شناسه خبر:81381
1403/1/28 22:15:31

رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی اذعان کرد: هر چقدر تنش با ایران بیشتر و به تبع آن نیاز به تأمین بودجه نظامی بیشتری باشد بدهی‌های اسرائیل سنگین‌تر شده و اقتصاد این رژیم را تحت فشار بیشتر قرار می‌دهد.

«از وقتی تنش با ایران پیش آمد بازده اوراق قرضه و معاوضه‌های نکول اعتباری در حال افزایش است و نرخ ارز نیز تحت تأثیر قرار گرفته از همین رو تصمیم به تثبیت نرخ بهره گرفتیم» این را رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی گفته است.

امیر یارون روز دوشنبه به‌دنبال پاسخ تنبیهی ایران در گفت‌وگو با رسانه اقتصادی گلوبز رژیم صهیونیستی گفت: تنش بین اسرائیل و ایران وضعیتی از عدم قطعیت ژئوپلیتیکی را ایجاد کرده و در نتیجه آن نرخ بهره‌ای است که به اوراق قرضه به‌عنوان نسبتی از قیمت پرداخت شده برای اوراق داده می‌شود و معاوضه‌های نکول اعتباری (حق بیمه ریسک اوراق قرضه دولتی) افزایش یافته و نرخ ارز نیز بالا رفته است.»

وی با اشاره به تثبیت نرخ بهره در جلسه دوشنبه هفته گذشته سیاست پولی بانک مرکزی رژیم صهیونیستی افزود: با این حال ما از زمان شروع جنگ (غزه) سیاستی را دنبال کرده‌ایم که شامل دستیابی به ثبات بازار و در عین حال تلاش برای رساندن تورم به محدوده هدف است.

وی افزود: من در گذشته هشدار داده بودم که در صورت تشدید شرایط امنیتی، بر ثبات نرخ بهره تأکید می‌کنیم. بانک مرکزی رژیم صهیونیستی در آخرین جلسه دوشنبه گذشته خود نرخ بهره را 4.5 درصد تعیین کرد، اما یارون پیش‌بینی کرده که تا پایان سال 2024 به 3.75 درصد برسد. وی گفت: «اگر وضعیت امنیتی را معتدل و وضعیت تورم را با ثبات ببینیم، مطابق آن عمل خواهیم کرد.»

این در حالی است که شاخص اصلی تل‌آویو (TASI) روز دوشنبه پانزدهم آوریل به‌دنبال پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی با 0.16 درصد کاهش به 1935 واحد رسید و ارزش واحد پولی رژیم صهیونیستی نیز به کاهش خود ادامه داد.به نوشته روزنامه گلوبز، آژانس‌های رتبه‌بندی و سرمایه‌گذاران نگران افزایش نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در اسرائیل به دلیل نیازهای آتی هزینه‌های دفاعی (جنگی) در سال‌های آینده هستند.

این رسانه افزود، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو نیز از تصمیم خود برای تشکیل کمیته ویژه‌ای به‌منظور بررسی بودجه جنگ که در حال حاضر به تعویق افتاده خبر داد و به نظر می‌رسد که حتی در صورت تشکیل این کمیته، اکثریت قاطع نمایندگان نهادهای امنیتی در آن حضور داشته باشند.

یارون نیز خواستار تشکیل این کمیته شده و گفته: «برای همه ما روشن است که نمی‌توان با یک نگاه سریع به استراتژی نظامی در پنج تا هفت سال آینده پی برد.» اما یارون - به گفته روزنامه گلوبز - از سناریویی می‌ترسد که در آن کمیته مذکور اجازه می‌دهد بودجه دفاعی به بیش از 100 میلیارد شکل اضافی (26.9 میلیارد دلار) در یک دوره هفت ساله افزایش یابد چیزی که درباره آن بین وزارتخانه‌های دارایی و دفاع توافق شده است.

رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی می‌گوید: اگر همین کمیته‌ای که قرار است تشکیل شود از نیازهای بسیار بیشتر برای بودجه جنگ بگوید، فرضیات اساسی را که در بودجه و پیش‌بینی‌های اقتصادی مطرح شده بود، تغییر می‌دهد، ازجمله اینکه جنگ بر جنوب اسرائیل متمرکز باشد و از سوی آمریکا هم کمک‌ها را دریافت کنیم اما هرگونه تغییری در این شرایط مستلزم اصلاح مجدد بودجه جنگ است.

*حریدی‌ها باید کار کنند/فراخوان روزافزون سربازان ذخیره هزینه‌بردار است

یارون درباره بازار ساخت و ساز در اسرائیل گفت: صنعت ساخت و ساز مهم است و بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به ممانعت از ورود 100 هزار کارگر فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی از هفتم اکتبر گفت: ما در گذشته شاهد بودیم که بازگشت کارگران به بازار ساخت و ساز زمان زیادی طول کشیده و یا جایگزین کردن آن‌ها با کارگران جدید زمان‌بر و هزینه بر خواهد بود.

وی با بیان اینکه بازار املاک و مستغلات در اسرائیل نسبت به عرضه بسیار حساس است، گفت: اگر نیروهای امنیتی بتوانند اجازه ورود کارگران فلسطینی را بدهند به نفع اقتصاد اسرائیل خواهد بود، اما در مقابل خواستار تنوع‌بخشی به ملیت کارگران خارجی مقیم در سرزمین‌های اشغالی شد.

یارون در ادامه بر اهمیت حضور حریدی‌ها در بازار کار رژیم صهیونیستی تأکید کرد و گفت: آن‌ها هم باید مهارت‌هایی کسب کرده تا حقوق و دستمزد بگیرند (جریان افراطی و ارتدوکس حریدی جمعیت حدود یک میلیون نفر در سرزمین‌های اشغالی است که مردان آن‌ها موظف به کار کردن نیستند و کابینه اسرائیل آن‌ها را تأمین مالی می‌کند).

رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی هشدار داد: «تا سال 2060، حریدی‌ها حدود یک چهارم جمعیت اسرائیل را تشکیل خواهند داد و اگر آن‌ها وارد بازار کار نشوند، آسیب احتمالی به اقتصاد به 6 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید و بار مالیاتی 16 درصد افزایش می‌یابد.

یارون با اشاره به افزایش روزافزون نیاز ارتش رژیم صهیونیستی به نیروهای ذخیره گفت: سربازان ذخیره فعلی نیروهای شاغلی هستند که بازدهی بالایی دارند. در این مرحله ما به خانواده‌ها نیز آسیب می‌زنیم. از نظر اقتصادی این بار اقتصادی بسیار بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از نیاز خود به سربازان ذخیره بیشتر گفت که حریدی‌ها هم باید به ارتش ملحق شوند تا به بازارها و اقتصاد اسرائیل فشار وارد نیاید.

وزارت دارایی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه اعلام کرد، بدهی اسرائیل در سال گذشته میلادی 160 میلیارد شیکل (43 میلیارد دلار) افزایش یافته که نیمی از آن یعنی 81 میلیارد شیکل از زمان آغاز جنگ غزه بوده است. درحالی‌که، بدهی‌های اسرائیل در سال 2022 حدود 63 میلیارد شیکل افزایش یافته بود.

مجموع بدهی‌های اسرائیل در سال 2023 به علت افزایش هزینه‌های جنگ به 62.1 درصد تولیدناخالص داخلی رسیده که این رقم در سال 2022 برابر با 60.5 درصد بود و انتظار می‌رود در سال 2024 به 67 درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

اسرائیل ماه گذشته در نخستین فروش اوراق قرضه بین‌المللی خود از زمان جنگ غزه رکورد ثبت کرده است. 116 میلیارد شیکل بدهی‌های دولتی در سال گذشته یا 72 درصد آن داخلی، 25 درصد خارجی و باقی به‌صورت مطابلت غیرتجاری بوده است. این وزارتخانه اعلام کرد، بدهی عمومی اسرائیل در سال گذشته به علت تورم بالا و نرخ بهره بالا 8.7 درصد افزایش یافته و به 1.13 تریلیون شیکل رسیده است. مؤسسه مودیز چندی پیش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را به A2 کاهش داد و دلیل آن را خطرهای سیاسی و مالی به علت جنگ با حماس اعلام کرد.

بودجه اصلاح شده 2024 این رژیم یک ماه پیش تصویب شد که ده‌ها میلیارد شیکل برای تأمین مالی جنگ بیش از 6 ماهه با حماس، هزینه‌های بیشتر برای دفاع و پرداخت غرامت به خانواده‌ها و مشاغل آسیب‌دیده از درگیری، به آن اضافه شده است.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 81381