گروه رسانه ای سپهر

آخرین اخبار:
شناسه خبر:64110

تشکیل اداره‌کل راه‌آهن کرمانشاه، ضرورتی انکارناپذیر

تشکیل اداره‌کل راه‌آهن کرمانشاه، ضرورتی انکارناپذیر

بعد از گذشت پنج سال که از افتتاح راه‌آهن کرمانشاه می‌گذرد اما هنوز ساختار اداری و تشکیلاتی آن در استان مستقر نشده و زیر نظر استان مرکزی اداره می‌شود و این درحالی است که 440 کیلومتر از 620 کیلومتر طرح راه‌آهن غرب کشور در استان کرمانشاه واقع شده است.
قطعه راه‌آهن فیروزان - کرمانشاه از ابتدای سال 1397 افتتاح و تحت مدیریت اداره کل راه آهن اراک بهره‌برداری می‌شود و فاز نخست راه‌آهن کرمانشاه به مرز خسروی (کرمانشاه به اسلام آبادغرب) هم با پیشرفت 83 درصدی در بخش زیرسازی تا سال 1404 ریل گذاری می‌شود.
این خط ریلی قرار است تا سال 1406 به مرز خسروی برسد. مسیری که هشت هزار و 792 کیلومتر تونل و 2 کیلومتر هم پل دارد که در سفر 23 تیر ماه 1401 رییس جمهور هم 600 میلیارد تومان برای ادامه فعالیت آن تخصیص داده شد و کل پروژه راه آهن کرمانشاه به مرز خسروی 36 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تشکیل اداره کل راه آهن در کرمانشاه می‌تواند در به ثمر رساندن این پروژه‌ها و تحویل به موقع و حتی زودتر آن، نقش بسزایی داشته باشد.
با توجه به اینکه این خط ریلی نقش بسزایی در سهولت دستیابی به عتبات عالیات و جابجایی زائران اربعین حسینی دارد، ضرورت‌های نگهداری و تعمیر خط ریلی احداث شده، داشتن 371 کیلومتر مرز مشترک با عراق و ظرفیت‌ها و موقعیت ویژه استان کرمانشاه، اما باوجود پیگیری‌های مکرر و مکاتبات متعدد تاکنون ساختار سازمانی اداره کل راه آهن کرمانشاه تعیین تکلیف نشده است.
آغاز پیگیری‌ها توسط استاندار کرمانشاه
«بهمن امیری مقدم» استاندار کرمانشاه هم با مکاتبات متعدد و ملاقات و رایزنی با وزیر مربوطه به دنبال اخذ مجوز تشکیل این اداره کل در استان است چرا که معتقد است این اداره کل باید در استان تشکیل می‌شد و در شان کلانشهر کرمانشاه نیست که اداره کل مستقل نداشته باشد اما این پیگیری‌ها بدون نتیجه هم نبوده و در تاریخ 12 شهریور 1401 موافقت‌های اولیه برای اصلاح قوانین صورت گرفته و منتظر صدور مجوزهای اصلی است.
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت در استان کرمانشاه هم بر ضرورت‌های تشکیل اداره کل راه‌آهن کرمانشاه تاکید کرد و گفت: بخش زیادی از خط ریلی غرب کشور در استان کرمانشاه واقع شده است و برای بهره‌برداری از سایر خطوط ایجاد شده هم باید این اداره کل در استان کرمانشاه تشکیل شود.
«الیاس سلیمانی» با اشاره به اینکه تشکیل اداره کل راه آهن می‌تواند در ایجاد اشتغال برای جوانان کرمانشاهی بسیار تاثیرگذار هم باشد، افزود: خطوط ریلی کرمانشاه به اسلام آبادغرب و کرمانشاه به خسروی در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند که این اداره کل برای رفع موانع و مشکلات و رونق و توسعه آن‌ها باید در استان کرمانشاه وجود داشته باشد.
راه‌آهن کرمانشاه 29 اسفند 96 با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح شد و هم‌اکنون قطارهای کرمانشاه به مقصد تهران و مشهد یک روز در میان حرکت می‌کنند که به طور متوسط در هفته هزار و 500 نفر مسافر را جابجا می‌کنند که چنانچه این خط تکمیل شود تعداد مسافران افزایش پیدا خواهد کرد.
اجرای پروژه راه‌آهن کرمانشاه به خسروی هم از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه است و طبق قرارداد اولیه قرار بود 2 ساله به اتمام برسد ولی با گذشت 10 سال، اکنون از 36 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است. این پروژه خطوط ریلی کشور را به عراق و سپس بندر لاذقیه و اروپا متصل می‌کند و یک طرح بسیار مهم مبادلاتی محسوب می‌شود.
در سفر 23 تیر 1401 رییس جمهور به استان، 600 میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه آهن کرمانشاه - خسروی تخصیص یافت و مرحله اول این پروژه به طول 70 کیلومتر از ایستگاه کرمانشاه تا محدوده «خورخور» اسلام‌آباد غرب، هم اکنون در دست اجراست و این در حالی است که راه‌آهن کرمانشاه - خسروی علاوه بر برخورداری از کارکرد مسافری، باید با دورنمای نقش آفرینی در تجارت و اقتصاد استان، اجرایی شود.
راه‌اندازی راه‌آهن کرمانشاه به خسروی علاوه بر کمک به روند صادرات کالا، تردد زائران اربعین حسینی را نیز تسهیل خواهد کرد.

ارسال نظر

سوال: بزرگ‌ترین گربه وحشی؟ Babr

*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار