شناسه خبر:13545
1398/8/14 08:54:46

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد سوت‌زنی و حق‌الکشف را در جلسه‌ای با رئیس دستگاه قضا مطرح کردم و مورد استقبال وی قرار گرفت؛ البته برای سوت‌زنی تأمین امنیت افراد هم باید لحاظ شود.

امیر خجسته، پنج‌شنبه گذشته در تحریریه سپهرغرب حضور پیدا کرد و به تبیین مسائل مختلفی از استان همدان و نقاط مختلف کشور پرداخت؛ آنچه می‌خوانید بخش سوم از گفت‌وگوی وی در تحریریه است که با تأکید بر «لزوم شفاف‌سازی و حمایت از سرمایه‌گذاران» آغازشده و به «تأمین زیرساخت‌های استان» ختم می‌شود، مشروح سخنان وی در ادامه می‌آید:

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران در استان، اظهار کرد: ما سرمایه‌گذاری می‌خواهیم که برای جوانان اشتغال ایجاد کند، نه اینکه با برخوردهای شعاری بگوییم سرمایه‌گذار آمد، اما هیچ کاری نکند.

امیر خجسته تصریح کرد: زمانی بود که به هر سرمایه‌گذاری می‌گفتیم به همدان بیایید، می‌گفتند همدان از زیرساخت‌های کافی برخوردار نیست، بحمدالله در این راستا تلاش‌های خوبی صورت گرفته و زیرساخت‌ها فراهم شده که این امر سرمایه‌گذاران را راغب می‌کند، البته به‌شرط اینکه به جد پیگیر حضور مفید آنان در استان باشیم.

     شفافیت به معنای نشستن در یک اتاق شیشه‌ای نیست!

وی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به لزوم شفافیت، افزود: مجلس و دولت در پرداختن به این موضوع دیر عمل کردند اما هنوز هم می‌توان با پیگیری تکمیل قانون شفافیت، کار را انجام داد؛ شفافیت یک اصل است، اما نه به معنای نشستن در یک اتاق شیشه‌ای تا همگان عملکرد ما را ببینند، بلکه به معنای مشخص بودن حساب‌وکتاب و همه اموال و دارایی مسؤولان است تا فساد پیش نیامده و کار پیش برود.

     دو هزار میلیارد تومان، مگر به‌جز باند و رانت به‌دست‌ می‌آید؟!

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مقاومت برخی مسؤولان در اعاده اموال نامشروع، عنوان کرد: مگر می‌شود در این کشور سرمایه یک مسؤول دو هزار میلیارد تومان باشد؟ این سرمایه از کجا آمده؟ آیا به‌غیراز باند و رانت است؟

     نجات کشور از فساد در سایه شفافیت

خجسته، نجات کشور از فساد را درگرو شفافیت خواند و اذعان کرد: عملکرد جزیره‌ای سایت‌ها در کشور خطرناک بوده و یکی از کارهای بزرگ ما این است که بتوانیم سایت گمرک و صمت را به سایت ملی وصل کنیم، چراکه مدیریت سایت گمرک، داخلی است، پس با یک اقدام کوچک می‌شود یک هزار میلیارد تومان را جابه‌جا کرد، چنانکه در وزارت صمت شاهد هستیم 34 هزار خودرو از ساعت دو تا چهار صبح به‌صورت غیرقانونی ثبت‌ شده‌است.

     خیلی‌ها در عمل با شفافیت موافق نیستند!

وی ادامه داد: در حال حاضر بدبختی ما این است که سایت‌های مختلف هر طور دلشان می‌خواهد عمل می‌کنند، یکی از وظایف نمایندگان مجلس اجرایی شدن موضوع شفافیت بوده که در حرف خوب است و همه پای‌کارند، اما زمان عمل که می‌رسد سخت می‌شود زیرا منافع بسیاری از افراد به خطر می‌افتد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تأسیس 60 شرکت صوری و اخذ وام بدون ضامن، یادآوری کرد: اگر همه این موارد در سایت ملی ثبت می‌شد این‌همه فساد رخ نمی‌داد، اکنون هم همه باید موافقت خود را با این طرح اعلام کنند و پای‌کار باشند، چراکه رصد این مسائل توسط دستگاه‌های نظارتی فساد را کاهش می‌دهد.

