شناسه خبر:68891
1402/2/20 09:13:34

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان تأکید کرد: نقش ماماها در مراقبت از مادران باردار، افزایش جمعیت و فرزندآوری، بی‌بدیل است.

محمدمهدی مجذوبی در همایش گرامیداشت روز ماما که 18 اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های غدیر دانشگاه برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن این روز، گفت: مامایی یک حوزه متنوع با فعالیت‌های گسترده است که در بخش آموزش نیز جایگاه خاصی دارد و دانشکده پرستاری همدان یکی از دانشکده‌های پیشرو در تربیت نیروی انسانی کارآمد در حوزه مامایی است.
مجذوبی ادامه داد: ارتقای هرچه بیشتر کیفیت آموزش مامایی در یک‌سال گذشته به‌صورت مستمر در دستور کار بوده و انشاالله نتیجه این اقدامات در آینده، ارتقای بیشتر سطح سلامت مادران و خانواده‌ها باشد.
وی افزود: یک وجه مهم حوزه بهداشت که خدمات آن در تمامی نقاط استان وجود دارد، حضور ماما در مراکز بهداشت است که در غربالگری‌ها، مراقبت از مادران باردار، افزایش جمعیت و فرزندآوری نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. در حوزه درمان نیز ماماها نقش مهمی در مدیریت یک زایمان از زمان ورود مادر به مرکز درمانی و حین و بعد از زایمان دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان تصریح کرد: طرح جوانی جمعیت بدون ارزش‌گذاری برای نقش ماما راه به جایی نمی‌برد که خوشبختانه اقدامات مناسبی در موضوع تعرفه‌گذاری خدمات زایمان درحال انجام است.
مجذوبی بیان کرد: درحال حاضر نسبت زایمان طبیعی به سزارین، 51 درصد است و بدون درنظر گرفتن نقش مامایی، موفق به کاهش درصد سزارین نخواهیم شد.
وی گفت: ماماها و متخصصان زنان مکمل هم هستند و در بحث آموزش باید همکاری و همدلی گروه زنان و مامایی با محوریت ارائه خدمات شایسته به مادران باردار شکل بگیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان تصریح کرد: به‌ازای هر یک‌هزار زایمان طبیعی، 30 نفر ماما لازم است که از این نظر کمبود نیروی انسانی ماما وجود دارد و انشاالله با جذب نیروی جدید این دغدغه همکاران کمتر خواهد شد. همچنین به‌منظور حمایت از کارکنان ماما، خدمات حوزه مامایی باید زیر پوشش بیمه قرار بگیرد و این مورد از سوی معاونت درمان پیگیری می‌شود.
وی با اشاره به راه‌اندازی کلینیک یائسگی در مرکز آموزشی درمانی فاطمیه، گفت: لازم است تا در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان اطلاع‌رسانی لازم درخصوص راه‌اندازی کلینیک یائسگی انجام شود تا افرادی که نیازمند دریافت خدمات این مرکز هستند، سرگردان مطب‌های مختلف نشوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در پایان با اشاره به اهمیت مشاوره‌های دروان بلوغ برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مقاربتی، افزود: در سال‌های گذشته با انجام اقدامات مراقبتی، انتقال بیماری ایدز از طریق سرنگ آلوده به‌سرعت کاهش پیدا کرد و لازم است ماماهای گران‌قدر با ارائه مشاوره‌های صحیح و دقیق به جوانان، از صعودی شدن نمودار افزایش این بیماری از طریق روابط ناسالم نیز جلوگیری کنند.

شناسه خبر 68891