شناسه خبر:27844
1399/6/13 13:19:53

مهاجرت بسیاری از خانوارها برای به دست آوردن رفاه بیشتر و یا شغل به مناطقی در جوار شهرها منجر به ساخت و سازهای غیرمجاز و معضل حاشیه نشینی شده که تدبیر دولت در قصرشیرین در این خصوص منجر به حل این مشکل شده است.

در محله‌های حاشیه نشین که ساکنان آن را خانوارهایی از قشر آسیب پذیر و کم درآمد جامعه تشکیل می‌دهند این بخش‌ها در واقع به فراموشی رفته و کیفیت زندگی و زیرساخت‌های شهری در آن بسیار پایین است و این محلات را نه می‌توان روستا و نه شهر نام نهاد.

بسیاری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی و انواع بزه نیز عموما با حاشیه نشینی عجین شده که این ناشی از نبود امکانات فرهنگی و یا زیرساخت‌های مناسب در این محلات است.

نداشتن راه مناسب دسترسی به شهر، ندادن خدمات از سوی شهرداری باتوجه به الحاق نبودن به شهر، نبود امکاناتی همچون زمین بازی و یا بوستان برای سپری کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، همه و همه از مشکلاتی است که باعث می‌شود عموما فقر فرهنگی و بزه با حاشیه نشینی عجین شود.

ظرفیت و پتانسیل بالای شهرستان قصرشیرین و وجود مرزهای خسروی و پرویزخان با کارکرد اقتصادی بالا باعث شد که در سال‌های گذشته افرادی به این منطقه مهاجرت کرده و اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز در محله‌های حاشیه قصرشیرین کردند که عموما از قشر کم درآمد هستند.

در شهرستان قصرشیرین حاشیه نشینی در محله بلوکی‌های قصرجدید، پالی آباد و محله پشت امیدوار خلاصه می‌شود و در جریان زلزله 21 آبان سال 96 واحدهای مسکونی که به شکل غیرمجاز در این محلات ساخته شده نیز همچون دیگر مناطق شهری آسیب دید اما با توجه به نداشتن اسناد مالکیت، ساکنان این واحدها نتوانستند از تسهیلات برای نوسازی و یا مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود بهره گیرند.

با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب در بحث فرصت سازی از زلزله و با اقدامات ارزنده ای که دولت تدبیر و امید انجام داد، بحث الحاق محلات حاشیه نشین و واگذاری زمین‌های واحدهای مسکونی که در سال‌های قبل به صورت غیرمجاز ساخته شده و هم اکنون چند سال از ساخت آن‌ها می‌گذرد، مطرح شد که با پیگیری‌های صورت گرفته الحاق این محله‌ها و واگذاری این واحدها هم اکنون مراحل نهایی خود را می‌گذراند.

 

دولت اقدام‌های بسیار خوبی برای الحاق مناطق حاشیه نشین قصرشیرین به شهر انجام داده است

فرماندار قصرشیرین در جلسه ای به منظور بررسی آخرین وضعیت محلات حاشیه نشین با حضور ادارات متولی در فرمانداری قصرشیرین گفت: بعد از زلزله آبان ماه سال 96 و حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در مناطق زلزله زده و تاکید ایشان بر استفاده از فرصت‌های این حادثه تلاش کردیم مناطق حاشینه نشین قصرشیرین شامل قصرجدید، پالی آباد و امیدوار را به شهر ملحق کنیم.

مرادعلی تاتار گفت: با حمایت‌های استاندار و تلاش‌های صورت گرفته و پیگیری‌های فرمانداری و مجموعه راه و شهرسازی، شهرداری و شورای شهر مشکلات محله قصرجدید برطرف شد و کار واگذاری زمین‌های 176 واحد مسکونی محله قصرجدید (بلوکی‌ها) انجام شده و در مرحله نهایی شدن توسط دستگاه‌های مربوطه در شهرستان است.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: برای حل مشکل 2محله دیگر یعنی پالی آباد و امیدورار با موافقت استاندار کرمانشاه، سه میلیارد ریال اعتبار برای تهیه نقشه شمیم این مناطق تصویب شد که متاسفانه هنوز مسکن و شهرسازی آن را انجام نداده است.

فرماندار قصرشیرین گفت: با همراهی شهرداری و شورای اسلامی شهرقصرشیرین کار شن ریزی هشت هزار متر مربع در این محلات پالی آباد و امیدوار انجام شده است.

تاتار گفت: دولت و نظام جمهوری اسلامی، تمام تلاش خود برای الحاق این مناطق انجام داده و الحاق این مناطق به شهر، اخذ مجوز واگذاری و ارائه تسهیلات مقاوم‌سازی برای این مناطق است.

وی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم تا ساختمانی با مالکیت مردم این مناطق به آن‌ها واگذار کنیم.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: علاوه بر این موارد دولت در گام بعدی مساله اشتغال جوانان این مناطق را لحاظ کرده و با ورود نهادهای حمایتی کمیته امداد امام (ره)، بهزیستی و سپاه پاسداران تسهیلات اشتغال زا هم به ساکنان این مناطق واگذار می‌شود.

تاتار ادامه داد: واحدهای غیرمجاز این محله‌ها که توسط قشر ضعیف و کم درآمد ساخته شده، به آن‌ها واگذار می‌شود و لازمه این کار تهیه طرح تفضیلی و نقشه شمیم است تا این محلات نیز از زیرساخت‌های آب، برق، راه و فاضلاب همانند دیگر نقاط شهری برخوردار شوند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 27844