زیرساختهای جادهای ناقص در مرکزی؛ تبدیل شریانهای ترانزیتی به تهدید
با وجود قرارگیری استان مرکزی در قلب شبکه ترانزیتی کشور، ضعف زیرساختها در محورهای پرتردد، همچنان جان مسافران را تهدید میکند و به جای تسهیل سفر، به نقطهای پرحادثه تبدیل شده است.
استان مرکزی با موقعیت استراتژیک خود در قلب شبکه ترانزیتی کشور، روزانه میزبان هزاران خودرو و مسافر است؛ اما این شریانهای حیاتی، گاهی به مسیرهای پرخطر و تهدیدکننده زندگی بدل میشوند.
محورهای ازنا شازند، ساوه همدان، خنداب، خنداب کمیجان، قرهکهریز، تفرش و دوربرگردان خانه میران، از جمله نقاط حادثهخیز استان هستند که سالانه جان شمار قابل توجهی از مسافران را میگیرد و ضرورت بازنگری فوری در ایمنسازی آنها را بیش از پیش آشکار میسازد.
حجم بالای تردد خودروهای سبک و سنگین، پیچهای ناایمن، کمبود علائم هشداردهنده و زیرساختهای ناکافی، این مسیرها را به معابر خطرناک تبدیل کرده است، چنانچه
آمار تصادفات در این محورها، هشداری جدی برای مسئولان ذیربط است و نشان میدهد که بدون اقدام فوری در زمینه ایمنسازی، تجهیز جادهها و مدیریت ترافیک، شمار تلفات جادهای کاهش نخواهد یافت.
350 کیلومتر راه در مرکزی در قالب طرحهای ملی و استانی احداث میشود
مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار کرد: 350 کیلومتر از پروژههای راهسازی در محورهای مختلف این استان در مرحله احداث، تکمیل و بهرهبرداری قرار دارد.
جواد لنجابی افزود: عملیات احداث باند دوم در محورهای دلیجان–خمین–الیگودرز، اراک–فرمهین، ساوه–تهران، دلیجان–نراق، خمین–شازند و جاده دسترسی فرودگاه اراک به طول 150 کیلومتر در حال اجرا است.
لنجابی گفت: همچنین 100 کیلومتر از محورهای فرمهین–کمیجان–قهاوند و راهجرد–آشتیان–فرمهین با هدف ارتقا به راه اصلی و با اعتباری بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال در حال اجرا است.
لنجابی افزود: در بخش آزادراه، پروژه کنارگذر شمالی اراک با پیشرفت 40 درصد و آزادراه اراک–خرمآباد به طول 101 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 10 درصد، از مهمترین طرحهای این ادارهکل است.
وی تصریح کرد: برای تکمیل آزادراههای استان، تأمین 120 هزار میلیارد ریال اعتبار سهم دولت ضروری است و با اختصاص این منابع، اجرای پروژهها با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: این استان دارای شبکهای گسترده از راهها به طول مجموع 6 هزار و 481 و نیم کیلومتر است که شامل آزادراهها، بزرگراهها، راههای اصلی، فرعی و روستایی میباشد.
وی افزود: در این مدت 23 کیلومتر آزادراه جدید در استان مرکزی احداث شده و طول کل آزادراهها به 249 کیلومتر رسیده است.
لنجابی تصریح کرد: 13 کیلومتر بزرگراه جدید نیز در استان ساخته شده و طول بزرگراهها به 540.2 کیلومتر افزایش یافته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی تاکید کرد: در راستای کاهش نقاط پرحادثه، یک تقاطع غیرهمسطح در محور اراک-خمین و مقابل پارک علم و فناوری احداث شده که نقش مؤثری در کاهش تصادفات ایفا خواهد کرد.
افزایش 14 درصدی تصادفات جادهای و 6 درصدی میزان فوتیها استان مرکزی
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی اظهار کرد: در پنج ماهه نخست سال جاری، تصادفات جادهای استان 14 درصد و شمار فوتیهای ناشی از حوادث رانندگی 6 درصد افزایش یافته است.
سرهنگ روحالله آشوری با اشاره به حجم بالای تردد در محورهای مواصلاتی استان گفت: میزان تردد در جادههای استان مرکزی بالاتر از میانگین کشوری است و این استان پس از تهران و البرز، در رتبه سوم بیشترین حجم ترافیک جادهای کشور قرار دارد.
وی افزود: در پنج ماه نخست سال جاری بیش از 131 میلیون تردد در جادههای استان مرکزی ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد رشد را نشان میدهد.
