شناسه خبر:87495
1403/7/25 17:55:00
رئیس شورای اسلامی شهر همدان مطرح کرد:

همدلی و اتحاد، تضمین‌کننده موفقیت در شهرها

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه موفقیت در امور شهرها وابسته به همدلی و اتحاد است، گفت: کسب نتایج مطلوب مستلزم تحقق اتحاد و همدلی است و پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، مسئولیت بسیار سنگینی بوده که محدود به شهرداری نیست و متوجه همه دستگاه‌ها است.


محمود مسگریان در مراسم آغاز به‌کار اجلاس هفتادوسوم مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها که در مرکز همایش‌های قرآنی و بین‌المللی (تالار قرآن) همدان با حضور نمایندگانی از 31 استان برگزار شد، با بیان اینکه اتحاد و همدلی بین اعضای شوراها تضمین‌کننده موفقیت‌ است، ابراز کرد: مفتخریم که میزبان رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور هستیم؛ کار این اجلاس با محوریت تفهیم نقش شورای اسلامی در ارتقای اتحاد و همدلی که تضمین توسعه پایدار شهرها است، آغاز می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه تضمین‌کننده موفقیت‌ در امور شهرها اتحاد و همدلی اعضا است که مجمع مشورتی و رؤسای شوراهای اسلامی همواره بر این موضوع تأکید داشته‌اند، گفت: این مهم موجب می‌شود تصمیم‌گیری مناسبی برای شهرها و شهروندان داشته باشیم.
وی در ادامه عنوان کرد: برای پیشرفت و توسعه نیاز به ارتباط بیشتری داریم که خوشبختانه در این برهه زمانی محقق شده و قطعاً با استفاده از نظرات کارشناسی و دلسوزانه میهمانان این برنامه، می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت.
مسگریان با یادآوری این موضوع که امسال سال پایانی دوره ششم شوراهای اسلامی شهرها و به‌واقع سال نتیجه است، خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است از شوراهای اسلامی شهرها صدای واحد به گوش مردم برسد.
وی با اشاره به اینکه مردم از مسئولان انتظار دارند وحدت داشته باشند و اختلاف را نمی‌پسندند، گفت: ماهیت شورا این است که در آن تضارب آرا و اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما وقتی نتیجه‌ای اعلام شد، باید اتحاد و همدلی داشته باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: یکی از اصول شورا خرد جمعی است و با توجه به قسم‌نامه و قول خود، باید کار پیشرفت شهر را دنبال کنیم که در این صورت می‌توان درخصوص موضوع مدیریت واحد شهری صحبت کرد و شورا در این حالت می‌تواند برای دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز سیاست‌گذاری کند و اثرگذار باشد.
مسگریان با اشاره به اینکه نزدیک به 25 سال از آغاز به کار شوراهای اسلامی شهرها گذشته است و این شورا باید تجربه کافی برای اداره شهر را کسب کرده باشد، اظهار کرد: ما مسئولیت داریم که خود را ارتقا ببخشیم و اطلاعاتمان را نسبت به قوانین و بخشنامه‌ها به‌روز کنیم.
وی افزود: فردی که کاندیدای عضویت در شورای اسلامی شهر می‌شود، باید بتواند تصمیم درست درخصوص امور شهری مانند انتخابات شهردار و تصویب بودجه شهرداری بگیرد و کارها را با توجه به نیاز مردم، شهر و بودجه درنظر داشته باشد تا بتوان آن‌ها را محقق کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه باید دید شوراها چه‌ میزان توانسته‌اند با مراکز علمی و دانشگاهی ارتباط برقرار کنند و چه مقدار طرح‌ها و لوایح ما کارشناسی‌شده هستند، اذعان کرد: قطعاً برای تحقق این امر غیر از اتحاد و همدلی، راه دیگری وجود ندارد.
* شوراها باید سیاسی باشند، اما سیاسی عمل نکنند
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه این برنامه ضمن عرض خیر مقدم خومت میهمانان و بیان اینکه همدان یکی از کهن‌شهرهای ایران است که قدمتی پنج تا هشت هزار ساله دارد، گفت: یکی از نکات درخصوص شهر همدان این است که بر پایه‌های دانش‌بنیان بنا شده و به همین دلیل شهری تاب‌آور و ماندگار در تاریخ است.
