نقش اضطرار در انتظار فرج
وی ادامه داد: در رویکردی دیگر و با زاویه دید تمدن مهدوی میتوان افزود که به طور کلی عالم بر مدار دو حرکت حق و باطل قرار دارد و ریزشهای تمدنی امروز غرب که محصول عیان شدن خوی درندگی آنها در غزه بود، رویشهای تمدن مهدویت به شمار میرود.
مولف «نقش گذر از مادیت در اضطرار به ظهور» با اشاره به بُعد دیگر پیوند مسئله فلسطین و آموزه مهدویت، ابراز کرد: این بُعد به مسئله اضطرار به وجود حجت خدا و ولیعصر(عج) میرسد یعنی مفهوم غیبی و فرامادی که جوامع و انسانها برای دستیابی به آن باید از دو مانع بزرگ عبور کنند.
وی در تشریح موانعی که بر سر راه رسیدن به اضطرار برای حضور حجت الهی وجود دارد، تاکید کرد: نخستین مانع که ساده تر است، دنیاگرایی است. بنا بر احادیث وقتی لشکر مسلمانان ژولیده و خسته از جهاد باز میگشت، پیامبر اکرم(ص) خطاب به آنها میفرمودند: آفرین به گروهی که جهاد اصغر را ادا کردند و جهاد اکبر آنها بر جای مانده است و وقتی از چیستی جهاد اکبر از ایشان سوال میکردند، رسول خدا(ص) در پاسخ بر مبارزه با نفس تاکید داشتند.
این مولف و پژوهشگر مهدوی افزود: گذر از نفس گامی بزرگ است. بنا بر آموزههای دینی دشمن ترینِ دشمنان ما که توان غلبه بر آن به مراتب سخت تر است، نفسی است که همیشه همراه ماست و به دلیل این نزدیکی و سایه ای که بر وجود آدمی انداخته مقابله با آن و غلبه بر آن به سختی ممکن است.
این کارشناس مهدوی تأکید کرد: بعضا به دلیل استفاده از برخی آیات در امور ساده روزمره کاربرد آنها حداقلی و معنایشان عادی سازی شده است همچون آیه 62 از سوره مبارکه نمل که میفرماید: «أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ» و اغلب از آن در سختیها استفاده میکنیم و به معنای عمیق مهدوی آن توجه نداریم.
وی تأکید کرد: در حالی که در این آیه خداوند اضطرار را شرط پذیرش حاجت و دعای انسان معرفی میکند یعنی تا اضطرار نباشد، اجابت حاصل نمی شود و مهم آنکه اضطرار زمانی در انسان شکل میگیرد که امور سوء و غم و اندوه او را احاطه کرده باشد و رنجها و بلایا به او روی آورده باشند. اینجاست که با احساس اضطرار و التجا یافتن مستمر به قدرتی فرامادی فرصت خلافت مومنان در زمین(ظهور) فراهم میشود که در انتهای آیه بیان شده است.
این کارشناس مهدوی افزود: وقتی جامعه به اضطرار برسد و از خدا گشایش و فرج بطلبد، ظهور امام زمان(عج) محقق میشود و زمین صحنه استخلاف مومنان خواهد شد. به عبارت دیگر، این آیه مهدوی این حقیقت را عیان میکند که اگر انسانها به عجز و اضطرار برای حضور ولی خدا برسند، فرج حاصل میشود.
وی با بیان اینکه قرآن برای تحقق حاجات در مرحله اضطرار در آیات متعدد، داستان بنیاسراییل را تعریف میکند، گفت: در بیان مکرر قرآن از داستان بنی اسراییل میبینیم که این قوم گرفتار انواع سختیها بودند و بلایا به آنها روی آورده بود؛ امام صادق (ع) ناظر به این آیات میفرمایند: زمانی که بلایا بر بنی اسراییل شدت گرفت، سراغ استغاثه رفتند و تمنای حقیقی موعود را کردند. اگر شما هم چنین کنید، خدا قطعاً فرج را میرساند اما اگر به شیوه فعلی خود ادامه دهید، امر غیبت تا زمانی نامعلوم ادامه مییابد.
حجت الاسلام رضایی با اشاره به جنایاتی که امروز در غزه در حال وقوع است، بیان کرد: مردم مظلوم فلسطین اگر با تکیه بر خداوند به اضطرار به غیب برسند و این نگاه را در وجود خود تقویت کنند که خداوند وعده پیروزی نهایی جبهه حق داده است و ذخیره او نجات دهنده بشریت از وضع کنونی است، سطح و کیفیت مقاومت و دستاوردهایشان بیش از پیش خواهد شد.
وی با بیان اینکه در تفسیر آیات قرآن از امام عصر (عج) به غیب تاویل شده است، خاطرنشان کرد: عالم باید به سطحی از بلوغ برسد که با نگاهی بریده از مظاهر مادی، به این حقیقت نورانی و غیبی التجائش بیشتر شود؛ چراکه گذر از مادیت سبب اضطرار به منجی خواهد شد و جهان غرق شده در معادلات مادی مدرنیسم را به سوی منجی الهی سوق خواهد داد.