شناسه خبر:87496
1403/7/25 18:35:00
در کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری مجمع رؤسای شوراهای کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها مطرح شد:

لزوم مطالبه‌گری سمن‌‌ها برای بازگشت بودجه‌های محیط‌زیستی

نمایندگان شوراهای اسلامی شهرهای حاضر در کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری تأکید کردند: برای بازگشت بودجه‌های تخصیص‌یافته از طرف دولت به مسائل محیط‌زیستی، نیازمند مطالبه‌گری سمن‌های استانی هستیم.


هفتادوسومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در محل مرکز همایش‌های قرآنی و بین‌المللی (تالار قرآن) همدان با حضور نمایندگانی از 31 استان کشور برگزار شد.
در کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری هفتادوسومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها سه موضوع تدوین شیوه‌نامه کاشت درختان متناسب با اقلیم، طرح کاشت یک نهال مثمر با تولد یک نوزاد و توسعه فضای سبز در آرامستان‌های شهرها و پیگیری پرداخت بودجه‌های تخصیص‌یافته از طرف دولت به مسائل محیط‌زیستی به‌عنوان سه دستور جلسه مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری هفتادوسومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها با بیان اینکه موضوعات شهری بسیار گسترده‌ است اما برخی در همه شهرها مشترک‌اند، گفت: مدیریت پسماند در بسیاری از شهرها هنوز به‌صورت سنتی است که نیاز به پیگیری دارد.
محمد عسگری با اشاره به اینکه لازم است مراکز دفن زباله خشک و تر جدا شوند، اظهار کرد: این مهم امروزه در شهرها صورت نمی‌گیرد؛ به‌طور مثال در شهر اراک کارخانه‌هایی که در این راستا ایجاد شده‌اند به‌دلیل حضور زباله‌گردها، فعالیت ندارند.
نماینده شورای اسلامی شهر اراک افزود: در کلان‌شهرها صنایع بزرگ بخش اعظمی از پساب را در اختیار دارند که لازم است مجلس و مسئولان کشور را مجاب کنیم تا به سمت صنایع آب‌بر نروند و این پساب برای فضای سبز شهری مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری هفتادوسومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها ابراز کرد: وظایف زیادی در حوزه‌های مختلف به‌عهده محیط‌زیست گذاشته شده است که ادارات کل محیط‌زیست استان‌ها این مسئولیت‌ها را برعهده نگرفته‌اند؛ برای مثال با آنکه ایجاد مراکز سنجش آلودگی هوا وظیفه ادارات محیط‌زیست است، آن‌ها توسط شهرداری‌ها در شهرها مستقر شده‌اند.
عسگری با اشاره به اینکه در حوزه آلودگی هوا سهم صنایع بزرگ به شهرداری‌ها پرداخت نمی‌شود، اذعان کرد: البته دیگر بودجه‌ها همچون ماده 23 نیز در اختیار شهرداری‌ها نیست.
وی با عنوان اینکه اگر همه شهرها برای حل مشکلات مشترک با یکدیگر اتحاد داشته باشند موفق به حل آن‌ها خواهیم شد، گفت: پیگیری این موارد می‌تواند نقش مهمی در تسهیل امور شهرهای کشور داشته باشد.
عسگری با تأکید بر اینکه ضعف در قانون مدیریت پسماند موجب ایجاد مشکلات مختلف شده است، اظهار کرد: قوانین درخصوص سگ‌های ولگرد به‌تازگی اضافه شده و در گذشته وجود نداشته که دچار ایراد است.
وی افزود: بنا به نص قانون سگ‌ها باید زنده‌گیری و عقیم‌سازی شوند و به محیط بازگردند که این رهاسازی آسیب جدی به محیط‌زیست وارد می‌کند؛ چراکه آن‌ها تهدیدی جدی برای برخی پرندگان و دیگر حیوانات هستند.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری هفتادوسومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در ادامه ابراز کرد: این موضوع بیانگر آن بوده که برای قانون‌گذاری از کارشناسان مدیریت شهری استفاده نشده است.
وی در پایان سخنانش تصریح کرد: برخی از تعهدات دولت به شهرداری‌ها محول می‌شود که این نیز خود آسیب جدی است؛ چراکه مسئله‌ای مثل کاشت درخت نیاز به همکاری چندین دستگاه دارد.
* همدان برای سامان‌دهی امور خود از ظرفیت بخش خصوصی کمک گرفته است
در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به اینکه مدیریت پسماند یکی از وظایف ذاتی شهرداری‌ها است، گفت: شهر همدان برای این حوزه از ظرفیت شرکت‌های خصوصی استفاده کرده است تا جداسازی از مبدأ صورت گیرد.
علی‌اکبر نظری با اشاره به اینکه زباله‌گردهای همدان 650 نفر هستند، اظهار کرد: این افراد به سمت شرکت‌های حوزه پسماند هدایت شدند و با آن‌ها قرارداد بستند تا زباله‌های خود را تحویل این مراکز دهند.
