسط این شرکت از فناوری و هوشمندی بیشتری نسبت به نمونه آمریکایی برخوردار است.

شرکت دانش‌بنیان شریف اگربات مرکز تخصصی رباتیک کشاورزی، فعال در حوزه تولید و ارائه خدمات پهپادهای کشاورزی است؛ علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس sharifagrobot.com مراجعه کنند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81378