سرهنگ آشوری تصریح کرد: مجموع مسیرهای جادهای استان 6 هزار و 431 کیلومتر است که از این میزان، حدود 5 هزار و 680 کیلومتر دوطرفه و بدون جداکننده و 4 هزار و 456 کیلومتر جاده روستایی است.
سرهنگ آشوری افزود: هماکنون به ازای هر 23 کیلومتر یک دوربین کنترل سرعت فعال است، در حالی که میانگین کشوری نصب دوربینها یک دستگاه به ازای هر 29 کیلومتر است.
وی گفت: در جادههای استان مرکزی 89 دوربین ثبت سرعت و 46 دوربین نظارتی نصب شده و جانماییهای جدیدی برای گسترش پوشش هوشمند مسیرها انجام گرفته است.
سرهنگ آشوری تاکید کرد: بر اساس آمارهای ثبتشده، 33 درصد تصادفات پنج ماه اخیر در بزرگراهها، 25 درصد در جادههای فرعی رخ داده و 69 درصد از این تصادفات مربوط به خودروهای سواری بوده است.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: تکمیل تنها 500 تا 700 متر از محور زالیان میتواند از وقوع تصادفات خطرناک جلوگیری کند و نصب جداکنندهها در محورهای پرخطر امری ضروری است.
وی افزود: برخی نقاط حادثهخیز از جمله تقاطع خانه میران نیازمند اجرای فوری طرحهای اصلاحی هستند و تکمیل آزادراه شمال–جنوب و رفع مشکلات معارضین، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
سرهنگ آشوری گفت: در شهرستانهای اراک، خنداب، محلات، آشتیان و دلیجان، حوادث رانندگی منجر به فوت کاهش یافته، در حالی که شهرستانهای کمیجان، خمین، تفرش، زرندیه و شازند با افزایش فوتیها مواجه بودهاند.
وی تصریح کرد: با وجود کاهش تصادفات در برخی مناطق، استان مرکزی همچنان با چالشهای جدی ایمنی جادهای مواجه است و نیازمند اقدامات فوری در اصلاح نقاط پرخطر و توسعه زیرساختهای هوشمند کنترل ترافیک است.
ایمنسازی 94 نقطه حادثهخیز در محورهای استان مرکزی
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان مرکزی گفت: با اجرای طرحهای ایمنی در محورهای مواصلاتی، 94 نقطه حادثهخیز در استان شناسایی و ایمنسازی شده و اقدامات گستردهای برای ارتقای ایمنی و کاهش تلفات جادهای در دست اجرا است.
روح الله محسن زاده افزود: در هفتماهه اخیر نیز 70 نقطه مستعد حادثه در سطح استان ایمنسازی شده که شامل 25 نقطه با احداث روشنایی نقطهای و 45 نقطه با اصلاح هندسی، تعریض پلها، رفع نقاط پرتگاهی و سایر اقدامات ایمنی بوده است.
وی با اشاره به نصب تجهیزات هوشمند نظارتی گفت: تاکنون 49 سامانه دوربین نظارتی، 89 سامانه ثبت تخلفات و 84 سامانه ترددشمار در محورهای استان نصب شده که نقش مهمی در پایش ترافیک، مدیریت عبور و مرور و کاهش تصادفات دارند. تا پایان سال نیز 43 سامانه جدید به این شبکه افزوده خواهد شد.
مدیرکل راهداری استان مرکزی گفت: برای رفع کامل نقاط حادثهخیز استان، 1,600 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تاکنون 800 میلیارد ریال آن تأمین و در صورت تخصیص کامل، هشت نقطه باقیمانده نیز ایمنسازی خواهد شد.
محسنزاده تصریح کرد: از 32 نقطه حادثهخیز مصوب سال 1395 نیز 30 نقطه بهطور کامل ایمنسازی شده و دو نقطه باقیمانده شامل تقاطع غیرهمسطح دوراهی خنداب و باند جدید اراک–رباطمیل در محدوده خانهمیران، در حال اجراست.
مدیرکل راهداری استان مرکزی در پایان گفت: میانگین تردد روزانه در محورهای استان به 876 هزار وسیله نقلیه میرسد و استان مرکزی پس از تهران و البرز، رتبه سوم پرترددترین محورهای کشور را دارد. همچنین 18.5 درصد این ترددها مربوط به ناوگان سنگین است که اهمیت ویژهای در حملونقل بار کشور دارد.
