شناسه خبر:66674
1401/12/9 11:02:52
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مطرح کرد

پیشنهاد ایجاد ابرشرکت‌های فناور با همکاری گروه D8

سپهرغرب، گروه کاردانش: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: با همکاری گروه D8 می‌توانیم 10 اَبرشرکت فناوری مشترک ایجاد کنیم و از منافع و مزیت‌های منطقه‌ای هرکدام بهره‌ ببریم. باید برای این منظور برنامه‌ریزی جهت سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری انجام شود، که این دور از ذهن نیست.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در نشست TIM 2023 درخصوص تبادل فناوری بین کشورهای مختلف گفت: یکی از فرصت‌های ما در منطقه، همسایگی با کشورهای مسلمان و همکاری با آنها است.
وی با بیان اینکه کشورهای عضو D8 یک‌هشتم جمعیت دنیا را دارند و 60 درصد مسلمانان جهان در این کشورها زندگی می‌کنند، افزود: از سوی دیگر کشور در سال‌های گذشته تمرکز زیادی بر روی مرجعیت علمی و فناوری در دنیا داشته است که توفیقات زیادی در این زمینه‌ها داشته است و اگر بخواهیم این توفیقات را اثر گذار کنیم باید بتوانیم با کشورهای همسوتر و مشترک‌المنافع تبادل فناوری و سرمایه‌گذاری داشته باشیم.
دهقانی با اشاره به نشست سرمایه‌گذاری تیم 2023 در پارک پردیس، یکی از دستاورد این برنامه را انعقاد قراردادهایی بین سرمایه‌گذاران و فناوران دانست و گفت: امیدواریم این رویدادها سالانه توسعه یابند. اکنون با توجه به توسعه علم و فناوری طی دو دهه اخیر محتواهای خوبی در دست داریم که در سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای دوست می‌توانیم به توسعه بازار و ابعاد آن‌ها بپردازیم. امیدوارم این برنامه بخشی از این اهداف را عملی سازد.
وی توسعه فناوری را حاصل توسعه فعالیت‌های علمی ذکر کرد و ادامه داد: فناوری، مهمترین نقطه قوت کشورها است؛ چرا که فناوری می‌تواند محوری برای توسعه همکاری با جهان و کشورهای اطراف باشد و برنامه‌های مشترک ما با وزارت امور خارجه و مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی با این هدف است تا بتوانیم تعاملات نخبگانی از سطح فردی تا سطح شرکتی و محصولی و بازار با کشورهای همسایه توسعه چشمگیر یابد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ایران می‌تواند یکی از بزرگترین بازیگران جهان در توسعه و ترویج و استفاده و اقتصادی سازی مقوله نوآوری باشد، خاطرنشان کرد: نوآوری یک مفهوم جدید و رو به جلو است و لازم است در همه عرصه‌ها رسوخ کند و این یک امر این اجبار است.
دهقانی ادامه داد: هیچ حوزه اقتصادی در دنیا وجود ندارد که بتواند بدون نوآوری سازنده، به حیات اقتصادی ادامه دهد. شرط بقا تمام زنجیره اقتصادی و نقطه‌های ارزش بالادست و پایین دست "نوآوری" است بنابراین نوآوری یک نیاز جدی در همه حوزه‌هاست.
وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های در اختیار ما مانند دسترسی به دریا، معادن، انرژی، نیروی انسانی توانمند و بازار مصرف نوآوری می‌تواند به تکمیل زنجیره نواوری در کشور کمک کند، ادامه داد: باید در 5 دوره آینده این نشست تمرکز را روی بیگ دیتا و شرکت‌های بزرگ فناوری که فراتر از استارتاپ‌های کوچک هستند بگذاریم.
به گفته وی، ظرفیت‌های منطقه‌ایجاب می‌کند که صاحب برندهای بزرگ جهانی در توسعه فناوری جهانی باشیم و برای این منظور ساختن شرکتهای بزرگ می‌تواند موثر باشد.
دهقانی پیشنهاد کرد: با همکاری گروه D8 می‌توان 10 ابر شرکت فناوری مشترک ایجاد کنیم و از منافع و مزیت‌های منطقه‌ای هر کدام بهره ببریم. باید برای این منظور برنامه ریزی برای سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری شود که این دور از ذهن نیست.
وی گفت: ما باور داریم این توان در کشورهای D8 وجود دارد و کمک کنیم تا در چشم‌انداز آینده صاحب شرکتهایی شویم که تحولات منطقه‌ای و توسعه‌ای ایجاد کنند.

شناسه خبر 66674