شناسه خبر:84217
1403/4/11 09:52:30

خواندن «داستان‌های بابا لقمان» همان و یادگیری 100 ضرب‌المثل هم همان و کودکان و نوجوانان می‌توانند با طنز و خنده این ضرب‌المثل‌ها را یاد بگیرند.

شاید کمتر کسی همچون حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری در موضوع‌های مذهبی برای کودکان قلم زده باشد. کسانی که اهل کتاب و نوشتن هستند، می‌دانند برای نوشتن یک کتاب چقدر باید خون دل خورد تا روزی شاهد انتشار کتاب باشند و زمانی که کتاب خود را در مترو یا اتوبوس در دستان یک مسافر می‌بینند، چقدر خوشحال می‌شوند که گامی برای مطالعه و کتابخوان کردن دیگران برداشته اند. حالا تصور کنید کتابخوان کردن کودکان چقدر سخت است.

برخی نویسندگان و ناشران با متن‌های سنگین و قدیمی یا تصاویر بی روح و زمخت برای کودکان و نوجوانان کتاب می‌نویسند که بزرگترها هم دوست ندارند چنین کتاب‌هایی را بخوانند چه رسد به کودکان ولی حیدری ابهری از آن نویسندگان خوش ذوق و با سلیقه است که هر متنی را در کتابش نمی گنجاند و به روانشناسی مطالعه کودکان اهمیت می‌دهد. او همچنین برای انتشار تصاویر زیبا و جذاب در کتابش از تصویرگرانی کمک می‌گیرد که کتاب هایش را دوچندان دیدنی و خواندنی می‌کند.

حیدری ابهری تاکنون ده‌ها کتاب درباره زندگی ائمه معصومین (ع) و موضوع‌های دینی برای کودکان نوشته که 10 کتاب فقط درباره زندگی پیامبر اکرم(ص) است. این روحانی خوش ذوق و به روز، یک روز درباره جن کتاب نوشته، یک روز هم درباره عاشورا. گاهی به مسائل مالی پرداخته و گاهی هم از منظر خداشناسی و توحید دست به قلم شده است. در ضمن کتابی هم درباره شیطان نوشته که می‌تواند برای بزرگترها هم جالب باشد.

تاکنون بعضی از کتاب هایش ترجمه شده و حتی چند سال پیش یکی از کتاب هایش به عنوان پرفروشترین کتاب در نمایشگاه بغداد انتخاب شد. جالب است که یکی از کتاب هایش درباره رسول خدا(ص) است که بیش از 300 هزار نسخه در سراسر کشور فروش داشته است.

بعضی از کتاب‌های این نویسنده همه فن حریف به ادبیات فارسی اختصاص دارد که در قالب ضرب المثل منتشر شده است. زندگی با ضرب المثل ها، خدا و ضرب المثل ها، ضرب المثل‌های رنگی، ضرب المثل‌های خیس و نان و ضرب المثل‌ها از کتاب‌هایی است که حیدری ابهری نوشته تا کودکان با ادبیات این مرز و بوم را بهتر درک کنند و بیشتر بشناسند.

اگر به دنبال فرهنگ موضوعی امثال و حکم ادب فارسی هستید، به کتاب نان و نمک حیدری ابهری مراجعه کنید که یک منبع مناسب برای دانشجویان و پژوهشگران ادبیات فارسی است. حیدری در این کتاب تلاش کرده تا مثل‌ها را در موضوع‌های گوناگون اخلاقی، اجتماعی و عرفانی به صورت مجموعه‌ای مرتبط ارائه دهد و از طرف دیگر ریشه دینی هریک از مثل‌ها را در ابتدای آن ذکر کند و در نهایت یک داستان مرتبط هم با ضرب المثل هم بیاورد.

*آموزش 100 ضرب المثل با داستان‌های بابا لقمان

حالا این نویسنده پرکار و فعال دست به کار شده و کتابی دیگر در این زمینه نوشته به نام داستان‌های بابا لقمان که قرار است در سه جلد منتشر شود. حیدری ابهری گفت: ضرب المثل‌های ما حرف‌های نگفته بسیاری دارد ولی چون شیوه‌های آن را بلد نیستیم، اکثرا داستان‌های آن را بازنویسی می‌کنیم. البته مرحوم حسن ذوالفقاری داستان نامه امثال و حکم را نوشت و نویسندگان ما از روی این کتاب ضرب المثل‌ها را درآورده اند.

وی با اشاره به پیشینه ضرب‌المثل‌های فارسی گفت: ضرب المثل‌های ما بسیار مفصل و پویاست و تصویرهای مختلف و ظرفیت‌های هنری بسیاری دارد. همچنین جنبه‌های تربیتی و اخلاقی دارد. صدها هزار نفر مشارکت کردند تا یک ضرب المثل شکل بگیرد. یکی به آن وزن و قافیه داد و دیگری آن را به شعر و نظم درآورد. در مجموع زحمات بسیاری کشیده شده تا این ضرب المثل‌ها به دست ما رسیده است.

وی تعبیر گنج بزرگ را برای ضرب المثل‌های فارسی به کار برد که در کنار خود دارد و افزود: یک کار جدید و روال داستانی چندین ضرب المثل را در کتاب بابا لقمان آورده ام. جلد اول داستان‌های بابا لقمان با عنوان «پس منظورت چه بود؟»، جلد دوم با عنوان «منظور او این بود» و جلد سوم هم «منظورتان هرچه بود» است.

این نویسنده کودک و نوجوان گریزی به داستان کتابش زد و با آب و تاب گفت که سلطان یکی از شهرها همیشه در کارهایش از شخصی با تجربه به نام بابا لقمان مشورت می‌گیرد ولی بابا لقمان جواب‌های خود را به صورت ضرب المثل می‌گوید که سلطان متوجه نمی شود و لقمان برای توضیح آن ضرب المثل از یک ضرب المثل دیگر استفاده می‌کند تا سلطان پاسخ را دریابد.

وی اینگونه مثال زد که سلطان می‌خواهد یک آشپز بیاورد ولی این آشپز تنبل است که لقمان درباره تنبلی آشپز به سلطان می‌گوید «یک مگس بنشیند، سال بعد می‌گوید کیش» یا «پایش اگر روی مار هم برود، یک سال بعد پایش را برمی دارد». سلطان که متوجه منظور بابا لقمان نشده می‌گوید منظور از این ضرب المثل یک انسان شجاع است و یک طوطی در داستان می‌گوید منظورت چه بود؟

حیدری ابهری گفت که در جلد دوم به روابط اقتصادی با دیگر کشورها پرداخته و در جلد سوم اینگونه می‌خوانیم که پسر بابا لقمان قصد ازدواج با دختر سلطان را دارد و پسر بابا لقمان همچون پدرش با ضرب المثل توضیح می‌دهد.

این کتاب در مرحله پایان تصویرگری است که به عهده سام سلمانی و گرافیک آن را مریم حافظی قبول کرده است. کتاب در قطع جیبی است و کودکان با صد ضرب المثل در موقعیت‌های مناسب آشنا می‌شوند بدون این که برای حفظ کردن ضرب المثل‌ها فشاری به ذهن خود بیاورند. در واقع بیان ضرب‌المثل‌ها با زبان طنز باعث می‌شود تا کودکان هم لذت ببرند، هم بخندند و هم بیاموزند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 84217