شناسه خبر:12334
1398/7/5 18:26:58

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گفت: فامنین از 311 شهرستان توسعه‌نیافته است که فرمانداری و بانک‌ها موظف هستند طرح‌های اقتصادی آن را به‌صورت ویژه درنظر داشته باشند.

جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان پنجشنبه گذشته در سالن جلسات استانداری با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و مدیران کل همدان برگزار شد.

      چگونه می‌خواهیم تا پایان سال 5 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ارائه دهیم؟

ظاهر پورمجاهد در واکنش به اعتراض برخی فرمانداران درباره متفاوت بودن آمار اشتغال و تسهیلات اشتغال پایدار روستایی استان همدان که از سوی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شده، اظهار کرد: عدد و رقم خوب است، اما نباید خیلی به دنبال عدد و رقم باشیم؛ پرداخت‌های خوبی در حوزه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی صورت گرفته، ما باید ببینیم این پرداخت‌ها به اشتغال منجر شده است یا خیر؟

وی در ادامه افزود: عدد و رقم برای ارزیابی خوب بوده و طبق گزارش کمیته نظارت درصد خطا در آمار کم است، ضمن اینکه افکار عمومی از ما اشتغال ایجادشده را می‌خواهند، باید ببینیم افرادی که تسهیلات گرفته‌اند می‌توانند آن را به سیستم بازگردانند یا خیر؟

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار همدان تأکید کرد: آمار حوزه تسهیلات پرداختی اشتغال پایدار روستایی به‌صورت ماهانه از شورای بانک‌ها، دبیرخانه و سایت بانک مرکزی دریافت می‌شود.

پورمجاهد با بیان اینکه تسهیلات پرداختی باید به سمت سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی هدایت شود چراکه اشتغال پایدار در این دو بخش است، تصریح کرد: فامنین از 311 شهرستان توسعه‌نیافته است که فرمانداری و بانک‌ها موظف هستند طرح‌های اقتصادی آن را به‌صورت ویژه درنظر داشته باشند.

وی با اشاره به سخت‌گیری برخی از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، اظهار کرد: در 6 ماه امسال بین 30 تا 35 طرح راکد استان همدان احیا شده، ضمن اینکه برخی از بانک‌ها سخت‌گیری کرده و یا روال کار آن‌ها شتاب‌دهنده نیست که انتظار می‌رود بانک‌های صادرات و ملت در جمع‌بندی شورای بانک‌ها و احیای واحد‌های راکد نگاهشان عمیق‌تر بوده و همراهی بیشتری داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار همدان در پایان ابراز کرد: ما آمار کلیدی اقتصادی استان را ماهانه رصد می‌کنیم؛ واقعاً چگونه می‌خواهیم تا پایان سال پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ارائه دهیم؟ برای رسیدن به این سطح باید از ردیف‌های اعتباری کشوری نظیر بنیاد برکت و بنیاد مستضعفین استفاده کنیم.

      200 روستای ملایر، 200 طرح اقتصادی

فرماندار ملایر نیزدر این جلسه با اشاره به برنامه «هر روستا، یک طرح اقتصادی»، عنوان کرد: 200 طرح اشتغال‌زایی در 200 روستای شهرستان درنظر گرفته‌ایم که با توجه به پتانسیل‌های موجود، آن‌ها را اجرایی خواهیم کرد.

قدرت‌اله ولدی با تأکید بر اینکه برنامه مذکور نیاز به همکاری از سوی سازمان صمت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد، خاطرنشان کرد: با برنامه «هر روستا یک طرح اقتصادی» 800 شغل مستقیم ایجاد خواهد شد که نیاز به 50 میلیارد تومان اعتبار دارد و درحال حاضر 20 میلیارد تومان آن تأمین شده است.

      ایجاد اشتغال برای 12 هزار و 260 نفر در 6 ماه نخست سال!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به تعداد 19 هزار و 200 نفر تعهد اشتغال در سند توسعه استان طی سال جاری، گفت: از تعداد مذکور 9 هزار و 752 نفر طی 6 ماه امسال در سامانه رصد ثبت شده است.

سیداحمد توصیفیان خاطرنشان کرد: دو هزار و 508 شغل در بخش مسکن براساس محاسبات کارشناسی ایجاد شده و درمجموع می‌توان گفت در سامانه رصد و بخش مسکن طی 6 ماه نخست سال جاری برای 12 هزار و 260 نفر شغل ایجاد شده است.

وی با تأکید بر اینکه تعهد سالیانه اشتغال در 6 ماه نخست محقق شده است، بیان کرد: این درحالی بوده که درصد تحقق اشتغال نسبت به تعهد سال جاری 64 درصد است.

توصیفیان در ادامه با اشاره به اشتغال بیش از 50 درصد ایجادشده در بیشتر دستگاه‌های استان، اظهار کرد: بهزیستی با 72 درصد، سازمان صنعت، معدن و تجارت با 67 درصد، کمیته امداد امام خمینی (ره) با 63 درصد، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با 61 درصد، علوم پزشکی با 58 درصد و سازمان جهاد کشاورزی با 57 درصد اشتغال تعهدشده در این راستا گام برداشته‌اند.

وی یادآوری کرد: خوشبختانه تعداد بیمه‌شدگان جدید تأمین اجتماعی در استان طی 6 ماهه نخست سال 44 هزار و 235 نفر و بیمه‌شده بیمه روستایی و عشایر نیز سه یک‌هزار و 439 نفر بوده‌اند که درمجموع هفت هزار و 674 نفر بیمه‌شده جدید را شامل می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در پایان با اشاره به تسهیلات اشتغال پایدار روستایی، اذعان کرد: درمجموع اعتبار تخصیص داده‌شده به اشتغال پایدار روستایی برای استان همدان 369 میلیارد تومان بوده که 78 درصد معادل دو هزار و 289 میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده است.

      تشکیل مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در اداره اقتصاد و دارایی استان

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان نیز بیان کرد: خوشبختانه مرکز «خدمات سرمایه‌گذاری» در اداره اقتصاد و دارایی استان تشکیل شده و ما موظف به پیگیری سرمایه‌گذاری خارجی بودیم که برخی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی نظیر کیان‌کرد، فولاد ویان و شرکت شایان‌سام در شهرستان ملایر به بهره‌برداری رسیده‌اند.

سیدناصر محمودی با اشاره به اینکه ستاد سرمایه‌گذاری هر 15 روز تشکیل می‌شود، تصریح کرد: درمجموع یک‌هزار و 562 شغل از طریق سرمایه‌گذاری‌های خارجی در استان همدان ایجاد شده، ضمن اینکه درصددیم با مشارکت شهرداری همایش سرمایه‌گذاری در همدان را برگزار کرده و افرادی که با سرمایه‌گذاران خارجی ارتباط دارند را در معرفی کارشناس راهنمایی کنیم.

      آبان‌ماه شاهد استخدام 350 نفر در آموزش‌وپرورش استان خواهیم بود

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان نیز در این جلسه طی واکنش به آمار اعلام‌شده از سوی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با اشتغال ایجادشده در بخش آموزش‌وپرورش، بیان کرد: بیشتر استخدام‌های آموزش‌وپرورش در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد، کما اینکه در آبان‌ماه شاهد استخدام 350 نفر در آموزش‌وپرورش استان همدان خواهیم بود.

محمد پورداوود تأکید کرد: هفته گذشته تبدیل وضعیت 501 نفر انجام شده و 450 نفر نیز وارد دانشگاه فرهنگیان شدند که شامل استخدامی‌ها می‌شوند.

      طرح 1000 هکتاری جنگل‌کاری در استان همدان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز در این جلسه به طرح یک‌هزار هکتاری جنگل‌کاری تعهدشده در برنامه سه‌ساله توسعه استان همدان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه جلسات خوبی در این رابطه برگزار شده و کار با سرعت و قوت در شهرستان‌های مختلف استان درحال پیگیری است.

اسفندیار خزایی خاطرنشان کرد: سهمیه شهرستان همدان در جنگل‌کاری 100 هکتار بوده که با افزودن 100 هکتار دیگر، 200 هکتار برای اجرا درنظر گرفته شده و چاله‌کنی 50 هکتار انجام شده که طی 10 روز آینده چاله‌کنی کل آن به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: در شهرستان بهار 50 هکتار سهمیه جنگل‌کاری بوده که 28 هکتار آن در روستای چایان و 22 هکتار در روستای آقبلاغ لتگاه بوده و اعتباری برای شهرستان در این بخش تخصیص نداده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی همدان در پایان به آغاز جنگل‌کاری گاماسیاب شهرستان نهاوند نیز اشاره کرد و افزود: سهم این شهرستان 100 هکتار بوده که چاله‌کنی 20 هکتار تاکنون انجام شده است.

      85 میلیارد تومان از اعتبار محل تسهیلات تبصره 18 برای استان همدان درنظر گرفته شده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز گفت: از محل تسهیلات تبصره 18 برای استان همدان 85 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده که باید در بخش‌های مختلف مانند گلخانه، گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی و پرورش دام هزینه شود.

منصور رضوانی‌جلال در پایان با اشاره به طرح‌های مصوب سازمان جهاد کشاورزی، ادامه داد: درحال حاضر 107 طرح با 66 میلیارد تومان اعتبار مصوب در بانک کشاورزی، 53 طرح با 62 میلیارد تومان اعتبار مصوب در بانک توسعه و تعاون و 21 طرح با 61 میلیارد تومان اعتبار به پست‌بانک معرفی شده‌اند که در دست بررسی بوده و یا بخشی از تسهیلات مورد نیاز آن‌ها پرداخت شده است.

شناسه خبر 12334