گروه رسانه ای سپهر

آخرین اخبار:
شناسه خبر:66431
در کتاب المراقبات آمده است؛

نعمت بعثت در کلام میرزا جوادآقا ملکی‌تبریزی

نعمت بعثت در کلام میرزا جوادآقا ملکی‌تبریزی

مرحوم آیت‌الله میرزاجواد ملکی‌تبریزی در کتاب المراقبات خود به اهمیت بعثت پیامبر (ص) پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:
انسان باید در مورد ایام جاهلیت و دوره قبل از بعثت اندیشه کند و ببیند مردم به کجا رسیده بودند. عده‌ای یهودی، عده‌ای مسیحی و عموم مردم بت‌پرست بودند؛ احکام را ترک کرده، از اخلاق انسانی جدا شده و با خلق‌وخوی درندگی و صفات حیوانات خو گرفته بودند.
کارشان به جایی رسیده بود که دختران را زنده به گور کرده و به این طریق پیوندها را می‌بریدند؛ به چیزهای باطل افتخار کرده، از عدل جدا شده و حقوق یکدیگر را از بین می‌بردند.
قدرتمندان را بر ناتوانان مسلط کرده، انسان‌های شریف را از بین برده، با علما دشمنی کرده و از حکیمان وحشت داشتند. بساط علم را برچیده، خوبی بردباری و علم را انکار و قطع رحم کرده و شبیه چهارپایان شده و قمار می‌کردند، شراب نوشیده، عقل را زیر پا گذاشته و فرزندان خود را می‌کشتند. شهرها را خراب کرده، نیکی‌ها را به فراموش سپرده، شریعت‌های الهی را از بین برده، سرمایه‌ها را نابود کرده و مرتکب کارهای زشت می‌شدند.
خودپسندی و تکبر در میان آن‌ها رواج پیدا کرده و به بی‌صبری افتخار می‌کردند. فحشا و منکرات را روش خود ساخته و سخنان باطل (مانند دروغ، شهادت ناحق) می‌گفتند؛ پیامبران را کشته و اولیای خدا را از میان خود بیرون می‌کردند.
بدکاران را حاکم بر خود کرده و کسانی را که اصل و نسب درستی نداشتند، اطاعت می‌کردند. به عبادت شیطان پرداخته، خدا را به خشم آورده و آتش دوزخ را برافروخته بودند و در اثر این امور امواج خشم و غضب پروردگار به تلاطم آمده و نزدیک بود عالم نابود شده و تازیانه غضب خدا آن‌ها را به جهنم براند و یا همان‌طور که مشغول کارهایشان هستند، آنان را درهم کوبیده و نابود کند و چیزی نمانده بود که آتش فرود آمده و آنان را بسوزاند و یا در زمین فرو روند و یا باران سنگ بر آن‌ها ببارد و یا تبدیل به خوک شده و یا به عذاب و مجازات و بلا و بدبختی‌های دیگری گرفتار شوند که عنایت پروردگار برای تمام کردن حجت و کامل کردن رحمت شامل حالشان شده و خاتم پیامبران صلی‌الله علیه و آله و سلم را با فضایلی که گفتیم، برانگیخت تا رحمتی برای جهانیان و نشانی برای هدایت باشد.
آن‌ها را از تاریکی‌ها خارج کرده و به نور رساند. نادانی آنان را به علم، گمراهیشان را به هدایت، هلاکتشان را به نجات، ستم آنان را به عدل و کم‌خردیشان را به عقل، نیاز آنان را به بی‌نیازی، ذلتشان را به عزت، خرابیشان را به آبادانی و خواری آنان را به سلطنت مبدل کرده و کفرشان را به ایمان، جهنمشان را به بهشت، تاریکی آنان را به نور و ترسشان را به امنیت، ناامیدیشان را به امیدواری، اسارت آنان را به رهایی و بندگی آنان را به آزادگی تبدیل کرد.
و در یک کلام برای آن‌ها رسولی درس‌نخوانده و از خودشان برانگیخت تا آیات الهی را بر آنان خوانده، آن‌ها را تزکیه کرده و کتاب و حکمت را به آنان آموزش داده و آن‌ها را از این گمراهی سخت نجات دهد.
مردم بعد از بعثت او چند دسته شدند؛ گروهی به رسالت و دعوت او کافر شده و سزاوار جنگیدن، کشتن و شکنجه جاوید شدند.
گروهی نیز در ظاهر اسلام را قبول کرده، اما در دل اسلام را نپذیرفته و منافق شدند؛ با اسلام ظاهری خون آن‌ها محفوظ شده و احکام اسلامی در مورد مسلمانان در این دنیا در مورد آنان جاری شد. اما در آخرت به جهت نفاق، در پایین‌ترین طبقات جهنم جاوید هستند.
گروهی در ظاهر و باطن مسلمان شده و هم کار خوب و هم کارهای بد انجام دادند؛ این‌دسته ممکن است بدون رفتن به جهنم، به بهشت بروند.
گروهی هم علاوه‌بر داشتن صفات گروه فوق عمل صالح انجام داده و کارهای خیر زیادی انجام دادند. پروردگار به این‌دسته بهشت‌هایی که در آن نهرهایی جریان دارد، وعده داده است. اینان هیچ عذاب و مجازاتی نمی‌بینند؛ خداوند گناهان آن‌ها را بخشیده و بدی‌هایشان را به چندبرابر خوبی تبدیل می‌کند.
و عده‌ای علاوه‌بر داشتن خصوصیات دسته قبل، به‌منظور نزدیکی به خدای متعال به تزکیه نفس از اخلاق رذیله و آراستن آن به اخلاق عالی پرداخته‌اند که خدا نیز آن‌ها را به خود نزدیک و مقام ارجمندی به آنان عنایت می‌کند.
و گروهی علاوه‌بر داشتن خصوصیات دسته قبل، با فکر و ذکر و تلاش بسیار زیاد پروردگارشان را شناخته و آنگاه خالص از هرگونه شرکی، او را یکتا دانسته، او را دوست داشته و با بذل هرچه غیر اوست، به او نزدیک و مشتاق دیدار او شدند. خداوند نیز آنان را به‌خوبی قبول کرده و به خود نزدیک و تمامی حجاب‌ها را از آن‌ها برداشته است.
جمال خود را به آنان نشان داد و آن‌ها نیز با دیده و قلب بدون هرگونه حجابی آن را دیدند. آنان را به پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم و آل او علیهم‌السلام ملحق کرده و در جایگاه صدق در کنار آنان و در نزد پادشاه مقتدر جای داد. آنان هستند سبقت‌گیرندگان و نزدیک‌شدگان، دوستان پیامبران و شهدا.
به هر صورت کسی که پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم را شناخته و نعمت بعثت و فواید و انوار و برکات و خیرات آن را درک کرده باشد، این روز را روز بزرگی دانسته، خوشحالی و سرور و شکر او به‌خاطر آن بیشتر می‌شود و کسی را که در این روز مبعوث شده، زیاد ستایش کرده و بر او درود می‌فرستد و اعمالی را که لایق اوست، به او هدیه می‌کند.
در آخر این روز نیز با تسلیم عمل و خواهش اصلاح آن، به نگهبان این روز متوسل شده و با لطافت، با آنان مناجات می‌کند؛ زیرا لطافت سخن و عمل، تأثیر آن را افزایش می‌دهد.

ارسال نظر

سوال: آرامگاه حافظ در این شهر است؟ shiraz

*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار