شناسه خبر:11951
1398/6/27 08:38:26

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: نماینده دهیاران شهرستان ملایر گفت: اگر شرکت‌های تعاونی‌ باغداران، فعال شود فرآوری انگور نظیر آبمیوه، باسلق، شیره، بسته‌بندی‌های شکیل کشمش و غیره رونق می‎گیرد و سفره‌های ایرانی هم منتفع می‌شوند؛ مسؤولان باید درزمینهٔ فرآوری کشمش به کشاورزان کمک کرده و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند.

ملایر دومین شهرستان مهم و استراتژیک استان همدان و جزء 9 شهر بزرگ ایران بعد از مراکز استان‌ها است که در بخش کشاورزی به‌ویژه «تاکستان» یکی از مناطق مهم تولید انگور در سطح کشور محسوب می‎شود و جمعیت قابل‌توجهی از گذشته‌های دور در غالب روستاهای این شهرستان به امر باغداری اشتغال دارند.

انگور و فرآورده‌های آن از محصولات مهم صادراتیِ ماحصل کشاورزان ملایری است که شهرت آن زبانزد خاص و عام بوده و برتری نسبی این شهرستان در تولید انگور و به‎خصوص انگور بی‌دانه که عمدتاً به کشمش تبدیل می‌شود این منطقه را به‌عنوان یکی از مناطق شناخته‌شده در تولید این محصول به استان و کشور معرفی کرده‎است.

به عبارتی، عامل مهم کشت و توسعه باغ‎های انگور، تبدیل سهم قابل‌توجهی از آن به کشمش و درنهایت صادرات آن به کشورهای مختلف است که از دیرباز علاوه بر ترغیب کشاورزان به اهتمام در این راستا جمعی از فعالان اقتصادی را نیز مایل به سرمایه‌گذاری در این بخش کرده‌است. با ذکر این مقدمه، آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‎وگوی خبرنگار سپهرغرب با نماینده دهیاران شهرستان ملایر در خصوص وضعیت باغداران روستاهای ملایر و مشکلات پیش روی آن‌ها درزمینهٔ کشت انگور و فرآورده‌های آن است:

نماینده دهیاران شهرستان ملایر با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد مردم روستاهای ملایر به‌ویژه در دهستان‌های بخش مرکزی به کشت انگور اشتغال دارند، اظهار کرد: معمولاً پس از چیدن و تیزابی کردن، انگورها تا سه روز زیر آفتاب نگهداری می‌شوند که پس از طی این مدت کشمش به‌دست‌آمده توسط کارخانه‌ها خریداری‌ و با انجام فعل‌وانفعالات روی آن به کشمشی که مصرفی یا صادراتی است، تبدیل می‌شود.

سید وهاب حائری خاطرنشان کرد: خشک‌کردن کشمش روی گونی یا زمین مسطح کاه‌گلی صورت می‌گیرد که البته استاندارد نیست.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار سپهرغرب مبنی بر استفاده از طرح فراز، گفت: ازآنجایی‌که این منطقه سردسیر است این روش پاسخگو نیست، کما اینکه طی سال 86 در چهار منطقه از تاکستان‌های خود این طرح را اجرا کردند که با سرمای هوا همه انگورها سرمازده و خشک شدند.

نماینده دهیاران شهرستان ملایر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقاصد صادرات کشمش ملایر، اذعان کرد: کشورهایی نظیر ترکمنستان، قرقیزستان، آلمان، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس مقصد صادرات کشمش شهرستان ملایر هستند.

حائری یادآوری کرد: در حال حاضر مشکلی که باغداران روستاهای ملایر با آن مواجه هستند ارزش‌گذاری کشمش است، چراکه قیمت مصوب ندارد و توسط دلال‌ها و کارخانه‌داران انجام و روستایی متضرر می‌شود؛ به‌طور مثال قبل از عید قیمت کشمش 22 هزار تومان بود و اگر در حال حاضر بخواهیم کشمش سال گذشته را عرضه کنیم، 10 هزار تومان از ما خریداری می‌شود.

وی در ادامه با انتقاد از اختصاص ارز نیمایی به صادرات کشمش، افزود: این موضوع بسیاری از کشاورزان را متضرر می‌کند، ای‌بسا اگر ارز نیمایی حذف شود قیمت کشمش به بیش از 30 هزار تومان هم برسد، چراکه در حال حاضر صادرات و واردات برحسب دلار چهار هزار و 200 تومانی است که قیمت کشمش را پایین می‌آورد.

نماینده دهیاران شهرستان ملایر با اشاره به اهمیت فعال شدن شرکت‌های تعاونی‌ باغداران، تأکید کرد: اگر شرکت تعاونی‌های باغداران، فعال شود فرآوری انگور نظیر آبمیوه، باسلق، شیره، بسته‌بندی‌های شکیل کشمش و غیره رونق می‎گیرد و سفره‌های ایرانی هم منتفع می‌شوند؛ اما اکنون همه تلاش خود را برای صادرات گذاشته‌ایم و در مصرف داخلی ضعیف عمل کرده‌ایم، درحالی‌که مسؤولان باید درزمینهٔ فرآوری کشمش به کشاورزان کمک کرده و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند.

حائری در پایان با بیان اینکه شهرت ملایر و عنوان شهر جهانی انگور به دلیل روستاهای بخش مرکزی این شهرستان است، خاطرنشان کرد: 300 هزار هکتار از باغ‎های انگور ما در دو دهستان مرکزی قرارگرفته که باید این فرصت و ظرفیت عظیم توسط مسؤولان مغتنم شمرده شود.

در خاتمه باید گفت؛ همان‌طور که در طلیعه مطلب نیز اشاره شد شهرستان ملایر بالاترین سطح زیر کشت تاکستان را در استان دارد که به همین نسبت، بالاترین میزان باغ‎های انگور در سطح 10 هزار و 489 هکتار بارور و غیر بارور و بیش از 120 روستا را در برمی‌گیرد.

کشمش ملایر به لحاظ ترکیبات غذایی مهمی که دارد رتبه نخست را به خود اختصاص داده و به‌عنوان یک برند جهانی شناخته‌شده؛ باوجود امتیازات ویژه‌ای که این شهرستان در تولید و صادرات این محصول دارد، با مشکلاتی نیز مواجه است که تلاش‌های دوهفته‌ای خبرنگار سپهرغرب برای ارتباط با نمایندگان مردم شهرستان ملایر در مجلس شورای اسلامی برای تبیین اقدامات آن‌ها جهت تسهیل امور باغداران بی‌نتیجه ماند!

علی‌ای‌حال باوجود این فرصت مغتنم در شهرستان به‌ویژه برای باغداران و روستاییان، سهم آن‌ها از این آوازه جهانی چقدر است و حرف‌های آنان چقدر شنیده و مشکلاتشان دیده می‌شود؟ جای تأسف است که محصولی مانند کشمکش در شهر جهانی انگور روی گونی و سطح کاه‌گلی خشک می‌شود، اما این یک واقعیت است همان‌طور که درآمد کشاورزان از فروش این محصول نیز کمتر از سرمایه‌ای بوده که صرف کشت و کار می‌کنند!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که باغداران مشکلات بسیاری دارند؛ از مرحله تولید گرفته تا فرآوری، فروش و صادرات که ساماندهی این مشکلات نیازمند یک عزم ملی در همه سطوح مدیریتی این شهرستان است تا درهای توسعه را به روی ملایری‌ها به‌صورت جدی بگشایند و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را برای آن‌ها رقم بزند، چراکه 33 درصد مردم ملایر که بیش از 115 هزار نفر از جمعیت شهرستان را تشکیل می‌دهند کارشان تنها تولید انگور و کشمش است و اقتصاد ملایر بر محور تولید این محصول می‌چرخد. قریب 60 درصد صادرات سالیانه استان کشمش ملایر بوده و این محصول در سطح ملی هم یکی از اقلام مهم صادراتی است اما باغدار هنوز که هنوز است از ابتدا تا انتها مشکل دارد.

شناسه خبر 11951