کد خبر : 87879
تاریخ : 1403/8/3
گروه خبری : اقتصادی

67 هزار بازرسی از مراکز عرضه فرآورده‌های دامی در کردستان انجام شد


کامران زیباکردار روز پنجشنبه با بیان اینکه به خاطر اطمینان بخشی به مردم، هر سال به طور مرتب، از مراکز کشتارگاهی، فرآوری و عرضه، بازرسی انجام می‌شود، اظهار کرد: تمام مراکز عرضه رسمی شامل قصابی‌ها و مرغ‌فروشی‌ها، تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان است.
وی افزود: یکی از اهداف سازمان دامپزشکی، ارتقای سطح بهداشت فرآورده‌های خام دامی در جامعه است و در این رابطه اقدامات بسیار زیاد و متنوعی از مراکز تولید تا مراکز عرضه صورت گرفته است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان ادامه داد: بخش اصلی نظارت‌های ما معطوف به نطارت بر مراکز پروانه‌دار و رسمی است و در این رابطه هر ساله، بخش قابل توجهی از دام و طیوری که وارد کشتارگاه می‌شود، مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد و بخشی به عنوان فرآورده‌های غیرقابل مصرف، ضبط و از چرخه مصرف حذف می‌شود.
زیباکردار به اهمیت همکاری مردم در شناسایی متخلفان اشاره کرد و افزود: در سطح مراکز عرضه رسمی، هیچگاه گوشت خارج از عرف و غیربهداشتی عرضه نمی‌شود و این نوع گوشت‌ها توسط مراکز غیررسمی و افراد دوره‌گرد توزیع می‌شود و از مردم درخواست می‌کنیم از خرید گوشت از چنین مراکز و افرادی خودداری کنند چون خطر انتقال بیماری مشترک بین دام و انسان وجود دارد.
وی با بیان اینکه نیمه نخست سال جاری، حدود 26 میلیون قطعه جوجه‌ریزی گوشتی انجام شد که کاملاً تحت نظر دامپزشکی بود، یادآور شد: بیش از 15 میلیون قطعه در دوره، ظرفیت اسمی داریم و یکی از استان‌های شاخص در تولید مرغ گوشتی هستیم یعنی تولید، مازاد مصرف استان است و به استان‌های دیگر صادر می‌شود.
در حال حاضر حدود یک میلیون و 600 هزار رأس دام سبک و سنگین در مراکز صنعتی، سنتی و روستایی و بیش از 817 واحد پرورش طیور گوشتی، مادر و تخم‌گذار در کردستان وجود دارد.
  لینک
https://sepehrgharb.ir/Press/ShowNews/87879