شناسه خبر:81512
1403/1/30 17:06:08

تبلور نگاه عدالت‌محور دولت مردمی سیزدهم از همان ابتدا بر این امر استوار بود تا با مشارکت مردم، عمران روستاها رقم بخورد و امروز ملایر با 208 روستای دارای سکنه، به خود می‌بالد که در سایه دستاوردهای دولت، واژه محرومیت از روستاهای این شهرستان خط خورده و از شاخص کشوری ساخت مسکن روستایی عبور کرده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر این شهرستان را در اجرای سیاست‌ها و اهداف بنیاد مسکن پیشتاز دانست و گفت: در شهرستان ملایر 32 هزار و 183 خانوار در 25 هزار و 616 واحد مسکونی زندگی می‌کنند و این بدان معنی است که 6 هزار و 567 واحد نیاز داریم تا هر خانوار در یک واحد زندگی کنند.

* رتبه نخست ملایر در تعداد معرفی و عقد قرارداد ساخت مسکن روستایی

«محمدمهدی عبدالملکی» افزود: از 25 هزار و 616 واحد مسکن روستایی در این شهرستان، تا به امروز 20 هزار و 50 واحد مقاوم‌سازی و نوسازی شده و درنتیجه پنج هزار و 566 واحد غیر مقاوم در سطح این شهرستان داریم.

به گفته وی با جمع واحدهای مورد نیاز و واحدهای غیر مقاوم، درمجموع 12 هزار و 133 واحد مسکن روستایی را باید در سطح این شهرستان احداث، نوسازی و مقاوم‌سازی کنیم و با تحقق این هدف، صددرصد بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی در ملایر به اتمام خواهد رسید.

مدیر بنیاد مسکن ملایر خواستار همراهی و مشارکت بیشتر مردم در تحقق صددرصدی مقاوم‌سازی مسکن روستایی شد و بیان کرد: با توجه به نام‌گذاری شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم»، اهالی روستاها هرچه بیشتر با ما در تولید مسکن مشارکت داشته باشند تا بتوانیم تولید مسکن را در روستاها افزایش دهیم.

عبدالملکی تسهیلات امسال نوسازی مسکن در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر را سه میلیارد و 500 میلیون ریال با بازپرداخت 20 ساله و سود پنج درصد عنوان کرد و ادامه داد: از ابتدای سال گذشته با استفاده از طرح ویژه مسکن روستایی، این شهرستان موفق شد ازنظر تعداد متقاضیان معرفی به بانک و عقد قرارداد، از رتبه پنجم رتبه نخست استان همدان را کسب کند.

وی گفت: از یک‌هزار و 506 فقره سهمیه‌ای که به بنیاد مسکن در بحث طرح ویژه مسکن روستایی ابلاغ شد، موفق شدیم یک‌هزار و 317 فقره را به بانک‌های عامل معرفی کنیم و از این تعداد یک‌هزار و 180 فقره عقد قرارداد شد و این تعداد مسکن مقاوم و امن ساخته می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن ملایر یادآور شد: پس از اینکه اعتبارات 1402 با تصویب‌نامه هیئت وزیران در تاریخ هشتم آذرماه سال گذشته ابلاغ شد، توانستیم از یک‌هزار و 490 فقره تسهیلاتی ابلاغی، یک‌هزار و 191 فقره را به بانک‌های عامل معرفی کنیم و تاکنون 854 فقره عقد قرارداد صورت گرفته است.

* آسفالت 13 روستای ملایر، تحقق مطالبه 45 ساله

شاید باورش هم سخت باشد که از ابتدای انقلاب تاکنون در 13 روستای شهرستان ملایر هیچگونه عملیات عمرانی انجام نشده، اما شدنی است و امروز در سایه حمایت‌ها و نگاه عدالت‌محور دولت سیزدهم، این روستاها از نعمت آسفالت، جدول‌گذاری و سایر اقدامات عمرانی بهره‌مند شدند و مطالبه 45 ساله اهالی این روستاها محقق شد که به‌طور حتم می‌توان این اقدام بی‌نظیر را یکی از دستاوردها و شاهکارهای دولت در شهرستان ملایر به‌شمار آورد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر دراین‌باره نیز اظهار کرد: برای نخستین‌بار در تاریخ شهرستان ملایر در 13 روستا که از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ اقدام عمرانی در آن‌ها انجام نشده بود، عملیات آسفالت‌ریزی با مساحتی بالغ‌بر 52 هزار متر مربع انجام شد که بی‌سابقه است و رضایت‌مندی مردم را به همراه داشت.

