شناسه خبر:83399
1403/3/19 11:58:22

«خجالت نکش2» در ادامه قسمت قبلی، این بار روی جدایی زوج اصلی تاکید دارد و به نظر می‌رسد تمرکز فیلم بر فرزندآوری تغییر یافته یا به شکل دیگری ادامه پیدا کرده است. فیلمی که دوباره پس از 6 سال همزمان با «تگزاس» اکران می‌شود و همین همزمانی، رقابت کمدی‌های چندقسمتی در گیشه را جذاب‌تر می‌کند.

در ادامه تولید فیلم‌های چندقسمتی در سینمای ایران، خجالت‌ نکش2 از چهارشنبه در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود. خجالت‌ نکش2 داستانی در ادامه خجالت نکش1 به کارگردانی رضا مقصودی را روایت می‌کند که قسمت ابتدایی این فیلم را نیز کارگردانی کرده بود.

خجالت نکش 1 ابتدا 7 سال پیش در جشنواره سی‌وششم فیلم فجر اکران شد و با فاصله کمی به اکران عمومی درآمد. در جشنواره آن سال که خجالت نکش در کنار مصادره، دو فیلم کمدی جشنواره بودند، خجالت نکش موفق شد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول را برای مقصودی به ارمغان بیاورد.

مقصودی که پیش از کارگردانی، فیلم‌نامه‌نویس بوده و اکثرا او را با نویسندگی فیلم لیلی با من است می‌شناسند، از 7 سال پیش و با خجالت نکش 1 اولین تجربه کارگردانی خود را در سینما از سر گذراند و حالا روی دور موفقیت‌های خجالت نکش1، قسمت دوم این فیلم را روانه سینماها کرده است.

داستان خجالت نکش حول قنبر و صنم می‌چرخد. یک زوج روستانشین که در میانسالی، بچه‌دار می‌شوند. کنایه‌های سیاسی فیلم به شعارهای محرک افزایش جمعیت، از نکاتی بود که اکثر منتقدین آن را از نقاط قوت و زیرکی فیلم می‌دانستند. فیلمی که توانسته بود با خلق موقعیت‌های کمدی برای زوجی میانسال در مقابل فرزندانشان که هیچ‌کدام بچه نداشتند، از مخاطب خنده بگیرد.

هرچند انتقاداتی نیز به قسمت نخست کار مطرح بود و بسیاری اشاره‌های سطحی فیلم به مساله فرزندآوری را نقطه ضعف آن دانسته و عقیده داشتند فیلم باید در این زمینه عمیق‌تر عمل می‌کرد، اما خجالت نکش1 با شخصیت‌پردازی به جا خصوصا درباره زوح اصلی فیلم یعنی شبنم مقدمی و احمد مهران‌فر، توانست نظر مثبت بسیاری از منتقدان را در جشنواره همان سال جلب کند.

جالب آن‌که شبنم مقدمی برای بازی در این نقش، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و علیرغم تعاریف مثبتی که از بازی‌اش دریافت کرد، جایزه‌ای به او تعلق نگرفت. دو سال بعد در جشن انجمن منتقدان سینما دوباره برای بازی در خجالت نکش نامزد شد و همچنان ناکام ماند تا آن‌که در نوزدهمین جشن حافظ، برای بازی در این فیلم جایزه دریافت کرد.

آنچه تا این لحظه عوامل فیلم پیش رویمان گذاشته‌اند این است که در این قسمت، کار زوج اصلی فیلم به جدایی و طلاق می‌کشد. آنچه از تیزر فیلم برمی‌آید حضور این زوج روستانشین در شهر برای طلاق و جدایی است. خط داستانی که به نظر می‌رسد قنبر و صنم را از شیرینی و ساده بودن قسمت ابتدایی جدا می‌کند و به حاشیه‌هایی می‌کشاند که برای آنها و از جنس آنها نیست. ضمن آن‌که خجالت‌ نکش1 در پس‌زمینه موافق فرزندآوری بود و حالا با جدایی قنبر و صنم باید دید که این تمرکز از فیلم برداشته می‌شود یا به شکل دیگری ادامه پیدا می‌کند.

در خجالت نکش2 نام بازیگرانی چون لیندا کیانی، الناز حبیبی و سام درخشانی که در اولین قسمت حضور داشتند به چشم نمی‌خورد و به جای آنها نام‌های جدیدی چون بهاره کیان‌افشار، بهرنگ علوی و محمد معتضدی به فهرست بازیگران اضافه شده‌اند.

خجالت نکش1 در ادامه سیاست‌های اکران فیلم‌های پرمخاطب جشنواره فجر برای اکران در نوروز، برای اکران عید سال 97 درخواست داد اما در نوروز همان سال بخت با عوامل یار نبود و قرعه اکران فیلم به اردیبهشت 97 افتاد. قسمت اول خجالت نکش نهایتا با 520 هزار مخاطب در سال 97، 4 میلیارد و 700 میلیون تومان فروخت و پس از مدتی از پرده پایین رفت.

نکته جالب آن‌که در همان سال تگزاس1 نیز 13 روز پیش از آن، در 29 فروردین ماه 97 روی پرده رفته بود و در بهار 97 نیز رقابتی بین این دو فیلم برای فتح گیشه رخ داده بود. حالا نیز پس از 6 سال، همزمان با اکران تگزاس3 و به فاصله 8 روز از آغاز این فیلم، خجالت نکش2 اکران خود را آغاز کرده است.

در سال 97 تگزاس با فروش 14 میلیاردی رقیب خجالت نکش بود و برنده از این میدان بیرون آمد. در حال حاضر نیز پس از حدود 11 روز اکران، 36 میلیارد تومان فروش داشته و پای 600 هزار مخاطب را به سینماها باز کرده است.

باید دید امسال و با تسخیر گیشه توسط کمدی‌ها و خصوصا کمدی‌های چندقسمتی، خجالت نکش2 چه عملکردی را در رقابت با تگزاس 3 از خود به جا خواهد گذاشت و آیا خواهد توانست مخاطبان خود را برای دیدن ادامه ماجراهای قنبر و صنم به سینماها بکشاند.


منبع: خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

شناسه خبر 83399