هر حادثه رانندگی، افزون بر خسارات مالی و جانی، تبعات اجتماعی و روانی قابلتوجهی برای خانوادهها و جامعه به دنبال دارد و بر لزوم بازنگری جامع در سیاستها و اقدامات ایمنی راهها تأکید میکند.
استان مرکزی با موقعیت استراتژیک خود در قلب شبکه ترانزیتی کشور، روزانه میزبان هزاران خودرو و مسافر است؛ اما این شریانهای حیاتی، گاهی به مسیرهای پرخطر و تهدیدکننده زندگی بدل میشوند.
محورهای ازنا شازند، ساوه همدان، خنداب، خنداب کمیجان، قرهکهریز، تفرش و دوربرگردان خانه میران، از جمله نقاط حادثهخیز استان هستند که سالانه جان شمار قابل توجهی از مسافران را میگیرد و ضرورت بازنگری فوری در ایمنسازی آنها را بیش از پیش آشکار میسازد.
حجم بالای تردد خودروهای سبک و سنگین، پیچهای ناایمن، کمبود علائم هشداردهنده و زیرساختهای ناکافی، این مسیرها را به معابر خطرناک تبدیل کرده است، چنانچه
آمار تصادفات در این محورها، هشداری جدی برای مسئولان ذیربط است و نشان میدهد که بدون اقدام فوری در زمینه ایمنسازی، تجهیز جادهها و مدیریت ترافیک، شمار تلفات جادهای کاهش نخواهد یافت.
350 کیلومتر راه در مرکزی در قالب طرحهای ملی و استانی احداث میشود
مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار کرد: 350 کیلومتر از پروژههای راهسازی در محورهای مختلف این استان در مرحله احداث، تکمیل و بهرهبرداری قرار دارد.
جواد لنجابی افزود: عملیات احداث باند دوم در محورهای دلیجان–خمین–الیگودرز، اراک–فرمهین، ساوه–تهران، دلیجان–نراق، خمین–شازند و جاده دسترسی فرودگاه اراک به طول 150 کیلومتر در حال اجرا است.
لنجابی گفت: همچنین 100 کیلومتر از محورهای فرمهین–کمیجان–قهاوند و راهجرد–آشتیان–فرمهین با هدف ارتقا به راه اصلی و با اعتباری بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال در حال اجرا است.
لنجابی افزود: در بخش آزادراه، پروژه کنارگذر شمالی اراک با پیشرفت 40 درصد و آزادراه اراک–خرمآباد به طول 101 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 10 درصد، از مهمترین طرحهای این ادارهکل است.
وی تصریح کرد: برای تکمیل آزادراههای استان، تأمین 120 هزار میلیارد ریال اعتبار سهم دولت ضروری است و با اختصاص این منابع، اجرای پروژهها با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: این استان دارای شبکهای گسترده از راهها به طول مجموع 6 هزار و 481 و نیم کیلومتر است که شامل آزادراهها، بزرگراهها، راههای اصلی، فرعی و روستایی میباشد.
وی افزود: در این مدت 23 کیلومتر آزادراه جدید در استان مرکزی احداث شده و طول کل آزادراهها به 249 کیلومتر رسیده است.
لنجابی تصریح کرد: 13 کیلومتر بزرگراه جدید نیز در استان ساخته شده و طول بزرگراهها به 540.2 کیلومتر افزایش یافته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی تاکید کرد: در راستای کاهش نقاط پرحادثه، یک تقاطع غیرهمسطح در محور اراک-خمین و مقابل پارک علم و فناوری احداث شده که نقش مؤثری در کاهش تصادفات ایفا خواهد کرد.
افزایش 14 درصدی تصادفات جادهای و 6 درصدی میزان فوتیها استان مرکزی
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی اظهار کرد: در پنج ماهه نخست سال جاری، تصادفات جادهای استان 14 درصد و شمار فوتیهای ناشی از حوادث رانندگی 6 درصد افزایش یافته است.
سرهنگ روحالله آشوری با اشاره به حجم بالای تردد در محورهای مواصلاتی استان گفت: میزان تردد در جادههای استان مرکزی بالاتر از میانگین کشوری است و این استان پس از تهران و البرز، در رتبه سوم بیشترین حجم ترافیک جادهای کشور قرار دارد.
وی افزود: در پنج ماه نخست سال جاری بیش از 131 میلیون تردد در جادههای استان مرکزی ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد رشد را نشان میدهد.
سرهنگ آشوری تصریح کرد: مجموع مسیرهای جادهای استان 6 هزار و 431 کیلومتر است که از این میزان، حدود 5 هزار و 680 کیلومتر دوطرفه و بدون جداکننده و 4 هزار و 456 کیلومتر جاده روستایی است.