عبدالملکی با بیان اینکه سال گذشته 134 پروژه عمرانی با 720 میلیارد ریال اعتبار در 79 روستای این شهرستان اجرا شد، افزود: در قالب این پروژه‌ها، 52 روستای این شهرستان با اعتباری بالغ‌بر 560 میلیارد ریال در سطح 245 هزار متر مربع با تُناژی بالغ‌بر 40 هزار تُن، آسفالت شد.

وی تأکید کرد: این درحالی است که در کل استان همدان حجم آسفالت‌ریزی در روستاها یک میلیون و 100 هزار متر مربع بود که از این میزان 245 هزار متر مربع آن در شهرستان ملایر اجرا شد و بیش از یک‌چهارم آسفالت روستاها را شامل می‌شود.

* شاخص 90 درصدی اجرای طرح هادی در روستاهای ملایر

مدیر بنیاد مسکن ملایر همچنین اجرای 11 هزار متر طول جدول‌گذاری، 210 متر طول کانال سنگی، 651 متر مکعب سنگ‌کاری و احداث یک دهانه پُل 9 متری به عرض 6 متر را از دیگر اقدامات عمرانی در روستاها برشمرد و افزود: این اقدامات برای سال جدید نیز در قالب پروژه‌های متعددی پیش‌بینی شده است.

عبدالملکی با بیان اینکه این شهرستان ازنظر اجرای طرح‌های هادی نمره قابل قبولی را در کشور و استان دارد، ادامه داد: شاخص اجرای طرح هادی در کشور 62 درصد، در استان همدان 93 درصد و در شهرستان ملایر 90 درصد است.

* از 163 روستای بالای 20 خانوار این شهرستان تاکنون اجرای طرح هادی در 147 روستا شروع شده

وی یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای سال‌ جاری 103 پروژه در 80 روستای این شهرستان مصوب شده که منتظر تخصیص اعتبارات هستیم تا بتوانیم عملیات اجرایی این پروژه‌ها را انجام و به اتمام برسانیم.

به گفته مدیر بنیاد مسکن ملایر از 163 روستای بالای 20 خانوار این شهرستان، تاکنون اجرای طرح هادی در 147 روستا شروع شده و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک جشن اتمام اجرای فاز نخست طرح هادی را برگزار کنیم.

و اما بازنگری طرح هادی در روستاها یکی از اهداف و برنامه‌های مهم بنیاد مسکن به‌شمار می‌رود و از آنجا که عمر 10 ساله طرح هادی در روستاهای ملایر به پایان رسیده و به گفته مسئولان دستگاه‌های مرتبط تداوم تخصیص اعتبار برای تأمین عادلانه امکانات و کمک به ماندگاری جوانان در روستاها لازم است، نیازمند بازنگری در طرح‌های توسعه‌ای هستیم.

عبدالملکی در ادامه به وجود 208 روستای دارای سکنه در این شهرستان اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه افق طرح هادی 10 ساله است، درحال حاضر در 142 روستا افق طرح هادی به اتمام رسیده و پس از 10 سال باید دوباره بازنگری شود که نیازمند تخصیص اعتبارات مورد نیاز است.

* پیشتازی ملایر در نهضت ملی مسکن

وی با بیان اینکه طرح هادی در روستاهای بالای 20 خانوار و طرح تعیین محدوده در روستاهای زیر 20 خانوار استان همدان انجام شده، گفت: در این شهرستان با توجه به تعداد بالای روستاها، افق 10 ساله طرح هادی در 142 روستای بالای 20 خانوار به اتمام رسیده و با مساعدت فرماندار ویژه ملایر و نمایندگان مجلس، امسال بازنگری طرح هادی 17 روستا در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته مدیر بنیاد مسکن ملایر در دولت سیزدهم تمامی اتفاقات خوبی که در این شهرستان رخ داده، تاکنون در تاریخ ملایر تکرار نشده و این دستاوردها را نمی‌توان انکار کرد، به‌ویژه نهضت ملی مسکن که در تاریخ جهان‌شهر ملایر بی‌سابقه است.

عبدالملکی با بیان اینکه زمین نهضت ملی مسکن در شهرهای جوکار، زنگنه و ازندریان تأمین و واگذار شده است، اظهار کرد: در شهرهای سامن و اسلامشهر آق‌گل نیز کارها درحال اتمام است تا با واگذاری قطعات مشخص‌شده، مردم بتوانند در سایه حمایت دولت سیزدهم از مسکن امن بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: در شهر ملایر نیز پروژه 502 واحدی در زمینی به مساحت سه هکتار در قالب 13 بلوک درحال ساخت است و یک پروژه 60 واحدی نیز در دست اقدام بوده که پس از گرفتن پروانه شروع به کار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا؛ شهرستان ملایر با جمعیتی بیش از 300 هزار نفر با 208 روستای دارای سکنه، در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81512