شناسه خبر:66885
1401/12/15 09:24:22
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان خبر داد:

سهم همدان از طرح کاشت یک میلیارد درخت، 3 میلیون و 500 هزار نهال

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به طرح مردمی‌کاشت یک میلیارد درخت در عرض چهار سال آینده که در سطح کشور اجرا خواهد شد، گفت: سهم استان همدان از این میزان، سه میلیون و 500 هزار نهال خواهد بود.

اسفندیار خزائی یکشنبه 14 اسفندماه در جمع خبرنگاران مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به طرح مردمی‌کاشت یک میلیارد درخت در عرض چهار سال آینده که در سطح کشور اجرا خواهد شد، گفت: سهم استان همدان از این میزان، سه میلیون و 500 هزار نهال خواهد بود
این مقام مسئول با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در منابع طبیعی امر مهمی است، ابراز کرد: این مهم از آن جهت اهمیت دارد که همه افراد رفتار با طبیعت را بلد نیستند.
وی ایران را جزء 10 کشور نخست دنیا در تولید دی‌اکسیدکربن برشمرد و افزود: کارخانه‌ها، معادن و بیشتر تولیدی‌ها مصرف انرژی دارند و این امر باعث تولید دی‌اکسیدکربن می‌شود که گاز کربنیک زیست‌کره را به‌شدت افزایش می‌دهد؛ همچنین ایران جزء 40 کشور ترسیم کربن دنیا است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان خاطرنشان کرد: مشارکت در بحث احیای جنگل‌های مخروبه، احیای جنگل‌ها و فضاهای سبز به همراه تدوین برنامه‌ای مناسب، کمک‌کننده خواهد بود.
خزائی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم به منابع طبیعی توجه ویژه‌ای شده است، اظهار کرد: طرح کاشت درخت امسال تمرینی جهت پیشرفت با برنامه‌ریزی برای کاشت یک میلیارد درخت در مدت چهار سال آینده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تولید سالانه در نهالستان‌های منابع طبیعی را حدود 380 تا 500 هزار نهال برشمرد و تصریح کرد: سهم ما برای سال آینده سه میلیون و 500 هزار نهال بوده و برای تحقق این مهم با کارخانه‌ها تفاهم‌نامه منعقد شده است.
وی در ادامه با اشاره به گلدانی کردن نهالستان‌ها، خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته با گلدانی کردن نهالستان‌ها می‌توان یک میلیون و 700 هزار اصله نهال در نهالستان تولید کرد و این میزان را با استفاده از ظرفیت بخش‌های خصوصی، به عدد سه میلیون و 500 هزار نهال، رسانید.
   کلنگ‌زنی نهالستان پنج هکتاری در نیروگاه شهیدمفتح همدان
خزائی با اشاره به کاشت نهال در واحد‌های تولید گاز کربن استان همدان، اذعان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی ازجمله سازمان‌هایی است که با ما تفاهم‌نامه نوشته تا برای شهرک‌های خود کیسه گلدانی تهیه و نهال کشت کنند؛ نیروگاه شهیدمفتح نیز در این خصوص با ما همکاری داشته و مساحت پنج هکتار از زمین‌های خود را به نهالستان اختصاص داده است که در هفته منابع طبیعی کلنگ‌زنی خواهد شد.
وی ضمن تأکید بر اینکه طرح مذکور باید دانش‌محور باشد، گفت: در این راستا کمیته علمی تشکیل شده تا تعیین کند چه گونه‌ای در کدام منطقه کشت شود؛ چراکه سازگاری گونه برای مصرف کمترین میزان آب، بسیار مهم است. ما در جنگل‌کاری به دنبال مصرف آب نیستیم؛ بعد از گذشت زمان این مهم به تولید آب در جنگل منجر می‌شود.
   وجود 45 هزار هکتار جنگل در همدان
این مقام مسئول با بیان اینکه 45 هزار هکتار جنگل شامل اراضی جنگلی، جنگل‌کاری و پارک‌های جنگلی حاشیه‌ای در استان وجود دارد، اظهار کرد: میزان تاج پوشش در این اراضی باید بالای پنج درصد باشد که به دنبال غنی‌سازی جنگل‌های موجود استان همدان هستیم و گیان و سرکان در اولویت برای این کار هستند؛ جنگل بسیار بااهمیت بوده و شاهکار خلقت است.
   کاشت 8 هزار نهال به یاد شهدای همدان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در ادامه گفت: یکی از طرح ‌های خوب در این خصوص، کاشت هشت هزار نهال به یاد هشت هزار شهید همدانی است.
وی تأکید کرد: تولید نهال باید سریع باشد، اما کاشت آن از آبان‌ماه سال 1402 و پس از بارش‌ها آغاز خواهد شد که زمین مستعد باشد.
خزائی افزایش جنگل را عامل تغییرات آب‌وهوا برشمرد و گفت: در جنگل‌کاری باید گونه‌های پیشاهنگ کاشته شود که گونه بادام از این نوع است و برای محیط تنظیم‌کنندگی ایجاد خواهند کرد.
این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد: گونه‌هایی نظیر بنه یا پسته رشید، بلوط، زالزالک، سماق، توت و سنجد قابلیت کاشت در اراضی جنگلی استان همدان را دارند. 300 میلیارد تومان در سفر رئیس‌جمهور به همدان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در سطح 30 هزار هکتار مصوب شد که تاکنون 50 میلیارد تومان قرارداد بسته شده است.
   444 فقره رفع تصرف از منابع طبیعی استان همدان
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان همدان نیز از ایجاد 674 فقره پرونده تخریب و تصرف در 11 ماهه سال جاری خبر داد و گفت: از این میزان 444 فقره رفع تصرف شده که بخشی از آن به پرونده‌های سال‌های گذشته مرتبط می‌شود و بیشترین میزان آن به استان همدان اختصاص دارد.
مهدی نوری با اشاره به اینکه جریمه‌ها بازدارنده است، افزود: در مدت 11 ماهه سال 1401 تعداد 109 پرونده در استان همدان تشکیل شده است. این پرونده‌ها به 138 هزار و 13 واحد دامی مربوط بوده که به مرجع قضائی معرفی شده‌اند.
   تمدید پروانه چرای دام تا پایان امسال امکان‌پذیر خواهد بود
معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز با بیان اینکه پروانه چرای جدیدی صادر نخواهد شد، گفت: سطح مراتع ما افزایش نداشته است تا دامدار جدیدی اضافه شود؛ فرصت تمدید چرای مراتع تا پایان امسال خواهد بود.
شاهرخ شجاعی‌فر از اجرای طرح مرتع‌داری در روستاهای همدان خبر داد و افزود: این طرح در سال 1402 به دامداران مجاز روستاها اختصاص خواهد یافت تا از مراتع حفاظت شود.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار سپهرغرب درخصوص ضایعاتی‌های جاده روستای انصارالامام همدان گفت: آن اراضی جزء اراضی ملی نیستند، جزء باغات هستند که در حوزه کاری ما نیست؛ در این خصوص فرماندار همدان پیگیر انتقال آن‌ها است که برای جانمایی جلسات متعددی با منابع طبیعی تشکیل شده که ضایعاتی‌های اطراف شهرستان همدان به محل دیگری انتقال یابند تا کمترین ضرر زیست‌محیطی را داشته باشند و از حاشیه شهر دور شوند.

شناسه خبر 66885