شناسه خبر:81396
1403/1/28 11:44:48

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: امسال70 هزار معلم جذب آموزش و پرورش می‌شوند.

داوود منظور در نشست خبری مشترک با سخنگوی اقتصادی دولت با یادآوری اینکه قانون برنامه هفتم در سال گذشته پس از ارائه لایحه از سوی دولت، در مجلس تصویب شد، اظهار کرد: پاره ای از اختلاف‌نظرها بین شورای نگهبان و مجمع تشخیص، هیئت عالی نظارت و مجلس شورای اسلامی باقی بود که بخش عمده‌ای از آن‌ها تا پایان سال رفع شد و امیدوارم بخش کوچک باقیمانده نیز در روزهای آینده نهایی شود تا در ابتدای سال جاری، قانون برنامه پنج ساله پیشرفت را رسما دریافت و شروع کنیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های قانون برنامه هفتم توسعه، گفت: این تغییرها به دلیل پیشرفت و رشد اقتصادی بالا در پنج سال آینده است که بعد از ابلاغ قانون، ظرفیت‌های جدید و تغییر رویکردها در برنامه هفتم نسبت به برنامه‌های گذشته را تبیین خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: محتوای برنامه هفتم در بودجه سال 1403 لحاظ شده است؛ یعنی آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تغییر کرده و بودجه دو مرحله‌ای شده است؛ به نحوی که دولت در زمان بندی لازم هر دو بخش را ارائه کرد.

وی با اشاره به علت تاخیر در نهایی‌شدن لایحه بودجه 1403، یادآور شد: بخش اول لایحه در انتهای آبان سال گذشته ارائه شد اما با توجه به اینکه رسیدگی به بودجه در مجلس، در شورای نگهبان و مجمع تشخیص طولانی شد، در 27 اسفند قسمت اول قانون که احکام، تبصره، جداول کلان و سقف‌های درآمد و هزینه است، ابلاغ شد. مجلس هم دولت را مکلف کرده 10 روز پس از دریافت لایحه بخش دوم را ارائه کند که با توجه به تعطیلات نوروز، در اولین روز کار مجلس در 19 فروردین، بخش دوم لایحه بودجه اعلام وصول شد.

منظور افزود: رسیدگی به بخش دوم با سرعت در مجلس انجام شده و کمیسیون‌های مجلس این هفته جلسات را برگزار کردند و امروز نیز کمیسیون تلفیق بودجه، تشکیل خواهد شد و امروز و فردا رسیدگی نهایی انجام می‌شود.

  اجرای قانون بودجه از ابتدای سال آغاز شده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اجرای قانون بودجه از ابتدای سال آغاز شده است، اظهار کرد: پرداخت‌ها بر اساس جداول سال گذشته انجام شده و با ابلاغ جداول قانون بودجه در بخش دوم، این ارقام را به صورت قطعی ثبت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در بودجه سال جاری اعتبارات بخش ورزش 45 درصد رشد داشته است، یادآور شد: رشد بودجه دولت صرفا 23 درصد است اما با توجه به اهمیت ورزش، اعتبارات این بخش از 8 همت به 16 همت افزایش یافته است.

  رشد 30 درصدی اعتبارات بخش سلامت

منظور به افرایش اعتبارات در بخش سلامت اشاره کرد و گفت: اعتبارات این بخش با 30 درصد رشد به 409 همت رسیده است. 25 هزار نیروی جدید کادر درمان امسال استخدام خواهند شد و 1800 عضو جدید هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی جذب می‌شوند. 4000 میلیارد تومان نیز برای تکمیل کادر درمان و دانشگاه‌ها اعتبار گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: دستیاران تخصصی در حوزه پزشکی با تنگنا مواجه بودند که برای سال جاری 3000 میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته است. در عین حال 1500 میلیارد تومان حق ماندگاری و مقیمی برای مناطق محروم در نظر گرفته‌ایم. منابع بخش پژوهش را از نیز از بخش درمان جدا کرده‌ایم.

وی با اشاره به ویژگی‌های لایحه بودجه در حوزه دانشگاه‌ها، اظهار کرد: اعتبارات آموزش عالی بیش از بودجه عمومی رشد داشته است. دانشگاه‌های برتر 40 درصد رشد و دانشگاه‌های متوسط 30 درصد رشد در اعتبارات خواهند داشت. ما برای مرزهای دانش فناوری به ویژه میکروالکترونیک و هوش مصنوعی یک ردیف اعتباری هفت همتی پیش‌بینی کردیم تا با توجه به رشد هوش مصنوعی و میکروالکترونیک در جهان، شاهد شکوفایی و فعالیت گسترده کشور در این حوزه باشیم.

منظور ادامه داد: در آموزش و پرورش 70 هزار معلم جذب خواهند شد. در حوزه‌های زیربنایی شاهد افتتاح طرح‌های زیادی خواهیم بود که در سال‌های گذشته شروع و در دو سال گذشته اعتبارات‌شان تقویت شده است. تعیین نقش‌ها و مسئولیت‌ها برای تک تک دستگاه‌ها را انجام دادیم تا فرآیندهایی که مشارکت مردمی در اقتصاد را بیشتر می‌کند توسعه دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اقتصاد مردم‌پایه را گسترش می‌دهیم، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها باید تکالیف خود برای جهش تولید را انجام دهند. این سند فردا ابلاغ می‌شود.در این سند پیوست طرح‌های خاتمه عمرانی در سال جاری را منتشر می‌کنیم. طرح‌هایی که بخش خصوصی در تولید به بهره‌برداری می‌رساند و به حوزه صنعت، معدن و نیروگاهی مرتبط است در پیوست دیگری اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی یادآور شد: امسال باید 670 همت سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های دولتی انجام شود که فهرست این سرمایه‌گذاری‌ها هم دیگر منتشر می‌شود. هفت سد با ظرفیت یک میلیارد متر مکعب در سال و 31 تصفیه‌خانه فاضلاب افتتاح می‌شود. 550 کیلومتر راه‌آهن افتتاح خواهد شد. 400 همت هم برای طرح‌های تملک به‌ویژه طرح‌های خاتمه پیش‌بینی‌ شده است.

منظور با اشاره به جزئیات پرداخت یارانه‌ها در بودجه 1403، گفت: کل تبصره 8 امسال که موضوع هدفمندی یارانه‌ها را دنبال می‌کند. منابعی که دولت از فروش بنزین، گازوئیل، صادرات فرآورده‌های نفتی به دست می‌آورد، صرف بازتوزیع به خود مردم می‌شود. کل منابع یارانه نقدی، 330 هزار میلیارد تومان در سال است. کمک‌هزینه‌های معیشتی ویژه کمیته امداد و سازمان بهزیستی هم ماهانه بالغ بر پنج همت پرداخت می‌شود. سال گذشته دریافتی مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی 40 درصد رشد کرد و امسال نیز 30 درصد رشد کرده تا این گروه خاص مورد توجه قرار گیرند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: در زمینه کالابرگ است هم به هفت دهک به ازای هر نفر 220 هزار تومان پرداخت می‌شود. برای یارانه خرید تضمینی گندم و آرد و نان نیز 200 همت در نظر گرفته شده است. یارانه دارو نیز در بودجه امسال 85 همت در نظر گرفته شده‌است. در عین حال به نهاده‌هایی یارانه داده می‌شود تا کالا ارزان تر به دست مردم برسد که شامل یارانه نهاده‌های دامی و کشاورزی است و امسال شش همت از منابع دولت در سال جاری را به خود اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: در عین حال یارانه نهاده‌های دامی مثل کنجاله ذرت با ارز ترجیحی 28 هزار و 500 تومانی تامین می‌شود. نرخ مبادله 40 هزار تومان و امسال بناست 11 میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی وارداتی اختصاص یابد. اختلاف این عدد با نرخ بازار مبادله‌ای شامل 150 همت می‌شود و پرداخت آن با دولت است.

منظور کاهش نرخ مالیات ارزش‌افزوده واردات کالاهای اساسی از 9 درصد به یک درصد را یارانه دانست و افزود: کمک به طرح‌های آبخیزداری و کشاورزی نیز از جمله کارهایی است که برای تولید محصولات کشاورزی ارزانتر اختصاص می‌یابد 4 همت یارانه دریافت می‌کند. مجموع کل این موارد، بخش بزرگی از بودجه دولت یعنی 750 همت در تبصره 8 را شامل می‌شود.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81396