شناسه خبر:54755
1401/2/8 08:56:57

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار همدان عنوان کرد: سند راهبردی مدیریت آب شهرستان تدوین شده است و به‌زودی تفاهم‌نامه آن بین جهاد کشاورزی و امور آب با رویکرد رسیدن به اهداف ترسیم‌شده منعقد می‌شود.

روز گذشته نشست اعضای شورای اداری شهرستان همدان با حضور نمایندگان مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، امام‌جمعه همدان، فرماندار شهرستان و دیگر مسئولان برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان در این مراسم خواستار واقعی شدن آمارهای اقتصادی با هدف برنامه‌ریزی اقتصادی دقیق و درست در راستای رشد و توسعه همه‌جانبه و پایدار استان شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی بیان کرد: با توجه به شرایط سخت اقتصادی کنونی که بخشی مربوط به مجموعه کلان است، نباید مردم با حضور در ادارات گرفتار کاغذبازی و برخورد ناشایست برخی کارمندان شوند.

وی اضافه کرد: مدیران باید نحوه تعامل و برخورد کارکنان با ارباب رجوع را رصد کنند و کارمندان نیز طبق آموزه‌های دینی با رحمت، رأفت و لطف با مردم برخورد کرد.

امام‌جمعه همدان یکی از ویژگی‌های مدیر خوب را توجه به مطالبات کارمندان زیرمجموعه و پاسخ به گلایه‌های آنان دانست و گفت: مدیرانی که بتوانند مجموعه کارکنان را در اجرای اهداف سازمان و مجموعه محل فعالیت هماهنگ و همراه کنند، موفق‌تر هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی ادامه داد: موفقیت یک مدیر در تأمین رفاه مردم معنا می‌یابد؛ بنابراین در شرایط سخت اقتصادی کنونی همه مدیران برای رفع مشکلات مردم در پیشگاه الهی مسئول هستند و در قیامت نسبت به مسئولیتمان از ما سؤال می‌شود.

وی تأکید کرد: این پست و مقام‌ها حاصل خون هزاران شهید و یک امانت است و در نظام اسلامی ایران برخلاف جوامع سکولار، مسئولیت امانتی سنگین بر دوش افراد است که باید نسبت به عملکردشان پاسخگو باشند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان با تأکید بر اینکه از هم‌اینک باید برای شکوه و عظمت ایران در سال 1500 برنامه‌ریزی کرد، گفت: مدیریت بخشی ذاتی و بخشی نیز اکتسابی است و در حوزه اکتسابی می‌توان نهج‌البلاغه امام علی (ع) و نامه او به مالک اشتر را الگو قرار داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی یادآوری کرد: امام علی (ع) یک مدیر سیاسی، اداری، اجتماعی، فرهنگی و انتظامی است، درحالی که ما تنها او را با جنگ جمل و صفین می‌شناسیم؛ همچنین ایشان در نامه‌ای به مالک اشتر شاخصه‌ها و کیفیت یک مدیر قوی را برشمردند.

وی تأکید کرد: هم‌اینک در طرح برنامه و ایده مشکلی با توجه به سیاست‌های کلان و اسناد بالادستی وجود ندارد، بلکه باید از یک مدیر اجرایی قوی برای عملیاتی کردن این برنامه‌ها بهره گرفت.

   250 هزار میلیارد تومان برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها اختصاص یافت

نماینده مردم همدان و فامنین و رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: 250 هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی مجلس برای پیشگیری از گرانی و افزایش قیمت‌ها مصوب و در اختیار دولت قرار گرفته است.

«حمیدرضا حاجی‌بابایی» افزود: همچنین سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از تولید و یک‌هزار و 600 میلیارد تومان تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد برای راه‌اندازی مشاغل خُرد درنظر گرفته شده که به‌صورت عادلانه بین استان‌ها توزیع خواهد شد.

وی اظهار کرد: در همین ارتباط و به‌منظور ایجاد سرپناه برای افراد فاقد مسکن 30 هزار میلیارد تومان اعتبار با هدف توسعه امکانات و خدمات زیرساختی همچون مدرسه، مسجد، آب و برق اختصاص یافته که سهم استان همدان از این محل 967 میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این میزان اعتبار پیش‌بینی‌شده برای تولید و ساخت مسکن علاوه‌بر بودجه‌هایی است که در سطح ملی و کلان برای استان‌ها درنظر گرفته می‌شود.

