شناسه خبر:69003
1402/2/23 11:17:08
معاون توسعه و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

مرکزی، جزء پنج استان برتر کشور در شاخص‌های اشتغال است

سپهرغرب، گروه خبر: معاون توسعه و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مرکزی جزء پنج استان برتر کشور در شاخص‌های اشتغال است.

«محمود کریمی‌بیرانوند» روز پنجشنبه در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مرکزی در اراک با بیان اینکه مرکزی جزء پنج استان برتر کشور در شاخص‌های اشتغال است، ابراز کرد: نرخ بیکاری مرکزی نیم‌درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد مسیر درستی در استان انتخاب شده است.
وی بیان کرد: آنچه باید در استان مرکزی در سال جاری مورد توجه قرار گیرد، نرخ مشارکت و جمعیت فعال است.
معاون توسعه و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فلسفه راه‌اندازی سامانه رصد شفاف کردن آمارها است، گفت: از استانداری‌ها درخواست می‌شود در کارگروه اشتغال، سامانه رصد استان تحلیل شود و فقط به ثبت بسنده نشود.
کریمی‌بیرانوند افزود: لازم است متغیرهایی که بر کاهش نرخ بیکاری در استان‌ها مؤثر هستند، شناسایی شوند.
وی تأکید کرد: در کارگروه اشتغال استان‌ها باید وضعیت نرخ مشارکت و جمعیت فعال استان بررسی شود و در کنار سایر موضوعات، مورد توجه قرار گیرد.
   اولویت فرمانداری‌ها باید جذب سرمایه‌گذار باشد
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اولویت فرمانداری‌ها در رشد و توسعه هر منطقه، باید جذب سرمایه‌گذار باشد.
«ولی‌الله بیاتی» افزود: لازم است در فرمانداری‌ها ستاد جذب سرمایه‌گذار راه‌اندازی شود تا سرمایه‌گذاران در فرآیند اداری با مشکل مواجه نشوند.
وی بیان کرد: فرمانداری‌ها ضمن تعامل با دستگاه‌های اجرایی، می‌توانند فرآیند سرمایه‌گذاری را تسهیل کنند.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: با مراجعه سرمایه‌گذاران به فرمانداری‌ها، به فراخور سرمایه افراد، بسته سرمایه‌گذاری به متقاضیان معرفی و به سود سرمایه‌گذاران توجه شود.
بیاتی افزود: تا زمانی که اراده جدی برای جذب سرمایه‌گذار وجود نداشته باشد، همچنان مشکلات باقی خواهند ماند.
وی در ادامه بیان کرد: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات تکلیفی مشارکت جدی ندارند و سرعت پرداخت وام‌ به متقاضیان، بسیار کُند است.
نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس شورای اسلامی گفت: نبودن فرصت‌های سرمایه‌گذاری باعث شده آهنگ مهاجرت تند شود.
بیاتی با اشاره به وجود تأسیسات زیربنایی در شهرک صنعتی خنجین از توابع شهرستان فراهان، افزود: باید تسهیلات اشتغال‌زایی به متقاضیان این شرکت پرداخت شود تا گردش اقتصادی در منطقه شکل بگیرد.
استاندار مرکزی نیز گفت: وجود صنایع بزرگ تولیدی برای استان این ظرفیت را فراهم کرده تا این استان به‌زودی قطب تولید صنایع نیروگاه‌های هسته‌ای کشور شود.
«فرزاد مخلص‌الائمه» افزود: این مهم با حضور مجموعه انرژی اتمی انجام می‌شود و هم‌اکنون استان مرکزی میزبان چشم انرژی هسته‌ای کشور در خنداب با آب سنگین است.
وی بیان کرد: استان مرکزی قطب تولید صنایع ریلی و واگن کشور با ظرفیت و سهم 70 درصد است.
استاندار مرکزی گفت: همچنین استان مرکزی قطب تولید نیروگاهی و پالایشگاهی کشور است.
مخلص‌الائمه افزود: سال گذشته کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان با 9 جلسه و 94 مصوبه، کارگروه تسهیلات بند الف با 32 جلسه و یک‌هزار و 328 مصوبه و کارگروه رفع موانع تولید با 111 جلسه و 227 مصوبه، برگزار شد.