علی‌اکبر نظری با بیان اینکه شهر ما در طول تاریخ مورد هجمه‌های مختلف قرار گرفته اما پایدار باقی مانده است، افزود: یکی از دلایل قدمت و ماندگاری همدان، علم است؛ علم تمدن‌ها را به‌وجود می‌آورد و ماندگار می‌کند.
وی در ادامه با عنوان اینکه شهر همدان دارای 9 رودخانه یا روددره است که یکی دیگر از عوامل ماندگاری آن محسوب می‌شوند، گفت: کوه الوند و دیگر موقعیت‌های طبیعی مانند زمین‌های حاصلخیز در دشت‌های ما نیز باعث شده تا برخی از دولت‌ها از زمان مادها این شهر را مقر خود قرار دهند.
نظری با اشاره به شخصیت‌های برجسته همدان در ادوار مختلف، افزود: وجود شخصیت‌های برجسته همچون عین‌القضات همدانی، عبدالصمد همدانی، ابن فقیه همدانی، آیت‌الله آخوند معصومی، میرسیدعلی همدانی و دیگر دانشمندان، نشان از دانش‌بنیان بودن همدان دارد که با ورق زدن تاریخ ایران، می‌بینیم از شهر همدان دانشمندان و بزرگانی بسیاری برخاسته‌اند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه 30 سال از زمان بنای شوراها گذشته است، تصریح کرد: در قرآن 53 آیه درخصوص اهمیت شوراها بیان شده، همچنین هشت اصل از قانون اساسی در زمینه شوراها است، اما متأسفانه ما کمترین بهره را از آن می‌بریم.
نظری با اشاره به اینکه شوراها چهار نقش اساسی در جامعه دارند، به این موارد پرداخت و گفت: نخستین هدف تشکیل شوراها خدماتی بودن (خدمت به جامعه) ماهیت آن‌ها بود تا در این راستا اعضای شورا محرم به احرام خدمت شوند و اگر در این زمینه خوب عمل کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شوند.
وی هدف دوم تشکیل شوراها را نقش فرهنگی آن‌ها برشمرد و افزود: فرهنگ زیربنای هر جامعه‌ای است و اگر شوراها در این زمینه به‌درستی وارد شوند و از خرد جمعی بهره بگیرند، جایگاه شوراها ارتقا می‌یابد.
نظری سومین هدف را بُعد حاکمیتی و سیاسی شوراها معرفی کرد و گفت: شوراها باید سیاسی باشند، اما سیاسی عمل نکنند؛ چراکه عمده آسیب‌هایی که به شوراها وارد شده، از وابسته شدن آن‌ها به جریانات سیاسی بوده است.
وی با بیان اینکه اساس کار شوراها مقنن بودن است که دیگر هدف تشکیل آن‌ها نیز به‌شمار می‌آید، افزود: اگر بتوانیم قوانین را در جامعه محلی به‌درستی پالایش کنیم، قطعاً جامعه نیز به قانون تمکین خواهد کرد.
وی در بخش پایانی سخنان خود به وضعیت جهانی اشاره و اظهار کرد: جهان امروز ما با انجماد عقلی روبه‌رو است و تا زمانی که از حق در مقابل ظلم و فجایع دفاع نکنیم، قطعاً حق را نشناخته‌ و از عقل بهره نبرده‌ایم.
* پیگیری اجرای قانون الزام به ثبت معاملات منقول و غیر منقول
رئیس دبیرخانه اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها نیز گفت: اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات منقول و غیر منقول پیگیری شده است.
احمدرضا شجاعی در ادامه اظهار کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی، اعلام نتایج آن‌ها و پیگیری موضوعات مطرح‌شده در شهرها، باعث نتایج مطلوبی خواهد شد.
وی برگزاری جلسات شوراهای مختلف با یکدیگر را از موارد پیگیری‌شده عنوان کرد و افزود: موضوعات مختلف در مجمع اصفهان مطرح و درنهایت منجر به ارائه پیشنهادی به وزارت کشور و طرح در هیئت دولت شد.
رئیس دبیرخانه اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها خاطرنشان کرد: در اجلاس سنندج نیز مباحث خوبی مطرح و پیگیری شد که منتظر پاسخ این موارد هستیم.
شجاعی در ادامه به فعالیت چهار کمیسیون در حاشیه برگزاری این اجلاس اشاره کرد و افزود: در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، کمیسیون خدمات شهری، کمیسیون توسعه و عمران و کمیسیون حقوقی و اقتصادی موضوعاتی پیش‌بینی و به‌منظور بررسی کارشناسانه و پیگیری، مطرح می‌شوند.

شناسه خبر 87495