رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تأکید کرد:
ضرورت تفکیک سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری همدان
سپهرغرب، گروه خبر: در بازدید اعضای کمیسیون فنی، عمرانی و حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان از سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری همدان بر لزوم رفع موانع و مشکلات حوزه حملونقل عمومی در جهت تسهیل خدماترسانی به شهروندان تأکید شد.
مهدی حیدری در این بازدید میدانی اظهار کرد: با ادغام چهار سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی، پایانهها و وانتبارها در قالب سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری، شاهد بروز مشکلات عدیدهای در حوزه حملونقل عمومی هستیم که بایستی از ظرفیتهای قانونی برای تفکیک معاونتهای این سازمان بهره برد.
رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: درحال حاضر بهدلیل مشکلات ساختاری، چالشهای جدی در حوزه حملونقل وجود دارد که خدماتدهی به مردم را تحت تأثیر قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه این سازمان در سنوات اخیر حدود 20 میلیارد تومان بدهی دارد، افزود: روزانه حدود 200 هزار نفر در قالب اتوبوس و تاکسی در شهر همدان جابهجا میشوند که ضرورت دارد ازنظر کمی و کیفی سطح خدماترسانی را ارتقا دهیم.
حیدری: 33 راننده به ناوگان اتوبوسرانی شهر همدان اضافه میشود
حیدری در ادامه به برخی مشکلات این سازمان خدماترسان اشاره کرد و گفت: عدم پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی کارکنان از سال 97، تعیین تکلیف یا تمدید قرارداد بیش از 100 دستگاه اتوبوس بخش خصوصی در سه سال اخیر، نیاز به تعویض سقف پایانه اصلی شهر، کاهش شدید درآمد تاکسیها و اتوبوسها بهدلیل شرایط کرونا، خواب دهها دستگاه اتوبوس بهدلیل ناتوانی در عدم تأمین منابع مالی بهمنظور تعمیرات جزئی و تأمین راننده، ازجمله این مشکلات و چالشها بهشمار میرود.
رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تصریح کرد: شورای ششم مصمم است در کنار سایر وظایف محوله ازجمله اتمام پروژهها، بدهی سنگین این سازمان را با راهکارهای قانونی و حمایتی مدیریت کند تا چالشهای موجود به حداقل برسد.
حیدری عنوان کرد: در روزهای آینده با یک شیوهنامه عادلانه قصد داریم نزدیک 33 راننده به ناوگان اتوبوسرانی شهر همدان اضافه کنیم که با افزایش این تعداد راننده حدود 35 دستگاه اتوبوس به ناوگان حملونقل عمومی اضافه خواهد شد.
وی تأکید کرد: معتقدیم باید عدالت را در توزیع اتوبوسهای جدید در نقاط مختلف شهر بهویژه مناطق کمبرخوردار مورد توجه قرار داد و تلاش داریم با استفاده از ظرفیت قانونی و حمایتی تا حد امکان از تردد اتوبوسهای با عمر بالا و فرسوده جلوگیری و آنها را از رده خارج کنیم.
مسگریان: منابع درآمدی سازمان حملونقل بار و مسافر مورد توجه قرار گیرد
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در حاشیه این بازدید گفت: باید منابع درآمدی این سازمان را مورد توجه قرار داد و از ظرفیتهای قانونی موجود نظیر تبلیغات محیطی، در داخل اتوبوسها و ایستگاههای تاکسی و اتوبوس در این زمینه بهره برد.
محمود مسگریان افزود: در بازدیدی که از معاونتهای زیرمجموعه سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری همدان داشتیم، بخش اعظم خدماتدهی به مردم مربوط به معاونت اتوبوسرانی است که بهدلیل ادغام صورتگرفته با کاستیها زیادی در این حوزه روبهرو هستیم.
وی اضافه کرد: بیش از 40 دستگاه اتوبوس ناوگان درونشهری بهدلیل فقدان منابع مالی برای تعمیرات فنی در پارکینگ بهسر میبرند که باید چارهاندیشی لازم در این خصوص انجام گیرد تا وضعیت حملونقل عمومی تسهیل پیدا کند.
مسگریان ادامه داد: در شهر پُرجمعیت همدان، شاهد ترافیک زیادی در مراکز اصلی و پُرتردد هستیم که میطلبد ناوگان حملونقل عمومی را تقویت کنیم تا خدماترسانی به شهروندان چه ازنظر کمی و چه کیفی، بهبود پیدا کند که برای تحقق این موضوع نیازمند اتوبوسهای با کیفیت و استاندارد هستیم.
علیاکبر نظری: لزوم توجه ویژه نمایندگان و مسئولان برای تحقق حقوق عامه
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: ادغام چهار سازمان خدماترسان در قالب یک سازمان، مشکل ساختاری جدی بهوجود آورده است که انتظار میرود وزارت کشور جهت رفع مشکلات حقوق عامه، به موضوع تفکیک این چهار سازمان توجه ویژهای داشته باشد.
علیاکبر نظری با بیان اینکه طبق قانون تخصیص یارانه به حملونقل عمومی از وظایف عمده دولت است که متأسفانه در سالهای گذشته به این موضوع توجهی نشده است، افزود: ضروری است نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اقدام مقتضی به عمل آورده و دولت را مکلف به انجام این تکلیف کنند، چراکه امروز شاهد ناوگان فرسوده در شهرها هستیم که نارضایتی عمومی را در این زمینه به همراه داشته و انتظار میرود در جهت تحقق اهداف و رفع مشکلات موجود گامهای جدی و اساسی برداشته شود.