وی افزود: زباله‌های شهرستان‌ها نیز به مرکز استان هدایت می‌شوند و در مجموعه پسماند روزانه 400 تُن پسماند دفن می‌شود؛ در سیستم درنظر گرفته‌شده از ورود شیرابه به زمین نیز جلوگیری شده است.
نظری درخصوص سامان‌دهی سگ‌های بی‌صاحب اظهار کرد: برای سامان‌دهی آن‌ها در استان از ظرفیت سمن‌ها استفاده شده است و این سگ‌ها در محل تعیین‌شده از سوی آن‌ها نگهداری‌ می‌شوند؛ البته شهرداری از سال گذشته مبلغی را به این موضوع اختصاص داده است و برخی از سگ‌ها نیز به دامداری‌ها و مراکزی که برای امور نگهبانی به آن‌ها نیاز دارند، سپرده می‌شوند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان درخصوص ایجاد فضای سبز نیز گفت: برای استفاده از درختان کم‌آب‌بر در این خصوص با دانشگاه ارتباط داریم.
نظری ابراز کرد: به‌منظور ایجاد فضای سبز پارک‌های فرامنطقه‌ای 250 هکتاری و 100 هکتاری درنظر گرفته شده‌اند که منابع طبیعی نیز در این محل‌ها درخت‌کاری می‌کند.
* در 3 سال اخیر 29 پارک جدید به شهر زنجان اضافه شده است
در ادامه نماینده مردم زنجان نیز با اشاره به اینکه به کمیسیون خدمات شهری نسبت به دیگر کمیسیون‌ها کمتر توجه شده است، گفت: نیروی انسانی حوزه فضای سبز دچار مشکلات زیادی بود، زیرا نیروهای فله‌ای به بدنه شهرها تزریق می‌شدند که این مهم در شهر ما سامان‌دهی شد.
منصور مرادلو با بیان اینکه درحال حاضر سرانه فضای سبز زنجان در وضعیت خوبی است، تأکید کرد: در سه سال اخیر 29 پارک جدید در زنجان ساخته شده است.
وی در ادامه عنوان کرد: آبیاری مکانیزه در شهر ما به حدود 90 درصد رسیده که 25 درصد در کاهش مصرف آب مؤثر بوده است.
* بازگشت 900 میلیاردی ارزش‌افزوده به زنجان
مرادلو در ادامه اذعان کرد: هماهنگی بین دستگاهی در استان ما باعث شده تا بتوانیم ارزش‌افزوده‌ها را به شهر بازگردانیم و از آن‌ها برای توسعه شهر بهره ببریم.
وی توضیح داد: نماینده مردم زنجان در مجلس 900 میلیارد تومان ارزش‌افزوده را به این شهر بازگرداند؛ چراکه ایشان پیگیر این موضوع بودند و این مهم از هماهنگی مسئولان نشأت می‌گیرد.
نماینده مردم زنجان در این کمیسیون درخصوص وضعیت سایت پسماند این شهر نیز اظهار کرد: سایت ما توانایی دفن روزانه 400 تُن زباله دارد و پاسخگوی 20 سال آینده شهر است.
مرادلو در بخش دیگر سخنان خود گفت: درخصوص پساب فاضلاب شهری مشکلاتی وجود دارد و بوی نامطبوع آن در برخی مناطق شهری ایجاد مشکل کرده که درحال پیگیری است.
نماینده مردم زنجان در این کمیسیون با بیان اینکه با توجه به حوادث مختلف ستاد بحران شهر ما تجهیز شده است، عنوان کرد: 30 میلیارد تومان برای این منظور درنظر گرفته شده؛ چراکه عموماً مناطق مختلف زنجان بحران‌زا است.
وی در پایان سخنانش عنوان کرد: در رابطه با فاضلاب شهری هرچند جزء وظایف ما نیست، اما در منطقه زنجان‌رود کانال دو کیلومتری برای آن درنظر گرفته شد تا آب این رودخانه به سدی که در مسیر قرار دارد، بازگردد و برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.
نماینده مردم اهواز در این کمیسیون نیز با اشاره به اینکه متخصصین و شهروندان گیاهان سازگار با شرایط اقلیمی را می‌شناسند، گفت: متأسفانه شهرداری‌ها به این موضوع نمی‌پردازند و این مهم مغفول مانده است.
محمدمهدی مطیعی با بیان اینکه درخصوص کاشت درخت در شهرها باید به رابطه آب، خاک و گیاه پرداخته شود، اظهار کرد: در شهرها علاوه‌بر زیبایی باید به خاصیت تصفیه هوا گیاهان نیز توجه شود؛ همچنین گیاهان با طول عمر زیاد، مناسب‌تر هستند که مورد استفاده قرار بگیرند.
وی در ادامه تأکید کرد: نباید از تدوین شیوه‌نامه کاشت و پرداخت به مسائل جزئی غفلت کرد؛ چراکه همه این موارد به تصفیه هوا کمک خواهد کرد.
در ادامه همه اعضای این کمیسیون بر لزوم فرهنگ‌سازی و ایجاد تعهد در جامعه برای حفظ درختان کاشته‌شده بعد از تولد نوزادان که دستور کار دوم این کمیسیون بود، پرداختند و تعیین محل صحیح و کارشناسی همه عوامل مؤثر در این خصوص را ضروری دانستند.
دستور کار سوم این کمیسیون پیگیری پرداخت بودجه‌های تخصیص‌یافته از طرف دولت به مسائل محیط‌زیستی بود که نمایندگان شوراهای اسلامی شهرهای حاضر در این کمیسیون در این خصوص تأکید کردند: برای بازگشت این بودجه به شهرها به کمک و مطالبه‌گری سمن‌ها نیاز است تا شهرها بتوانند از این مهم بهره‌ ببرند.

شناسه خبر 87496