حاجی‌بابایی گفت: درآمد دولت از محل مالیات پیش‌بینی‌شده برای واردات خودرو به 29 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که از این محل 13 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، بیش از 10 هزار میلیارد تومان برای پرداخت حقوق به سربازان وظیفه و بیش از پنج هزار میلیارد تومان هم برای پرداخت حقوق پرستاران درنظر گرفته شده است.

وی از اختصاص 30 هزار میلیارد تومان برای رونق‌بخشی به صندوق کشاورزان خبر داد و افزود: 6 میلیون نفر در کشور فاقد هرگونه بیمه هستند که امسال این افراد به‌صورت رایگان بیمه خواهند شد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین 17 هزار میلیارد تومان اعتبار برای زدودن محرومیت از چهره مناطق محروم، دو هزار و 200 میلیارد تومان برای توجه به مناطق حاشیه‌ای، سه هزار و 300 میلیارد تومان برای آب‌رسانی به روستاها و هشت هزار میلیارد تومان هم برای مدرسه‌سازی اختصاص یافته است.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه برای همدان باید کارهای بزرگ با چشم‌انداز 50 ساله انجام شود، اظهار کرد: 50 درصد شبکه‌های فاضلاب معابر همدان نیازمند تعویض و بخش قابل توجهی از شبکه آب پوسیده و فرسوده است که باید با تصحیح آمارهای ارائه‌شده، این شرایط بهبود داده شود.

به گفته وی بودجه براساس جمعیت و نرخ اشتغال تقسیم می‌شود که نادرست بودن آمارها موجب شده بودجه استان همدان یک‌هزار و 900 میلیارد تومان باشد، درحالی که بودجه استان مجاور سه هزار و 500 میلیارد تومان است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نرخ تک‌رقمی بیکاری استان همدان درست نیست، بلکه براساس تعریف دقیق، نرخ بیکاری این استان بین 18 تا 23 درصد و مشارکت اقتصادی 40 درصد است.

   وجود برخی قوانین اضافی و دست‌وپاگیر، مشکل‌ساز است

دیگر نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین در خانه ملت نیز با اشاره به اینکه 12 هزار قانون در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که چهار هزار مورد آن اضافه است، گفت: وجود برخی قوانین اضافی و دست‌وپاگیر تنها موجب بروز مشکل در مسیر و کُندی روند اجرای کار و فعالیت‌ها و حتی نارضایتی می‌شود.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی افزود: رسالت مجلس شورای اسلامی در سال جاری تنقیح قوانین است.

وی اظهار کرد: علت بروز مشکل برای سرمایه‌گذار و استقبال کم از سرمایه‌گذاری، وجود قوانین اضافه و دست‌وپاگیر و در برخی مواقع خوداجتهادی مدیران در زمینه اعمال قوانین است.

نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین علت بروز مشکل در مسیر اجرای بسیاری از کارها با وجود طرح و نقشه نیز نبود برنامه است و یا اینکه طرح‌های ارائه‌شده بسیار ضعیف و قوانین دارای اشکالات ساختاری هستند.

حجت‌الاسلام فلاحی یکی از پیش‌نیازهای تصمیم‌گیری درست را تهذیب نفس دانست و گفت: طبق موازین دینی باید در جهان مادی تشخیص را بالا برد که تهذیب نفس و توسعه وجودی موجب ارتقای دایره تشخیص و گرفتن تصمیم درست می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت وجود پیوست معرفتی و اخلاقی در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌ها، افزود: علت رأی نیاوردن برخی از طرح‌ها ازجمله مالیات بر سیگار و معطل ماندن برخی قوانین، ناشی از بی‌توجهی به همین مؤلفه و تصمیم‌گیری اشتباه است.

نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین در خانه ملت اظهار کرد: گرفتن تصمیم‌های نادرست طی سال‌های گذشته موجب بروز برخی چالش‌ها و بر زمین ماندن بسیاری از کارها شده است.