خجسته به مقدمه‌سازی طرح حق‌الکشف نیز اشاره کرد و گفت: این پیشنهاد را در جلسه‌ای با رئیس دستگاه قضا مطرح کردم و مورد استقبال وی قرار گرفت که البته برای سوت‌زنی دو نکته باید لحاظ شود؛ نخست تأمین امنیت سوت‌زن‌ها و دیگری تخصیص حقی برای همکاری آن‌ها، در این صورت است که مبارزه با مفاسد اقتصادی را می‌توان به‌صورت جدی و با نیروی مردمی پیش برد.

     مشغول حواشی نشویم

وی مشغول شدن به حواشی را غافل شدن کار مردم دانست و خاطرنشان کرد: بنده به جد پیگیر سوت‌زنی هستم، چراکه اعتقاد دارم ریزودرشت عملکرد مسؤولان به‌ویژه در حوزه مالی باید مقتدرانه رصد شود، البته این مسئله تنها ثبت اموال مسؤولان در سایت نیست بلکه مقدمه‌ای برای نظارت مداوم است و امیدوارم همان‌طور که شورای شهر مشهد این طرح را تصویب کرد شورای شهر همدان نیز ورود کرده و این طرح را تصویب کند.

     شفافیت؛ امیدآفرین است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نتیجه سوت‌‌زنی را لرزه بر اندام مفسدان اقتصادی و امیدآفرینی برای جامعه برشمرد و افزود: بنده با کسی عقد اخوت نبسته‌ام، روال این است که در ایام نزدیک انتخابات بسیاری از افشاگری‌ها انجام نشود، اما بنده این را نمی‌پسندم و هرکجا احساس کنم حق مردم تضعیف می‌شود با تمام قدرت ورود می‌کنم.

خجسته، سکوت در برابر فساد مسؤولان و مدیران را خیانت به مردم دانست و بیان کرد: همان‌طور که معتقدم باید کار مدیر خاطی را افشا کرد به تشویق و تحسین مدیران پاک‌دست نیز اعتقاد جدی دارم.

     قول وزیر آموزش‌وپرورش برای استفاده از نیروهای متخصص در پایه ابتدایی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تذکر به وزیر آموزش‌وپرورش، تشریح کرد: دریافت گزارشی مبنی بر کمبود 300 معلم در شهر همدان و 700 معلم در استان موجب تشکیل یک جلسه با وزیر و تذکر به وی شد تا این روند ادامه نداشته باشد و اصلاح شود، پس‌ازاین جلسه در شهرهای دیگر نیز موجی به راه افتاده و کمبود معلم، موردتوجه جدی نمایندگان مجلس قرار گرفت.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید متخصص‌ترین و حرفه‌ای‌ترین معلم‌ها در پایه ابتدایی تدریس کنند، ابراز کرد: دانش‌آموزان ابتدایی مانند موم بوده و تأثیرپذیر هستند، در همه جای دنیا هم مرسوم است که نیروهای متخصص را برای تدریس این قشر در نظر بگیرند، وزیر هم قول داده این مشکل را برطرف کند.

     استیضاح، ابزار نماینده مجلس است

خجسته در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه ابزار نماینده مجلس در پیگیری امور تذکر، سؤال و استیضاح است، خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند که چرا این‌قدر از استیضاح حرف می‌زنی؟ ابزار من به‌عنوان نماینده استیضاح است، اگر از آن استفاده نکنم به مردم خیانت کرده‌ام.

وی ادامه داد: تکمیل شدن خطوط ریلی همدان و اختصاص بودجه برای این کار با تشکیل 152 جلسه، پیگیری آزادراه همدان و تکمیل برج مراقبت و محوطه‌سازی فرودگاه از اقداماتی بود که با پیگیری و فشار به مسؤولان انجام شد.

     مسؤولان حج و زیارت و فرودگاه در ایام اربعین ضعیف عمل‌ کردند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در پایان این بخش از سخنان خود با ابراز امیدواری برای احیای پرواز همدان به کیش، مشهد، عتبات و کشورهای خارجی، از عملکرد مسؤولان فرودگاه و حج و زیارت همدان در ایام اربعین انتقاد کرد و گفت: اگر مسؤولان به‌صورت تخصصی ورود می‌کردند ما هم پیگیری می‌کردیم، البته باوجود تحریم و وضعیت دولت، برای اصلاح زیرساخت‌ها تلاش شده اما بدون استفاده مانده که این قابل‌قبول نیست.

شناسه خبر 13545