شناسه خبر:82421
1403/2/22 17:19:38
سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران:

تولید فرش دستباف در کشور ۱۱ درصد رشد یافت

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران با اشاره به تولید ۳.۹ میلیون متر مربع فرش دستباف در کشور طی سال گذشته، گفت: تولید این کالا پارسال نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر ۱۱ درصد رشد یافت.

محمدرضا زارع‌برزشی روز شنبه در حاشیه آیین گردهمایی و کارگاه آموزشی رؤسای ادارات فرش دستباف به میزبانی همدان ابراز کرد: در سال ۱۴۰۱، ۳.۵ میلیون متر مربع فرش دستباف در کشور تولید شد که این رقم در سال گذشته به ۳.۹ میلیون متر مربع رسید.

وی میزان صادرات فرش دستباف در سال گذشته را ۴۰ میلیون دلار عنوان کرد و ادامه داد: این آمار به‌صورت رسمی از گمرک جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.

زارع‌برزشی خاطرنشان کرد: به اذعان بخش خصوصی میزان صادرات فرش دستباف در سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار تخمین زده شده است، چراکه پس از تحریم‌ها بیشتر صادرات ما به شکل چمدانی و مسافری انجام می‌شود.

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران با اشاره به اینکه در زمان تحریم صادرات به‌صورت رسمی نمی‌تواند انجام گیرد و از سایر مبادی دنبال می شود، اظهار کرد: چالش‌هایی در این حوزه وجود دارد که سعی شده از طریق دیپلماسی اقتصادی برطرف شود تا به نقطه مطلوب و مد نظر برسیم.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات فرش دستباف چند موضوع را در داخل کشور باید بررسی کنیم که در سال گذشته این موضوع در دستور کار قرار گرفت و مسئله مقابله با تحریم نیز به‌طور دائم درحال پیگیری است.

زارع‌برزشی اظهار کرد: در بخش رفع تعهدات ارزی مشکلاتی وجود داشت که سال گذشته تلاش‌های زیادی برای حل این چالش انجام شد.

این مقام مسئول گفت: هیئت وزیران ورود موقت فرش دستباف و سایر بافته‌های ایرانی برای انجام عملیات تعمیر، رفوگری، شست‌وشو، رنگ‌برداری و عرضه در نمایشگاه را در سال گذشته مصوب کرد.

زارع‌برزشی اظهار کرد: پس از درخواست‌های مکرر بخش خصوصی و پیگیری این مرکز در راستای رونق فضای کسب‌و‌کار فعالان فرش دستباف و جلوگیری از مهاجرت نیروهای ماهر به کشورهای همسایه و همچنین افزایش درآمد ارزی هیئت وزیران اواخر سال گذشته ورود موقت فرش دستباف را مصوب کرد.

وی افزود: همچنین مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران با پیگیری‌های مختلف توانست رفع تعهد ارزی فرش دستباف را به میزان ماده اولیه (بین ۱۰ تا ۲۰ درصد) کاهش دهد که می‌تواند نقش مهمی در افزایش رقم صادراتی فرش دستباف ایران داشته باشد.

این مقام مسئول اظهار کرد: برای رسیدن به صادرات در کشورهای مختلف و بازار این حوزه باید خلاقیت و نوآوری را در دستور کار قرار دهیم و بازارهای جدیدی را مثل کشورهای آفریقایی فتح کنیم و آمار صادرات را افزایش دهیم که این مهم در دستور کار قرار دارد.

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران با اشاره به اینکه در حوزه فرش دستباف ۲۰۰ هزار نفر بیمه قالیبافی وجود دارد، افزود: سعی شده با رفع برخی از مشکلات که در این زمینه وجود دارد، تعداد بیشتری از قالی‌بافان در سطح کشور بیمه شوند.

وی هدف از برگزاری این گردهمایی را به‌روزرسانی اطلاعات و دستورالعمل‌های حوزه فرش عنوان کرد و یادآور شد: این گردهمایی به مدت دو روز در همدان برگزار می‌شود تا مسائل و مشکلات و ضوابط و آیین‌نامه‌های جدید برای کارشناسان و رؤسای ادارات فرش استان‌ها تبیین شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز گفت: جهش تولید با مشارکت مردم در هنرصنعت فرش دستباف همدان محقق می‌شود و این هنرصنعت نیازمند هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلندمدت است و می‌تواند مصداق بارز جهش تولید باشد.

احمد شانیان با تأکید بر ظرفیت‌های بی‌نظیر استان در زمینه طرح و نقشه، مواد اولیه و نیروی ماهر، افزود: فرش همدان باید از روش سنتی به دانشگاهی تغییر کند و در این خصوص نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی با بیان اینکه فرش دستباف همدان تشکل‌های همراه و همدل دارد، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی هنرستان فرش را در سایر شهرستان‌ها نیز پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل صمت همدان با اشاره به حمایت‌های دولت سیزدهم در پشتیبانی از مشاغل خانگی به‌ویژه فرش دستباف، گفت: با توجه رشد ۱۱ درصدی صادرات فرش دستباف در کشور به‌طور قطع امسال در استان شاهد رشد اقتصادی این هنرصنعت خواهیم بود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های متعددی در امر فرش دخیل هستند و هر چقدر در این زمینه همراهی و تعامل داشته باشیم، شاهد اثرات و نتایج بهتری هستیم.

شانیان حل‌وفصل مسائل و مشکلات حوزه فرش دستباف را از اولویت‌های صمت استان دانست و گفت: با پیگیری استاندار همدان و این اداره کل در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی چندین‌بار مباحث مربوط به فرش مطرح شد که منتج به مصوباتی برای رفع برخی مشکلات فعالان این عرصه مانند ورود موقت فرش به کشور جهت رفو و ترمیم فرش شده است.

* در دولت سیزدهم نقش صمت استان در توسعه اقتصادی همدان مشهود است

مدیرکل امور اقتصادی استانداری همدان  نیز در این رویداد با اشاره به پیگیری‌های مدیرکل صمت در راستای گره‌گشایی از فعالان فرش، گفت: فرش دستباف از اهمیت ویژه‌ای نزد مسئولان ارشد استان به‌ویژه استاندار همدان داشته و این مهم در دستور کار مستمر کارگروه‌های تخصصی مربوطه قرار دارد.

محمدعلی محمدی با اشاره به پیگیری برای ایجاد خانه خلاق فرش و هنرستان فرش در همدان، خاطرنشان کرد: در حوزه تولید و فروش فرش دستباف شاهد تلاش و تکاپوی استان هستیم و استاندار همدان تأکیدات فراوانی بر موضوع رفع دغدغه‌های فعالان حوزه فرش دارد.

وی با اینکه در دولت سیزدهم شاهد رونق اقتصادی استان در بخش‌های مختلف هستیم، افزود: نقش صمت استان در توسعه صنعتی و تولیدی این خطه مشهود است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری همدان تصریح کرد: محصولات تولیدی استان به‌واسطه رشد صنایع در بازارهای داخلی و خارجی حضور پُررنگ دارد و در ارزآوری برای کشور اثرگذار هستند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 82421