حجت‌الاسلام فلاحی افزود: به‌عنوان مثال طرح انتقال آب از سد تالوار به همدان که از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان همدان در سال 83 است، طی چهار سال گذشته به‌دلیل همین مسائل و بی‌توجهی‌ها راکد مانده بود.

وی تأکید کرد: بخش زیادی از سند تحولی که در دوره گذشته (دولت قبل) آن را روی دست گرفته و تبلیغ می‌کردند، فارغ از درست و غلط بودن مفاد آن، اجرایی نشد و مدیران ارشد استان در دوره قبل اطلاعات دقیقی از مفاد سند آمایش استان هم نداشتند.

فرماندار همدان نیز گفت: سند راهبردی مدیریت آب در این شهرستان تدوین شده و به‌زودی تفاهم‌نامه آن بین جهاد کشاورزی و امور آب با رویکرد رسیدن به اهداف ترسیم‌شده منعقد می‌شود.

محمدعلی محمدی افزود: یکی از اولویت‌های این سند توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است که باید نوع محصولات کشاورزی مورد نیاز با توجه به وضعیت آبی هر منطقه مشخص شود.

وی اظهار کرد: برای نمونه باید در مدت پنج سال میزان کشت سیب زمینی به‌عنوان محصولی آب‌بر از 40 هزار تُن به 10 هزار تُن کاهش یابد؛ البته باید محصولات جایگزینی نیز برای کشت مشخص شود.

فرماندار شهرستان همدان مهم‌ترین و نخستین مشکل این شهرستان را تأمین آب آشامیدنی با توجه به خشک‌سالی‌های پیاپی و کاهش نزولات جوی دانست و گفت: حجم آب موجود در سد اکباتان از 21 میلیون متر مکعب در سال گذشته به 10 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

محمدی ادامه داد: میزان مصرف آب شهر همدان در تابستان یک‌هزار و 800 لیتر آب در ثانیه است؛ بنابراین برای تأمین آب مورد نیاز از شیوه‌های جایگزین ازجمله حفر و تجهیز هفت حلقه چاه، اجاره چاه‌های کشاورزی و مدیریت آب‌های سطحی رودخانه گنجنامه، دره‌مرادبیگ و خاکو استفاده می‌شود.

وی تأکید کرد: تأمین آب آشامیدنی پایدار ازجمله اولویت‌های شهرستان همدان است که در این راستا برای آب‌رسانی از سد تالوار به همدان با پیگیری‌های مجدانه استاندار همدان 500 میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده و 900 میلیارد تومان دیگر نیز تخصیص یافته است.

فرماندار همدان دومین اولویت مسئولان و مطالبه مردم این شهرستان را تأمین مسکن دانست و گفت: در راستای طرح نهضت ملی مسکن 680 هکتار زمین مورد نیاز تغییر کاربری یافته و نقشه‌برداری شده و علاوه‌بر این در چند مکان دیگر نیز نقشه‌برداری درحال اجرا است.

محمدی افزود: درمجموع 46 هزار و 200 متقاضی مسکن در شهرستان همدان در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

فرماندار همدان اظهار کرد: وضعیت ایستگاه راه‌آهن و مسیر آن بسیار نامناسب است که 70 میلیارد تومان شامل 30 میلیارد تومان برای تجهیز ایستگاه، 20 میلیارد تومان برای مناسب‌سازی راه مواصلاتی و 20 میلیارد دیگر برای اتصال آن به خط ریلی ملایر اختصاص یافته است.

محمدی درخصوص فعالیت‌های مرتبط با تنظیم بازار نیز گفت: برای کنترل وضعیت بازار 45 تُن برنج، 50 تُن مرغ منجمد و 500 تُن سیب و پرتقال در شهرستان همدان توزیع شده و 13 هزار و 154 بازرسی از واحدهای فعال در این شهرستان با هدف تأمین مایحتاج مورد نیاز مردم انجام شده است.

به گفته وی 20 بازارچه عرضه محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره مردم بدون وساطت دلالان برای شهرستان همدان پیش‌بینی شده که پنج مرکز دایر است و پنج بازارچه جدید دیگر نیز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

شناسه خبر 54755