شناسه خبر:13820
1398/8/21 08:53:50
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های رزن و درگزین مطرح کرد:

توسعه 200 هکتار جنگل‌کاری در این شهرستان‌ها با مشارکت مردم

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های رزن و درگزین از آغاز جنگل‌کاری در 200 هکتار از اراضی این شهرستان‌ها با مشارکت مردم خبر داد.

به گزارش سپهرغرب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان،

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، عنوان کرد: با اجری طرح‌های آبخیزداری توانسته‌ایم سیلاب‌های باران پاییزی را در همدان کنترل کنیم.

محمدمهدی آرتیمانی با بیان اینکه طی دو سال اخیر اعتبارات آبخیزداری با دستور مقام معظم رهبری به بیش از دو برابر رسیده، تصریح کرد: امسال در استان 32 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای 32 طرح آبخیزداری استان اختصاص یافته‌است.

وی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری باعث شد امسال رسوبات سیلاب‌ها در پشت سد‌های آبخیزداری جمع و از ورود آن‌ها به زمین‌های کشاورزی و اراضی پایین‌دست جلوگیری شود.

      پیشرفت 65 درصدی طرح‌های عمرانی آبخیزداری استان همدان

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه با اجرای طرح‌های آبخیزداری منابع آب سفره‌های زیرزمینی هم تقویت می‌شود و آب زمان بیشتری برای نفوذ به لایه‌های پایینی دارد، عنوان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری استان همدان تاکنون 65 درصد پیشرفت اجرایی دارد.

آرتیمانی با بیان اینکه تاکنون چهار طرح آبخیزداری مکانیکی از طرح‌های امسال به پایان رسیده‌است، ادامه داد: این طرح‌ها در شهرستان نهاوند و رزن انجام‌شده و در صورت مساعد بودن هوا تا پایان امسال هشت طرح دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های رزن و درگزین نیز اظهار کرد: آغاز 100 هکتار جنگل‌کاری در شهرستان رزن و 100 هکتار در شهرستان درگزین از محل اعتبارات استانی در دست اقدام بوده که تاکنون چاله‌کنی آن‌ها با مشارکت مردم روستاها انجام شده‌است.

ناصر محققی با اشاره به اینکه برای اجرای هر هکتار جنگل‌کاری، پنج تا هفت میلیون تومان اعتبار نیاز است، افزود: در اجرای این جنگل‌کاری‌ها با کمک مردم تنها به ازای هر هکتار یک‌ میلیون تومان برای تهیه نهال هزینه کرده‌ایم و کندن چاله، نگهداری و آبیاری این جنگل‌ها بر عهده مردم روستاها و تشکل‌های مردمی است.

وی اذعان کرد: برای این جنگل‌های دست‌کاشت نهال‌های بادام، بادامک، پسته و گونه‌های جنگلی تهیه‌ شده‌است که هم کم آب‌بر باشند و هم با دادن محصول به مردمی که از آن‌ها حفاظت می‌کنند سود برسانند.

محققی ادامه داد: پیش‌ازاین طرح در شهرستان رزن، 348 هکتار و در درگزین 10 هکتار جنگل دست کاشت ایجاد شده‌است.

در استان همدان از ابتدای اجرای طرح‌های آبخیزداری از سال 1371 تاکنون، 270 هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده‌است و طی دو سال اخیر 60 هزار هکتار دیگر از اراضی منابع طبیعی استان شامل اجرای طرح‌های آبخیزداری شدند.

شناسه خبر 13820