سرهنگ آشوری افزود: هماکنون به ازای هر 23 کیلومتر یک دوربین کنترل سرعت فعال است، در حالی که میانگین کشوری نصب دوربینها یک دستگاه به ازای هر 29 کیلومتر است.
وی گفت: در جادههای استان مرکزی 89 دوربین ثبت سرعت و 46 دوربین نظارتی نصب شده و جانماییهای جدیدی برای گسترش پوشش هوشمند مسیرها انجام گرفته است.
سرهنگ آشوری تاکید کرد: بر اساس آمارهای ثبتشده، 33 درصد تصادفات پنج ماه اخیر در بزرگراهها، 25 درصد در جادههای فرعی رخ داده و 69 درصد از این تصادفات مربوط به خودروهای سواری بوده است.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: تکمیل تنها 500 تا 700 متر از محور زالیان میتواند از وقوع تصادفات خطرناک جلوگیری کند و نصب جداکنندهها در محورهای پرخطر امری ضروری است.
وی افزود: برخی نقاط حادثهخیز از جمله تقاطع خانه میران نیازمند اجرای فوری طرحهای اصلاحی هستند و تکمیل آزادراه شمال–جنوب و رفع مشکلات معارضین، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
سرهنگ آشوری گفت: در شهرستانهای اراک، خنداب، محلات، آشتیان و دلیجان، حوادث رانندگی منجر به فوت کاهش یافته، در حالی که شهرستانهای کمیجان، خمین، تفرش، زرندیه و شازند با افزایش فوتیها مواجه بودهاند.
وی تصریح کرد: با وجود کاهش تصادفات در برخی مناطق، استان مرکزی همچنان با چالشهای جدی ایمنی جادهای مواجه است و نیازمند اقدامات فوری در اصلاح نقاط پرخطر و توسعه زیرساختهای هوشمند کنترل ترافیک است.
ایمنسازی 94 نقطه حادثهخیز در محورهای استان مرکزی
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان مرکزی گفت: با اجرای طرحهای ایمنی در محورهای مواصلاتی، 94 نقطه حادثهخیز در استان شناسایی و ایمنسازی شده و اقدامات گستردهای برای ارتقای ایمنی و کاهش تلفات جادهای در دست اجرا است.
روح الله محسن زاده افزود: در هفتماهه اخیر نیز 70 نقطه مستعد حادثه در سطح استان ایمنسازی شده که شامل 25 نقطه با احداث روشنایی نقطهای و 45 نقطه با اصلاح هندسی، تعریض پلها، رفع نقاط پرتگاهی و سایر اقدامات ایمنی بوده است.
وی با اشاره به نصب تجهیزات هوشمند نظارتی گفت: تاکنون 49 سامانه دوربین نظارتی، 89 سامانه ثبت تخلفات و 84 سامانه ترددشمار در محورهای استان نصب شده که نقش مهمی در پایش ترافیک، مدیریت عبور و مرور و کاهش تصادفات دارند. تا پایان سال نیز 43 سامانه جدید به این شبکه افزوده خواهد شد.
مدیرکل راهداری استان مرکزی گفت: برای رفع کامل نقاط حادثهخیز استان، 1,600 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تاکنون 800 میلیارد ریال آن تأمین و در صورت تخصیص کامل، هشت نقطه باقیمانده نیز ایمنسازی خواهد شد.
محسنزاده تصریح کرد: از 32 نقطه حادثهخیز مصوب سال 1395 نیز 30 نقطه بهطور کامل ایمنسازی شده و دو نقطه باقیمانده شامل تقاطع غیرهمسطح دوراهی خنداب و باند جدید اراک–رباطمیل در محدوده خانهمیران، در حال اجراست.
مدیرکل راهداری استان مرکزی در پایان گفت: میانگین تردد روزانه در محورهای استان به 876 هزار وسیله نقلیه میرسد و استان مرکزی پس از تهران و البرز، رتبه سوم پرترددترین محورهای کشور را دارد. همچنین 18.5 درصد این ترددها مربوط به ناوگان سنگین است که اهمیت ویژهای در حملونقل بار کشور دارد.
هر حادثه رانندگی، افزون بر خسارات مالی و جانی، تبعات اجتماعی و روانی قابلتوجهی برای خانوادهها و جامعه به دنبال دارد و بر لزوم بازنگری جامع در سیاستها و اقدامات ایمنی راهها تأکید میکند.
ارسال
نظر
*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد
نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین
(فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر
شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای
نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.