وی با تأکید بر اینکه وزارت کشور متولی تسهیل امور مدیریت شهری است، بیان کرد: نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی باید در جهت تحقق حقوق عامه جدی باشند و با تدوین و اجرای قوانین راهگشا، مشکلات موجود را مرتفع کنند و افزایش رضایتمندی عمومی را مورد توجه قرار دهند.
نظری تأکید کرد: متأسفانه در برخی موارد شاهد حضور و فعالیت برخی بازنشستگان در ناوگان تاکسیرانی هستیم که انتظار میرود با تدوین شیوهنامههای قانونی، از ادامه فعالیت این افراد که از جای دیگری حقوق دریافت میکنند، تا حد امکان جلوگیری شود.
کاوسی: پیشنهاد راهاندازی تاکسی اینترنتی با بهرهگیری از ظرفیت تاکسیهای شهری
رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر همدان نیز در این بازدید گفت: تحقق منابع مالی از طریق ظرفیتهای قانونی برای این سازمان ضرورت دارد که باید با استفاده از این ظرفیتها، مشکلات موجود را به حداقل برسانیم.
علی اکبر کاوسیامید در این زمینه افزود: تخصیص عوارض راهنمایی و رانندگی، عوارض خودرو و کیف پول ازجمله مواردی است که باید در راستای تقویت مالی سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری مورد توجه قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه فعالیت تاکسیهای اینترنتی در سطح شهر باید بهصورت قانونی تعیین تکلیف شود، پیشنهاد کرد: میتوان با طراحی اپلیکیشنهای موبایلی مشابه، از ظرفیت تاکسیهای موجود شهر برای راهاندازی تاکسی اینترنتی بومی با امنیت بالا بهره برد که این موضوع نیازمند اقدام کارشناسی دقیق و تخصصی است.
بیاناتی: اتوبوسرانی با کمبود راننده مواجه است
مشاور شهردار و رئیس سازمان مدیریت حملونقل بار و مسافر شهرداری همدان نیز در این دیدار گفت: حضور اعضای کمیسیون فنی و عمرانی و حملونقل شورا در سازمانهای مدیریت شهری، اتفاقی مبارک است که باید به فال نیک گرفت.
محمدرضا بیاناتی افزود: در سال 96 و براساس قانون و تصمیم شورای اسلامی شهر، چهار سازمان خدماترسان و بزرگ مدیریت شهری شامل سازمانهای اتوبوسرانی، تاکسیرانی، حملونقل بار و کالا و پایانههای مسافربری با هم ادغام شدند که با تحقق این امر، یک ابرسازمان ایجاد شد و مشکلات جدی در حوزههای مختلف خدماتی، مالی، اداری و اجرایی در این سازمان بهوجود آمد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بعد از حوزه خدمات شهری این سازمان بهعنوان بزرگترین حوزه خدماترسان در مجموعه مدیریت شهری بهشمار میرود، گفت: این ادغام غیر اصولی منجر به افزایش نارضایتی درونسازمانی و برونسازمانی شده است و در حوزه بودجه و سایر موضوعات سازمانی نیز با چالشهای جدی مواجه هستیم که بایستی در راستای اصلاح ساختار و بهبود وضعیت اقدامات لازم بهعمل آید.
بیاناتی با اشاره به اینکه روزانه بین 15 تا 16 هزار نفر با این سازمان بهنوعی بهعنوان همکار سازمانی و غیر سازمانی در ارتباط هستند، افزود: مشکلات شدید مالی سالهای اخیر در سازمان، خدماترسانی بهویژه در حوزه اتوبوسرانی را تحت شعاع قرار داده و مدتها است بیش از 40 دستگاه اتوبوس بهدلیل نقص فنی در پارکینگ تعمیرگاه متوقف هستند که با پول خرید یک دستگاه اتوبوس نو میتوان این تعداد اتوبوس را تعمیر، آماده و به ناوگان اضافه کرد.
وی با بیان اینکه با کمبود جدی راننده در حوزه اتوبوسرانی مواجه هستیم، افزود: درصورت تصویب و طی مراحل قانونی بهزودی تعدادی راننده به ناوگان اضافه خواهند شد تا خدماترسانی مطلوبتر صورت پذیرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیش از سه هزار و 400 دستگاه تاکسی در شهر همدان درحال خدماترسانی و جابهجایی مسافر هستند، بیان کرد: از این تعداد 63 درصد تاکسیها با عمر بالای 10 سال بهنوعی فرسوده محسوب میشوند که بهدلیل افزایش قیمت بالای خودرو در سالهای اخیر، تبدیل به احسن کردن و نوسازی آنها با وقفه مواجه شده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: ابرسازمان مدیریت حملونقل بار و مسافر شهرداری همدان بهصورت روزانه به حداقل 200 هزار نفر از شهروندان خدماترسانی میکند که با توجه به نوع خدمات ارائهشده، کمترین تعداد معترض و شاکی را دارا است که میتوان گفت هیچ مجموعهای در شهرداری وجود ندارد که بهصورت روزانه و مستمر به این تعداد شهروندان خدمات مستقیمی را ارائه دهد.
شناسه خبر 48598