شناسه خبر:82009
1403/2/12 08:58:56
در گفت‌وگو با مؤسس گروه فنی و مهندسی تیرکس عنوان شد:

تیرکس، پیشتاز در حوزه حمل و نقل و ساخت سازه‌های آبی

گروه فنی و مهندسی تیرکس با ایجاد 40 فرصت شغلی، پیشتاز در حوزه حمل و نقل و ساخت سازه‌های آبی است.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

فعال بودن چرخه اقتصاد کشور نیاز به ایجاد کسب‌وکار‌های نوین و همچنین حمایت از این کسب‌وکار‌ها دارد؛ چرا که با این اقدام می‌توان از ظرفیت افراد توانمند و مستعد که دارای انگیزه بالا و روحیه جهادی هستند، استفاده کرد. در سال‌های اخیر با روی کار آمدن شرکت‌های دانش‌بنیان، شاهد رشد و شکوفایی در حوزه‌های مختلف فنی و صنعتی هستیم و این حرکت محقق نمی‌شد، مگر با همت جوانان نخبه و اثرگذار که به دنبال تغییر در وضعیت اقتصاد و اشتغال کشور هستند.
برخورداری از نیروی کار منسجم و با اتحاد نیز می‌تواند به‌عنوان سکوی پیشرفت هر مجموعه باشد که اعتماد به آن‌ها به انجام کار‌ها سرعت می‌دهد. در هفته جهانی کار و کارگر و همچنین در راستای معرفی کارآفرین‌های نمونه استان همدان، گفت‌وگویی با مهندس نعمت‌الله جعفری‌هنر، مؤسس گروه فنی و مهندسی تیرکس داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

* لطفاً در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید.

نعمت‌الله جعفری‌هنر هستم، متولد 1363، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی، کارمند رسمی شرکت انتقال گاز ایران، کارآفرین و مؤسس گروه فنی و مهندسی تیرکس.

* گروه فنی و مهندسی تیرکس در چه زمینه‌هایی فعالیت دارد؟

این گروه در قالب دو مجموعه در زمینه تولید انواع تریلر‌های مورد نیاز صنعت حمل‌ونقل و همچنین تولید مخازن کامپوزیتی و اِلمان‌های تصفیه آب و فاضلاب و اتصالات GRP درحال فعالیت است.

* فعالیت گروه فنی و مهندسی تیرکس از چه زمانی و چگونه شکل گرفت؟

با شروع همکاری بنده در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت از سال 1390 و مشاهده نیاز صنعت به محصولاتی که مقاومت شیمیایی کافی در برابر محیط‌های خورنده و آب‌وهوای شرجی جنوب کشور داشته باشند، ایده اولیه تأسیس کارگاه تولید محصولات کامپوزیتی شکل گرفت؛ در ادامه روند توسعه هم‌زمان با شروع رشد و افزایش واردات کامیون‌های کشنده اروپایی و چینی از سال 1398 و پاسخگو نبودن شرکت‌های موجود به نیاز کشور، اقدام به تأسیس یک مجموعه کارگاهی با مساحتی بالغ‌بر 6 هزار متر مربع کردیم و به مجموعه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ملحق شدیم.

* لطفاً بفرمایید هم‌اکنون چه تعداد نیرو در این گروه فنی و مهندسی به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم همکاری دارند؟

در راستای ایجاد ثبات اقتصادی مؤثر و با توجه به اینکه داشتن شغل سرمنشأ رشد فردی و مهارتی جوانان است، هم‌اکنون بیش از 40 نفر در این گروه فنی و مهندسی به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند که باعث خوشحالی بنده است؛ چراکه توانسته‌ام در راستای حمایت از هم‌وطنان عزیزم قدمی بردارم.

* عمده محصولات شما در کشور به کدام استان‌ها صادر می‌شود؟

درخصوص محصولات کامپوزیتی، عمده مصرف در صنایع بالادستی آب و فاضلاب، پتروشیمی و خطوط انتقال نفت و مشتقات آن است که با توجه به مشخصات فنی این محصولات، استان‌های جنوبی کشور بیشترین تقاضا برای آن‌ها را دارند؛ درخصوص تولید تریلرها، بازار تقاضا متشکل از ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور و شرکت‌های ترابری است.

* مهم‌ترین نقطه قوت و نقطه ضعف مجموعه خودتان را چه مواردی می‌دانید؟

به نظر بنده مهم‌ترین نقطه قوت گروه صنعتی تیرکس، تشکیل یک تیم منجسم و هماهنگ است که همچون اعضای پیکره‌ای واحد در راستای هدفی مشترک درحال تلاش و فعالیت هستند و نقطه ضعف این گروه و حتی منطقه درحال فعالیت، کمبود نیروی انسانی آموزش‌دیده و با مهارت بوده که علت اصلی آن نیز ضعف در نظام آموزشی است.

* آیا دولت حمایتی از مجموعه شما داشته است؟

تاکنون هیچگونه حمایتی توسط دولت از این گروه فنی و مهندسی انجام نشده است. فرایند مالی و سرمایه در مسیر هر کاری بسیار حائز اهمیت بوده؛ بنابراین با توجه به اینکه عمده فروش تریلی‌ها به‌صورت اقساطی و شرایطی است، حمایت بانک‌های عامل به‌صورت وام‌های خرید و ایجاد شرایط لیزینگ، بسیار کارگشا خواهد بود که امید است متولیان امر برای این موضوع تدابیر لازم را داشته باشند.

* موانع موجود در انجام کار‌های گروه فنی و مهندسی تیرکس را بیان بفرمایید.

درحال حاضر اصلی‌ترین دغدغه و مشکل پیش روی این گروه فنی و مهندسی، تغییرات گسترده اقتصادی و عدم ثبات قیمت کالا‌ها و قطعات است که همین موضوع و شرایط تحریم مهم‌ترین مانع گسترش و توسعه واحد‌های تولیدی دارای برنامه است.

* به‌عنوان نکته پایانی اگر مسئله‌ای مد نظر شما هست، بیان کنید.

خداوند متعال را شاکریم که توانستیم در اجرای رسالت خود ثابت‌قدم بوده و با پشتکار و اراده و در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که سال 1403 را به‌عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند، دِین خود را نسبت به کشور عزیزمان و مردم قهرمان آن ادا کنیم.

همان‌طور که گفته شد، گروه فنی و مهندسی تیرکس با توجه به نیاز کشور برای تولید انواع تریلر‌های مورد نیاز صنعت حمل‌ونقل و همچنین تولید مخازن کامپوزیتی و اِلمان‌های تصفیه آب و فاضلاب و اتصالات GRP از سال 1390 در استان همدان آغاز به کار کرده است و توانسته در راستای عمل به فرامین مقام عظمای ولایت (مدظله‌العالی) و همچنین توسعه کسب‌وکار مجموعه، برای 40 نفر از افراد به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال داشته باشد؛ بنابراین ضروری است که دولت در قالب تسهیلات اشتغال‌زایی و با رویکرد حمایت از کسب‌وکار‌های نوین، نسبت به حمایت از این گروه‌های فنی و مهندسی با ارائه تسهیلات و همکاری برای معرفی محصولات تولیدی، اقداماتی داشته باشد تا بتوانیم این نمونه از کارآفرینی‌های اثرگذار را نه‌تنها در ایران، بلکه در کشور‌های دیگر نیز معرفی کرده و به آن‌ها صادرات محصول داشته باشیم.

شناسه خبر 82009