شناسه خبر:67370
1401/12/27 10:07:59

سپهرغرب، گروه خبر: پارکینگی در منطقه حفاظت‌شده چالابه در استان کرمانشاه گردشگران را مجبور به پرداخت مبلغ بالایی بابت امکاناتی که وجود ندارد، می‌کند و این در حالی است که این پارکینگ به راحتی و بدون مجوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

منطقه حفاظت‌شده بیستون یا چالابه محدوده‌ای به وسعت 54 هزار هکتار در نزدیکی دیواره عظیم بیستون قرار دارد که با طبیعت بکر و زمین پوشیده از گل‌ و بوته‌های وحشی و درختان بلوط همواره مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.
چالابه از مناظر زیبا و چشم‌نوازی برخوردار است؛ آسمان آبی و دشت فراخ و کوه‌های ایستا و مرتفع آن‌ در واقع گوشه‌ای از بهشت است که بکر و دست نخورده باقی مانده اما به نظر می‌رسد دست بشر نمی‌تواند از این منطقه دور بماند و همواره در پی آسیب رساندن به آن است.
این منطقه‌ زیبا با ‌ پوشش گیاهی بسیار غنی و گونه‌های جانوری منحصربه‌فردش، تحت نظارت محیط ‌زیست قرارگرفته است و تعدادی محیط‌بان در این منطقه حضور دارند که مراقب طبیعت بکر این منطقه‌ هستند.
یکی از اقدامات غیرقانونی انجام شده در نزدیکی این منطقه‌ایجاد پارکینگ بدون رعایت پروتکل‌ها است. براساس شواهد موجود عده‌ای بدون مجوز قانونی اقدام به احداث پارکینگ و دریافت مبلغ به عنوان حق پارکینگ از گردشگران می‌کنند و افرادی را که از پرداخت آن مبلغ امتناع می‌کنند تهدید به شکستن شیشه ماشین و پنچر کردن لاستیک می‌ کنند.
  افتتاح پارکینگ طبقاتی شهید مدنی با امکان شارژ خودروی برقی
از سوی دیگر متولیان این پارکینگ نیز حتی اجازه پارک کردن خودروها را در راه دسترسی به این منطقه را نداده و مشاهده شده که درگیری‌های فیزیکی زیادی نیز صورت گرفته است.
هرچند احداث پارکینگ‌های بدون مجوز در شهرها به صورت قارچ‌گونه در حال افزایش است اما ایجاد آن در نزدیکی منطقه حفاظت شده و بدون رعایت هیچکدام از ضوابط مسئله‌ای است که از نگاه هیچکس پنهان نمی‌ماند اما دلیل عدم نظارت و رسیدگی و برخورد با این متخلفان سؤال بزرگی است که باید پاسخ داده شود.
احمد جلیلیان مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه، با بیان اینکه این پارکینگ به‌صورت غیرقانونی در این منطقه فعالیت می‌کند اظهار کرد: در سال‌های گذشته توانستیم با حکم قضایی آن را از منطقه حفاظت‌شده دور کنیم اما بلافاصله در فاصله بسیار نزدیک اقدام به احداث پارکینگ دیگری کرد.
وی عنوان کرد: مالک این زمین بدون دریافت مجوز از گردشگران این منطقه مبلغ 30 هزار تومان بابت پارک خودرو دریافت می‌کند که چندین بار گزارش ابن تخلف به مسئولان قضایی ارسال شد اما متأسفانه هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
فریبرز کرمی مدیرکل راهداری استان کرمانشاه نیز ضمن نگرانی از فعالیت این افراد، احداث این پارکینگ را بدون رعایت و طی مراحل قانونی دانست و گفت: هیچکس حق ندارد در راه‌های دسترسی اقدام به ایجاد مزاحمت و اخذ مبلغ بابت تردد در آن کند زیرا طبق قانون هیچکس مالک راه‌ها نیست.
هادی ارباب رئیس اتحادیه شرکت‌های خدماتی کرمانشاه پارکینگ‌های غیرمجاز را معضلی برای شهر کرمانشاه دانست و اظهار داشت: این پارکینگ‌ها غالباً هیچگونه مجوزی ندارند و حتی وجه اضافی نیز دریافت می‌کنند و متأسفانه به بستری برای آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند و چهره شهر را برای ورود مسافران به ویژه در آستانه ایام نوروز نامناسب می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه هیچگونه ضوابط و قوانینی که پارکینگ‌ها موظف به رعایت آن هستند در این پارکینگ‌ها اعمال نمی‌شود، گفت: پارکینگ‌ها باید دیوار یا حصارکشی داشته باشند و کف آن‌ها شرایط مناسبی مانند آسفالت، شن ریزی و یا بتن داشته باشد.
داریوش فرمانی سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه درباره منطقه حفاظت شده چالابه به عنوان یک منطقه گردشگری اظهار کرد: میراث فرهنگی هیچگونه مجوزی برای ایجاد پارکینگ در منطقه چالابه صادر نکرده است.
وی عنوان کرد: مقرر شده با در نظر گرفتن بکر بودن این منطقه محوطه‌ای برای ایجاد فضای سرگرمی، ورزشی، آلاچیق، فضای پذیرایی، پیاده‌روی و اسب سواری در این منطقه‌ایجاد شود.
فرمانی گفت: در طراحی تلاش شده بافت طبیعی و بکر منطقه دست نخورده باقی ماند و از سازه پیچ و مهره‌ای استفاده شود.

شناسه خبر 67370