کد خبر : 66674
تاریخ : 1401/12/9
گروه خبری : کاردانش

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مطرح کرد

پیشنهاد ایجاد ابرشرکت‌های فناور با همکاری گروه D8

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در نشست TIM 2023 درخصوص تبادل فناوری بین کشورهای مختلف گفت: یکی از فرصت‌های ما در منطقه، همسایگی با کشورهای مسلمان و همکاری با آنها است.
وی با بیان اینکه کشورهای عضو D8 یک‌هشتم جمعیت دنیا را دارند و 60 درصد مسلمانان جهان در این کشورها زندگی می‌کنند، افزود: از سوی دیگر کشور در سال‌های گذشته تمرکز زیادی بر روی مرجعیت علمی و فناوری در دنیا داشته است که توفیقات زیادی در این زمینه‌ها داشته است و اگر بخواهیم این توفیقات را اثر گذار کنیم باید بتوانیم با کشورهای همسوتر و مشترک‌المنافع تبادل فناوری و سرمایه‌گذاری داشته باشیم.
دهقانی با اشاره به نشست سرمایه‌گذاری تیم 2023 در پارک پردیس، یکی از دستاورد این برنامه را انعقاد قراردادهایی بین سرمایه‌گذاران و فناوران دانست و گفت: امیدواریم این رویدادها سالانه توسعه یابند. اکنون با توجه به توسعه علم و فناوری طی دو دهه اخیر محتواهای خوبی در دست داریم که در سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای دوست می‌توانیم به توسعه بازار و ابعاد آن‌ها بپردازیم. امیدوارم این برنامه بخشی از این اهداف را عملی سازد.
وی توسعه فناوری را حاصل توسعه فعالیت‌های علمی ذکر کرد و ادامه داد: فناوری، مهمترین نقطه قوت کشورها است؛ چرا که فناوری می‌تواند محوری برای توسعه همکاری با جهان و کشورهای اطراف باشد و برنامه‌های مشترک ما با وزارت امور خارجه و مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی با این هدف است تا بتوانیم تعاملات نخبگانی از سطح فردی تا سطح شرکتی و محصولی و بازار با کشورهای همسایه توسعه چشمگیر یابد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ایران می‌تواند یکی از بزرگترین بازیگران جهان در توسعه و ترویج و استفاده و اقتصادی سازی مقوله نوآوری باشد، خاطرنشان کرد: نوآوری یک مفهوم جدید و رو به جلو است و لازم است در همه عرصه‌ها رسوخ کند و این یک امر این اجبار است.
دهقانی ادامه داد: هیچ حوزه اقتصادی در دنیا وجود ندارد که بتواند بدون نوآوری سازنده، به حیات اقتصادی ادامه دهد. شرط بقا تمام زنجیره اقتصادی و نقطه‌های ارزش بالادست و پایین دست "نوآوری" است بنابراین نوآوری یک نیاز جدی در همه حوزه‌هاست.
وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های در اختیار ما مانند دسترسی به دریا، معادن، انرژی، نیروی انسانی توانمند و بازار مصرف نوآوری می‌تواند به تکمیل زنجیره نواوری در کشور کمک کند، ادامه داد: باید در 5 دوره آینده این نشست تمرکز را روی بیگ دیتا و شرکت‌های بزرگ فناوری که فراتر از استارتاپ‌های کوچک هستند بگذاریم.
به گفته وی، ظرفیت‌های منطقه‌ایجاب می‌کند که صاحب برندهای بزرگ جهانی در توسعه فناوری جهانی باشیم و برای این منظور ساختن شرکتهای بزرگ می‌تواند موثر باشد.
دهقانی پیشنهاد کرد: با همکاری گروه D8 می‌توان 10 ابر شرکت فناوری مشترک ایجاد کنیم و از منافع و مزیت‌های منطقه‌ای هر کدام بهره ببریم. باید برای این منظور برنامه ریزی برای سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری شود که این دور از ذهن نیست.
وی گفت: ما باور داریم این توان در کشورهای D8 وجود دارد و کمک کنیم تا در چشم‌انداز آینده صاحب شرکتهایی شویم که تحولات منطقه‌ای و توسعه‌ای ایجاد کنند.

  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/66674