وی بیان کرد: معتقدیم صنایعی که پیشران حرکت هستند، در رأس کانون توجه قرار دارند تا رشد تولید رقم زده شود.
استاندار مرکزی گفت: توجه به زنجیره ارزش در تولید باید مورد توجه قرار گیرد؛ اگر در زنجیره ارزش و تکمیل این زنجیره حرکت کنیم، می‌توانیم ظرفیت اقتصادی استان را ارتقا دهیم و در جهت افزایش بهره‌وری، اشتغال و تولید حرکت کنیم.
مخلص‌الائمه افزود: در استان با توجه به اقتصاد دریا، کار ویژه‌ای انجام شده و صنایع متعددی داریم که دریامحور هستند.
وی بیان کرد: ستاد معین اقتصاد دریا در استان مرکزی تشکیل شده و این استان آماده جهش در اقتصاد دریایی است و می‌تواند به‌عنوان توسعه پیشران در کشور باشد.
استاندار مرکزی با بیان اینکه شعار ما مکران به توان مرکزی و یا مکران به توان امیرکبیر است، بیان کرد: امضای موافقت‌نامه تأسیس یکی از بنادر خشک کشور در اراک با نیروی دریایی استان مرکزی انجام گرفته است.
   84 درصد تسهیلات مشاغل خانگی استان مرکزی در سال گذشته تخصیص یافت
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست بیان کرد: سال گذشته میزان تسهیلات قرض‌الحسنه مشاغل خانگی 69 میلیارد و 600 میلیون تومان بود که 84 درصد این اعتبار معادل 65 میلیارد تومان تخصیص یافت که در این خصوص رتبه این استان در مقایسه با سایر استان‌ها، ششم بود.
جمشید امیدی افزود: در ارتباط با مشاغل خانگی بیشترین اعتبار را بانک توسعه تعاون جذب کرد که درمجموع میانگین انبار جذب‌شده 94 درصد بود و شهرستان‌های خنداب، کمیجان، دلیجان و اراک 100 درصد تسهیلات را دریافت کردند.
وی درخصوص تسهیلات جزء یک بند ب تبصره 16 کمیته امداد نیز گفت: رقم ابلاغی در این راستا 460 میلیارد تومان بود که 27 درصد از رقم تخصیصی در استان جذب شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: درخصوص تبصره 26 بهزیستی نیز میزان اعتبار اختصاص‌یافته 225 میلیارد تومان بود که 185 میلیارد تومان معادل 87 درصد رقم هدف‌گذاری‌شده تخصیص یافت.
امیدی درخصوص تسهیلات قرض‌الحسنه نیز گفت: در این راستا میزان اعتبار اختصاص‌یافته یک‌هزار و 443 میلیارد تومان بود که تاکنون 71 درصد این اعتبار معادل یک‌هزار و 23 میلیارد تومان تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه تا پایان تیرماه فرصت معرفی و جذب تسهیلات وجود دارد، افزود: شهرستان کمیجان 100 درصد منابع تخصیصی را جذب کرده و کمترین تسهیلات نیز به شهرستان شازند و ساوه اختصاص یافته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی بیان کرد: میزان تسهیلات بند الف تبصره 18 نیز 845 میلیارد تومان بود که در این راستا 890 میلیارد تومان معادل پنج درصد بیشتر از میزان تعهدشده پرداخت شد.
امیدی گفت: تاکنون 87 درصد تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری پرداخت شده که در این راستا بانک توسعه تعاون با 87 درصد، بیشترین میزان تسهیلات را پرداخت کرده است.
وی درخصوص اعتبار اختصاص‌یافته در راستای حمایت از شرکت‌های تعاونی نیز بیان کرد: در این راستا تفاهم‌نامه خط اعتباری دو هزار میلیارد تومان بوده که سهم استان از این مبلغ 41 هزار و 500 میلیارد تومان بود و معادل 193 درصد این اعتبار تخصیص یافت.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی عنوان کرد: تعهد استان درخصوص وضعیت اشتغال 23 هزار و 836 نفر بود که تاکنون در سامانه رصد 27 هزار و 183 نفر ثبت شده‌اند و 114 درصد از تعهد انجام شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: از سال 96 تا 99 آمار شاغلین استان نزولی بود که از سال 1400 تاکنون 10 هزار نفر افزایش یافته است.

شناسه خبر 69003