شناسه خبر:82746
1403/2/29 15:29:05
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره خبر داد:

مشاوره رایگان روان‌شناسی برای زوجین در سال نخست زندگی مشترک

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور از ارائه مشاوره رایگان روان‌شناسی به زوجین در سال نخست زندگی مشترک خبر داد و گفت: این طرح در استان‌های سمنان و قم درحال اجرا است.

علی فتحی‌آشتیانی روز شنبه در نشست خبری اظهار کرد: ارائه مشاوره روان‌شناسی از سال دوم تا پنجم زندگی زوجین نیز در هفت دهک جامعه رایگان است و در دهک‌های بعدی هم هزینه کمتری دریافت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برخورد با روان‌شناس‌نماها جدی است، افزود: سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور فعالیت کسانی که مدرک تحصیلی مشاوره و روان‌شناسی ندارند را پیگیری می‌کند و از سوی دیگر مردم نیز می‌بایست فریب این افراد را نخورند و درصورت بروز مشکل به سازمان نظام روان‌شناسی مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند.

فتحی‌آشتیانی تصریح کرد: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند بر توقف فعالیت روان‌شناس‌نماها اثرگذار باشد، ارتقای سواد سلامت روانی جامعه است، به‌عبارتی دیگر مردم باید به‌قدری آگاهی‌ خود را افزایش دهند تا بتوانند روان‌شناسان واقعی را از روان‌شناس‌نماها تشخیص دهند.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور ادامه داد: افزون‌بر آن مردم می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، روان‌شناسان دارای پروانه را شناسایی کنند.

به گفته وی، در دوره قبل فهرستی در این زمینه تهیه و اسامی روان‌شناس‌نماها در سایت بارگذاری شد و مردم می‌توانند این اسامی را ببینند، اما رسانه باید روی این امر کار کند تا مردم بدانند کدام خانم یا آقا مدرک روان‌شناسی ندارد و مشاور نیست.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور ادامه داد: برای جلوگیری از فعالیت روان‌شناس‌نماها و ترغیب مردم برای استفاده از خدمات مشاوره‌ای، خدمات بالینی تا ۷۰ درصد زیر پوشش بیمه قرار گرفت و ۱۶ گرایش نیز به‌زودی زیر پوشش بیمه می‌رود.

فتحی‌آشتیانی به برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای روان‌شناسی نیز اشاره و اظهار کرد: در آزمون صلاحیت حرفه‌ای ۱۶ هزار و ۳۷۰ هزار نفر شرکت کردند که از این تعداد هشت هزار و ۴۱ نفر نمره حد نصاب را کسب کرده و در ۳۱ استان کشور دعوت به مصاحبه شدند که تا امروز از این میزان بیش از ۶ هزار نفر در مصاحبه پذیرفته شدند.

وی اضافه کرد: پذیرفته‌شدگان به شکل الکترونیکی تسویه حساب مالی کرده و پروانه فعالیت آن‌ها صادر می‌شود.

* راه‌اندازی مدرسه مهارت‌آموزی روان‌شناسی

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور از راه‌اندازی مدرسه توانمندسازی و مهارت‌آموزی خبر داد و گفت: برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی فصلی از برنامه‌های مهم است.

وی برگزاری انتخابات شوراهای استانی بعد از هشت سال وقفه به‌صورت الکترونیکی را از دیگر اقدامات مهم سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور برشمرد و افزود: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها که در رشته مشاوره و روان‌شناسی فعالیت می‌کنند، بدون شرکت در آزمون صلاحیت حرفه‌ای می‌توانند پروانه فعالیت کسب کنند.

فتحی‌آشتیانی پیش‌نویس آیین‌نامه مشاوره تلفنی و غیر حضوری را از برنامه‌های مهم سازمان روان‌شناسی و مشاوره در آینده پیش رو بیان کرد و گفت: اقدامات حقوقی برای برخورد با روان‌شناس‌نماها در فضای مجازی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، یادآور شد: همه کسانی که در برگزاری انتخابات تعلل می کردند، برای مداخله و شکایت دریغ نکردند؛ ازجمله در دیوان عدالت اداری شکایتی را مطرح کرد و حکم بدوی برای لغو انتخابات هم صادر شده بود، اما موفق نشدند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 82746